A-Insinöörit ja Pöyry allekirjoittivat puitesopimuksen Tallinnan tunnelin suunnittelusta

– Olemme iloisia tästä puitesopimuksesta, jonka myötä voimme nopeuttaa hankkeen teknistä suunnittelua ja edistää ympäristövaikutusten arviointia ja ympäristökonsultointia merkittävästi. Sopimus vahvistaa jo nyt erinomaista yhteistyötä tilaajan ja A-Insinöörien kanssa tässä erittäin mittavassa projektissa, Markku Oksanen Pöyryltä sanoo.
– Keskitymme nyt turvallisten, ympäristöystävällisten ja taloudellisten suunnitteluratkaisujen laatimiseen. Rakennamme maailman pisintä merenalaista rautatietunnelia ja kehitämme samalla megahankkeiden toteuttamiseen täysin uudenlaista konseptia, joka kiinnostaa maailmalla jo nyt, hankekehitysjohtaja Timo Saanio A-Insinööreistä sanoo.
Tunnelin linjaukselle haetaan parasta vaihtoehtoa
Suunnitelmaluonnoksissa 100 kilometrin tunneli olisi kaksiosainen ja sen kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella. Asemia reitille on tulossa neljä. Tunnelin linjauksia tutkitaan, jotta löydetään turvallisin ja kustannustehokkain ratkaisu. Suunnittelussa voidaan kuitenkin jo aloittaa tarkemmat selvitykset mm. tunnelinajotekniikkaan, junatekniikkaan, turvatekniikkaan ja maaperään liittyen sekä valmistelut erilaisiin lupaprosesseihin.
– Olemme tunnistaneet kesän geologisissa tutkimuksissa Suomenlahden alla suurehkon rikkonaisuusvyöhykkeen, jollaisia tulee tunnelihankkeissa aika ajoin vastaan. Seuraavaksi olosuhteet tutkitaan tarkemmin ja päätetään tunnelin linjauksista. Rakentamismenetelmät ja tunnelirakenteet sovitetaan vallitsevien olosuhteiden mukaan. Tämä on tunnelien rakentamisessa normaali käytäntö, Timo Saanio sanoo.
– Nyt allekirjoitettu sopimus on jatkoa erittäin hyvin sujuneelle yhteistyölle A-Insinöörien ja Pöyryn kanssa ja vie hanketta taas yhden askeleen eteenpäin. Hanketta on tehty suurella sydämellä ja edistetty määrätietoisin askelin viimeiset kolme vuotta. Nyt saadaan tarkempi tekninen suunnittelu vauhtiin ja sitä on ilo tehdä yhdessä maailman parhaiden tekijöiden kanssa, Finest Bay Area Development Oy:n Peter Vesterbacka sanoo.
Finest Bay Area Oy aloitti merenalaisen rautatietunnelin teknisen esisuunnittelun yhdessä Pöyryn ja A-Insinöörien kanssa toukokuussa 2018. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointia koskeva ohjelma (YVA-ohjelma) toimitettiin Suomen viranomaisille tammikuussa 2019.
Mikä Tallinnan tunneli -hanke?
• Yksityinen kehitysyhtiö Finest Bay Area Development Oy suunnittelee maailman pisimmän rautatietunnelin rakentamista Suomen ja Viron välille. https://finestbayarea.online/
• Tunneli tulee valmistuessaan olemaan yli 100 km pitkä ja näin ollen maailman pisin henkilö- ja tavaraliikenteeseen tarkoitettu tunneli.
• Tunneli rakennetaan erityisesti nopeiden junien käyttöön, ja matka-ajan Suomesta Viroon on suunniteltu olevan noin 20 minuuttia.
• Tämänhetkisissä suunnitelmaluonnoksissa tunneli olisi kaksiosainen ja se kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella.
• Tunnelin vaihtoehtoisia linjauksia tutkitaan. Asemia reitille olisi tulossa eri neljästä kuuteen, vaihtoehtoina mm. Tallinnan lentokenttä, UusiSaari, Otaniemi-Keilalahti (OtaKeila) ja Helsinki-Vantaan lentokenttä.
• Finest Bay Area -hankkeen tekninen esisuunnittelu aloitettiin toukokuussa 2018 yhdessä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) valmistelun kanssa. Hankkeen YVA-ohjelma toimitettiin Suomen viranomaisille tammikuussa 2019.
• Jokaisen aseman seudulle on tarkoitus rakentaa noin 50 000 asukkaan asunto- ja toimistoalueita.
• Uusi Helsinki-Tallinna -metropolialue muodostaa yli 2 miljoonan asukkaan talousalueen, jonka taakse jäävät mm. Amsterdam ja Tukholma.
• Tunneli mahdollistaa nopean ja joustavan liikkumisen kaupunginosien välillä, ja toimii kaksoiskaupungin kaupunginosien yhdistävänä metroreittinä.
• Hankeen teknisestä esisuunnittelusta Finest Bay Area Developmentin kumppaneina ovat vastanneet Pöyry ja A-Insinöörit. Suunnitteluorganisaatiosta ja menetelmistä megaluokan projektin seuraavan suunnitteluvaiheen käynnistämistä varten sovittiin puitesopimuksella 10.10.2019.
• Pöyry ja A-Insinöörit ovat maanalaisen rakentamisen ja megaluokan infrasuunnitteluhankkeiden erikoisosaajia.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Markku Oksanen, Pöyry Finland Oy
Puh. 040 527 6163
markku.oksanen@poyry.com
Timo Saanio, hankekehitysjohtaja, A-Insinöörit
Puh. 040 506 5671
timo.saanio@ains.fi
Kustaa Valtonen, Finest Bay Area Development Oy
Puh. 050 4155300
kustaa@live.com
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
A-Insinöörit (AINS Group) on suomalainen, ennakkoluuloton kiinteistö- ja rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo. Luomme yhdessä parasta rakennettua ympäristöä ja haastamme koko alaa uudistumaan kestävästi. 1 350 hengen asiantuntijayhteisömme tarjoaa talo-, teollisuus- ja infrahankkeisiin suunnittelu- ja projektijohtopalvelut kuudella liiketoiminta-alueella: rakennuttaminen, arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, korjaussuunnittelu, teollisuus- ja talotekniikka sekä yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelu. Toimimme 19 toimipaikalla Suomessa ja kansainvälisesti.
A-Insinöörit – ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. www.ains.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta A-Insinöörit Oy
A-Insinöörit rakennus- ja suunnittelualojen vetovoimaisin työnantaja tekniikan opiskelijoille5.6.2025 10:59:39 EEST | Tiedote
Tekniikan opiskelijat valitsivat A-Insinöörit rakennus- ja suunnittelualojen ihanteellisimmaksi työnantajaksi Universumin opiskelijatutkimuksessa. Kaikista Suomen tekniikan alan työnantajista A-Insinöörit oli 5. vetovoimaisin.
Innovaatio uudistaa puurakentamista – uusi väliseinäjärjestelmä mahdollistaa ohuet puurakenteet5.5.2025 09:25:18 EEST | Tiedote
Uusi tuoteinnovaatio parantaa puurakentamisen kustannustehokkuutta ja kiertotaloutta. A-Insinöörien kehittämä väliseinäjärjestelmä mahdollistaa ohuemmat puurankaiset rakenteet ja lisää materiaali- ja tilatehokkuutta monenlaisissa rakennuskohteissa. Tuotteen kehitystyö on tehty tiiviissä yhteistyössä Würthin kanssa.
A-Insinöörit ja Kuhanen, Asikainen & Kanerva tiivistävät yhteistyötä täydennysrakentamisen konsultoinnissa29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
A-Insinöörit ja Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva yhdistävät voimansa täydennysrakennushankkeiden valmistelussa. Juridiset, tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet luotaava Täydennysrakentamisen esiselvitys esitellään Taloyhtiö 2025 -tapahtumassa.
Kristiinankaupungin satama-alue kehittyy – vihreän siirtymän ja uusiutuvan energian tarpeet etusijalla8.4.2025 13:57:22 EEST | Tiedote
Kristiinankaupungin Karhusaaren syväsataman alueen kehittäminen etenee. Kaupungin tavoitteena on edistää satamatoimintoja ja mahdollistaa vedyn tuotanto alueella. Luonnosvaiheessa oleva Karhusalmen asemakaavan muutos ja laajennus koskee noin 87 hehtaarin aluetta. Asemakaavan laatimisesta vastaa A-Insinöörit.
Mikko Stenroos johtamaan A-Insinöörien rakennesuunnittelua Länsi-Suomessa7.4.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Korjaus- ja käyttötarkoituksen muutoshankkeissa meritoitunut rakennustekniikan DI Mikko Stenroos on nimitetty A-Insinöörien rakennesuunnitteluyksikön uudeksi yksikönjohtajaksi Turkuun ja Poriin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme