Jyväskylän yliopistoJyväskylän yliopistoJyväskylän yliopistoJyväskylän yliopisto

Väitös 11.2.: Oppimisen arviointi oppilaanohjauksessa näyttäytyy oppilaanohjaajille vieraana ja epäselvänä

Jaa
Väitöskirjatutkimus rakentaa oppilaanohjauksen tutkimusalueelle erityisen ja vähälle huomiolle jääneen tutkimuskohteen kuvaamalla oppilaanohjauksessa tapahtuvan oppimisen arviointiprosessin haasteita ja jännitteitä.
YTM, KM Annakaisa Marjokorven kasvatustieteen väitöskirja tarkastetaan perjantaina 11.2.2022.
YTM, KM Annakaisa Marjokorven kasvatustieteen väitöskirja tarkastetaan perjantaina 11.2.2022.

YTM, KM Annakaisa Marjokorven kasvatustieteen alaan sijoittuvan tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää perusopetuksen oppilaanohjauksessa tapahtuvaa oppilaan oppimisen arvioinnin ilmiötä oppilaanohjaajien kuvaamana ja tarkastella sitä ohjauspoliittisessa kontekstissa. Perjantaina 11.2. Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa tarkastettava väitöstutkimus perustui peruskoulun oppilaanohjaajien haastatteluihin.

– Tutkimuksessani olen pyrkinyt läpivalaisemaan oppilaanohjauksen pyrkimyksiä ja siinä tapahtuvan oppimisen arvioinnin monimerkityksellisyyttä. Tällä hetkellä arviointi on koulutuspoliittisesti hyvin ajankohtainen ilmiö ja perusopetuksessa keskeinen kehittämispyrkimys. Myös opinto- ja uraohjaus laajemmin on jo pitkään ollut ajankohtainen poliittinen teema, Marjokorpi taustoittaa.

Tutkimuksen mukaan oppilaan oppimisen arviointi oppilaanohjauksessa ei ollut oppilaanohjaajille kovin tuttua. Tämä on mielenkiintoinen havainto, sillä oppilaanohjausta on koko perusopetuksen historian ajan kehitetty osana kouluinstituutiota, jolloin pedagogiikka ja didaktiikka koskettavat läheisesti myös oppilaanohjausta. Tulos on erityisen kiinnostava myös elinikäisen oppimisen näkökulmasta: oppilaan tulisi voida ohjatusti ja systemaattisesti kehittää uraohjaustaitojaan kaikissa elämänsä vaiheissa, myös läpi perusopetuksen.

– Tutkimuksen otsikko, “Hyvänen aika, mistä tässä on kyse?” kuvastaa sitä ihmetystä, kun eräs oppilaanohjaa pohtii oppilaan oppimisen arvioinnin kysymyksiä oppilaanohjauksessa. Aineistossani oppilaan oppimisen arviointi oppilaanohjauksessa näyttäytyy oppilaanohjaajille vieraana ja epäselvänä asiana, Marjokorpi havainnollistaa.

Selkeiden oppimistavoitteiden asettamisen sijasta pyrittiin huolenpitoon

Elinikäinen oppiminen nähdään tyypillisesti vastauksena eurooppalaisen tietoyhteiskunnan tarpeisiin. Elinikäisen oppimisen kannalta tärkeiden itsearvioititaitojen ja itseohjautuvuuden edistyminen ovat opetussuunnitelmassa oppilaanohjauksessa tapahtuvan oppimisen arvioinnin tehtäviä. Analyysi nosti esille elinikäiseen oppimiseen liittyviä koulutuspoliittisia jännitteitä.

– Koulutuspoliittisissa strategioissa ohjauksen rooli näyttäytyy pyrkimyksenä edistää taloudellista tehokkuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Myös aineisto tuki tätä havaintoa. Oppilaanohjaajat itse näkevät arvioinnin intressinä kuitenkin voimakkaammin huolenpidon pyrkimykset, kuin itsearviointiin ja -ohjautuvuuteen valmentautumisen intressin, joka on koulutuspoliittisesti trendikäs puhetapa, Marjokorpi selvittää koulutuspolitiikan jännitettä.

Ristiriita opetussuunnitelman ja käytännön välillä

Väitöstutkimus osoittaa, että oppilaanohjaajat haastoivat tuloskeskeistä koulutuspolitiikkaa kyseenalaistamalla sen optimisia. Oppilaanohjaajien mukaan opetussuunnitelman kuvaus siitä, mitä kaikkea oppilas tulee oppimaan oppilaanohjauksessa, on ylioptimistinen. Oppilaanohjaajat pitivät opetussuunnitelman tavoitteita sinänsä oikeanlaisina ja hyvinä, mutta kyseenalaistivat tavoitteiden saavuttamisen mahdollisuuksia. Oppilaanohjaajat perustelivat tätä ohjauksen resursseilla sekä oppilaiden kasvun ja kehityksen eriaikaisuudella. Oppilaanohjaajat pohtivat myös sitä, millä välineillä opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet olisivat saavutettavissa.

– Oppilaanohjauksen tulisi edistää kaikkien oppilaiden yksilöllistä kasvua ja oppimaan oppimisen taitoja, heille mielekkäin tavoin. Oppilaiden osallisuutta tavoitteenasettelussa, sekä opetus-oppimisprosessin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa olisi tarpeen edelleen vahvistaa. Tosin tämä vaatii ohjauksen resursseja, Marjokorpi huomauttaa.

Yhteinen työ vaatii yhteisön oppimista

Kehittyvä ja laajeneva arviointi haastaa oppilaanohjauksen toimijoita. Oppilaanohjaus on yhteistä työtä ja sen käytänteiden kehittäminen vaatii yhteisöllistä oppimista.

– Oppilaanohjaus on verkostomaista yhteistyötä, jonka vaikuttavuuden edistäminen edellyttää koordinoinnin ja johtamisen mekanismeja. Oppilaan oppimisen ohjaaminen oppilaanohjauksen mukaisissa tavoitteissa edellyttää oppilaanohjauksen toimintakulttuurin ja arviointikulttuurin selkeyttämistä, Marjokorpi näkee.

YTM, KM Annakaisa Marjokorven kasvatustieteen väitöskirjan "’Hyvänen aika, mistä tässä on kyse?’ Diskurssianalyysi perusopetuksen oppilaanohjaajien puheesta koskien oppilaan oppimisen arviointia” julkinen tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 11.2.2022 klo 12 alkaen Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan alaan kuuluvan väitöstilaisuuden vastaväittäjänä toimii tutkijayliopettaja, dosentti Jaakko Helander Hämeen ammattikorkeakoulusta ja kustoksena professori Heidi Harju-Luukkainen.

Väitöskirja on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9002-2

Tilaisuutta voi seurata verkkovälitteisesti osoitteessa: https://ciweb.chydenius.fi/stream/chydenius/vaitostilaisuudet/20220211_Marjokorpi/vaitostilaisuus_marjokorpi.html 

Lisätietoja:

Annakaisa Marjokorpi, annakaisa.marjokorpi@gmail.com

Annakaisa Marjokorpi kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 2001 Perhon lukiosta ja valmistui Joensuun yliopistosta yhteiskuntatieteiden maisteriksi vuonna 2005 pääaineena yhteiskuntapolitiikka. Vuonna 2008 hän valmistui kasvatustieteen maisteriksi ohjauksen maisteriohjelmasta. Vuodesta 2007 alkaen hän on toiminut Kokkolan kaupungin perusopetuksessa oppilaanohjaajana, jossa toimii edelleen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920

Kuvat

YTM, KM Annakaisa Marjokorven kasvatustieteen väitöskirja tarkastetaan perjantaina 11.2.2022.
YTM, KM Annakaisa Marjokorven kasvatustieteen väitöskirja tarkastetaan perjantaina 11.2.2022.
Lataa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Pyöräilitkö lapsena kouluun? Todennäköisesti myös lapsesi kulkevat koulumatkansa omin voimin7.8.2025 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuljitko lapsena kouluun kävellen, pyöräillen tai talviaikaan hiihtäen? Jos kuljit koulumatkasi aktiivisesti, todennäköisesti myös lapsesi kulkevat kouluun omin voimin. Näin kertoo Jyväskylän yliopiston tutkimus, joka osoitti ylisukupolvisen yhteyden vanhempien ja heidän lastensa koulumatkaliikunnassa. Tutkija muistuttaa, että omin voimin kouluun kulkeminen on helppo ja käytännöllinen tapa lisätä liikettä arkeen.

Jyväskylän kansainvälinen kesäkoulu tuo maailmanmainetta Jyväskylän yliopistolle28.7.2025 12:46:06 EEST | Tiedote

Jyväskylän kansainvälinen kesäkoulu, Suomen suurin ja vanhin kesäkoulu, houkuttelee opiskelijoita ympäri maailmaa kehittämään akateemista osaamistaan STEM-aloilla elokuussa 4.-15.8.2025. Osaamisen kehittämisen rinnalla opiskelijoille syntyy arvokkaita kansainvälisiä suhteita ja rikkaita kokemuksia Suomen kesäisessä Jyväskylässä. Kesäkoulun ohjelmaan kuuluu myös kaikille avoin yleisöluento kyberturvallisuudesta.

Jyväskylän yliopiston ja amerikkalaisen yrityksen yhteistyöstä syntyi maailman tarkin sydänkäyriä tunnistava ohjelmisto ja tytäryhtiö Keski-Suomeen14.7.2025 13:45:27 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopisto ja yhdysvaltalainen hitech-yritys USAMedX loivat yhteistyössä täysin automaattisesti toimivaan sydäniskuriin sykekäyrien tunnistuksen. Ohjelmistoa tullaan käyttämään kotikäyttöön tarkoitetussa sydäniskurissa, joka pystyy analysoimaan potilaan sydänkäyrän ja antamaan sydäniskun tarvittaessa automaattisesti. Yhteistyö johti lopulta myös USAMedX:n tytäryhtiön perustamiseen Jyväskylään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye