Kolille uusi hotelli, jonka suunnittelun lähtökohtana on kestävä matkailu

Lisää mahdollisuuksia yöpyä kansallispuiston äärellä
Kolin kansallispuistosta ja koko Kolin alueesta on tullut viime vuosien vetovoimaisimpia kotimaan matkailukohteita. Alueen majoituskapasiteetti on jo pitkään ollut riittämätön suhteessa suureen kysyntään. Kolin ainoan hotellin, Break Sokos Hotel Kolin, käyttöaste on vilkkaimpina kuukausina ollut 100 %:a. Hotelli toimi todella korkealla yli 80 %:n käyttöasteella myös koronavuoden 2021.
– Uuden hotellin myötä voimme tarjota yhä useammalle mahdollisuuden yöpyä Kolin upean kansallispuiston äärellä. Investointi on osa Pielisen altaan -matkailustrategiaamme, jonka tavoitteena on tuplata maakunnassa majoittuvien matkailijoiden määrä vuoteen 2030 mennessä. Visiomme mukaan Pohjois-Karjala on jatkossa yhä useammin vaihtoehto Lapille. Vastuullisen matkailun näkökulmasta haluamme rakentaa lisämajoitustilaa Ukko-Kolin huipun sijaan Kolin kylälle, sillä näin matkailijavirtoja saadaan ohjattua laajemmalle alueelle. Pyrimme osaltamme mahdollistamaan uudelta hotellilta joukkoliikennekuljetuksia Ukko-Kolin huipulle, mikä vähentäisi henkilöautoliikennettä kansallispuiston alueella, toteaa PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä.
Kylähotellin investointi on merkittävä piristysruiske Kolin alueelle. 20–21 miljoonan euroa maksava hotelli tarkoittaa 350–367,5 henkilötyövuoden verran töitä eri alojen urakoitsijoille. Kolin ympäristöstä inspiraationsa saavassa sisustuksessa käytetään paljon luonnonmateriaaleja. Julkisivu liittyy Kolin kylän punasävyiseen ulkoarkkitehtuuriin ja istuu näin luontevasti ympäristöönsä. Kohteessa käytetään uusiutuvaa energiaa: kylähotelliin tulee oma aurinkovoimala ja lämmön lähteeksi kauko- tai maalämpö. Valmistuttuaan hotelli työllistää 50–60 uutta PKOlaista.
– Koli on käytännön esimerkki PKO:n pitkäjänteisestä toiminnasta alueen elinvoiman kehittämiseksi. Kun Suomen Matkailuliitto luopui Kolin hotellitoiminnasta 1995, PKO:lla nähtiin Kolin kehittäminen koko maakunnan tulevaisuuden kannalta tärkeäksi. Vuodesta 1996 lähtien PKO on Suomen valtion vuokralaisena kehittänyt Kolin kansallispuistossa sekä Break Sokos Hotel Kolia että Ukko-Kolin laskettelurinteitä kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti. Näiden periaatteiden mukaisesti kehitämme toimintoja myös jatkossa yhdessä ympäristöministeriön, Metsähallituksen, Lieksan kaupungin ja Kolin matkailu Oy:n kanssa, Kivelä sanoo.
– Nimenomaan vastuullisessa matkailussa on valtava potentiaali Pohjois-Karjalassa, ja Koli on maakunnan matkailun selkeä lippulaiva. PKO on kehittämisen avainpeluri, ja hotelli-investoinnin myötä yhtä kehittämisen pullonkaulaa eli majoituskapasiteettia saadaan kasvatettua. On hyvä muistaa hotelli-investoinnin aluevaikuttavuus: se lisää esimerkiksi sisältö- ja ohjelmapalveluihin liittyviä investointeja ja tukee näin laajemmin matkailualaa sekä aluetaloutta, maakuntajohtaja Markus Hirvonen Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta sanoo.
– PKO on sekä maakunnan elinvoiman edistämisessä ja Lieksankin kehittämisessä laaja-alainen avainyritys, mistä yksi osoitus on yhteistyössä toteutettu monitoimihalli Liehu. Käytännön teoillaan osuuskauppa näyttää esimerkkiä ja siten luo uskoa alueen tulevaisuuteen. Tehty investointipäätös on merkittävä lähtölaukaus alueen lisäkehittämiselle ja toteuttaa Lieksan kaupungin sekä Juuan kunnan tekemillä päätöksillä asetettuja Kolin Matkailuvisio 2050:n tavoitteita. Hotellin sijainti nimenomaan Kolin kylällä on merkittävä toimenpide kestävän kehityksen mukaisten tavoitteiden toteuttamisessa, Lieksan kaupunginjohtaja Jarkko Määttänen sanoo.
Kylähotelli on aktiivisen liikkujan valinta
Jatkossa Break Sokos Hotel Koli koostuu Ukko-Kolin huipulla olevasta maisemahotellista Superior-huoneineen, sviitteineen, näköalaravintoloineen ja kylpylöineen sekä Ala-Kolilla sijaitsevasta kylähotellista ravintoloineen, saunoineen ja perhehuoneineen.
– Kylähotelli sopii erityisen hyvin perheille, ryhmille ja retkeilijöille sekä aktiivisille liikkujille. Yhdessä nämä kaksi hotellia tarjoavat vastuullisesti monipuoliset palvelut matkailijoiden eri tarpeisiin. Break Sokos Hotel Kolilla on sekä Sustainable Travel Finland - että Green Key -tunnukset osoituksena kestävän matkailun eteen tehtävästä työstä, kertoo Break Sokos Hotel Kolin hotellinjohtaja Pasi Ripatti.
Lisätietoja: PKO, toimitusjohtaja Juha Kivelä, p. 010 762 2026
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, maakuntajohtaja Markus Hirvonen, p. 050 357 7739
Lieksan kaupunki, kaupunginjohtaja Jarkko Määttänen, p. 040 104 4001
Break Sokos Hotel Koli on kansallispuistossa, Kolin huippujen tuntumassa sijaitseva maisemahotelli. Hotellissa on 82 huonetta, näköalaravintola, kokoustiloja sekä hemmotteleva Koli Relax Spa. Rinteisiin ja vaellusreiteille pääsee suoraan hotellin pihasta.
Uusi kylähotelli valmistuu arvion mukaan heinä-elokuussa 2023 Ala-Kolin kylälle. Kylähotelliin tulee 130 huonetta, kolme liiketilaa ja ravintola.
Hotellia operoi Pohjois-Karjalan Osuuskauppa.
Kylähotellin arkkitehti- ja sisustussuunnittelusta vastaa hotellien suunnitteluun erikoistunut työyhteenliittymä Schauman arkkitehdit Oy & Schauman Nordgren Architects.
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme