Kolille uusi hotelli, jonka suunnittelun lähtökohtana on kestävä matkailu

Lisää mahdollisuuksia yöpyä kansallispuiston äärellä
Kolin kansallispuistosta ja koko Kolin alueesta on tullut viime vuosien vetovoimaisimpia kotimaan matkailukohteita. Alueen majoituskapasiteetti on jo pitkään ollut riittämätön suhteessa suureen kysyntään. Kolin ainoan hotellin, Break Sokos Hotel Kolin, käyttöaste on vilkkaimpina kuukausina ollut 100 %:a. Hotelli toimi todella korkealla yli 80 %:n käyttöasteella myös koronavuoden 2021.
– Uuden hotellin myötä voimme tarjota yhä useammalle mahdollisuuden yöpyä Kolin upean kansallispuiston äärellä. Investointi on osa Pielisen altaan -matkailustrategiaamme, jonka tavoitteena on tuplata maakunnassa majoittuvien matkailijoiden määrä vuoteen 2030 mennessä. Visiomme mukaan Pohjois-Karjala on jatkossa yhä useammin vaihtoehto Lapille. Vastuullisen matkailun näkökulmasta haluamme rakentaa lisämajoitustilaa Ukko-Kolin huipun sijaan Kolin kylälle, sillä näin matkailijavirtoja saadaan ohjattua laajemmalle alueelle. Pyrimme osaltamme mahdollistamaan uudelta hotellilta joukkoliikennekuljetuksia Ukko-Kolin huipulle, mikä vähentäisi henkilöautoliikennettä kansallispuiston alueella, toteaa PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä.
Kylähotellin investointi on merkittävä piristysruiske Kolin alueelle. 20–21 miljoonan euroa maksava hotelli tarkoittaa 350–367,5 henkilötyövuoden verran töitä eri alojen urakoitsijoille. Kolin ympäristöstä inspiraationsa saavassa sisustuksessa käytetään paljon luonnonmateriaaleja. Julkisivu liittyy Kolin kylän punasävyiseen ulkoarkkitehtuuriin ja istuu näin luontevasti ympäristöönsä. Kohteessa käytetään uusiutuvaa energiaa: kylähotelliin tulee oma aurinkovoimala ja lämmön lähteeksi kauko- tai maalämpö. Valmistuttuaan hotelli työllistää 50–60 uutta PKOlaista.
– Koli on käytännön esimerkki PKO:n pitkäjänteisestä toiminnasta alueen elinvoiman kehittämiseksi. Kun Suomen Matkailuliitto luopui Kolin hotellitoiminnasta 1995, PKO:lla nähtiin Kolin kehittäminen koko maakunnan tulevaisuuden kannalta tärkeäksi. Vuodesta 1996 lähtien PKO on Suomen valtion vuokralaisena kehittänyt Kolin kansallispuistossa sekä Break Sokos Hotel Kolia että Ukko-Kolin laskettelurinteitä kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti. Näiden periaatteiden mukaisesti kehitämme toimintoja myös jatkossa yhdessä ympäristöministeriön, Metsähallituksen, Lieksan kaupungin ja Kolin matkailu Oy:n kanssa, Kivelä sanoo.
– Nimenomaan vastuullisessa matkailussa on valtava potentiaali Pohjois-Karjalassa, ja Koli on maakunnan matkailun selkeä lippulaiva. PKO on kehittämisen avainpeluri, ja hotelli-investoinnin myötä yhtä kehittämisen pullonkaulaa eli majoituskapasiteettia saadaan kasvatettua. On hyvä muistaa hotelli-investoinnin aluevaikuttavuus: se lisää esimerkiksi sisältö- ja ohjelmapalveluihin liittyviä investointeja ja tukee näin laajemmin matkailualaa sekä aluetaloutta, maakuntajohtaja Markus Hirvonen Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta sanoo.
– PKO on sekä maakunnan elinvoiman edistämisessä ja Lieksankin kehittämisessä laaja-alainen avainyritys, mistä yksi osoitus on yhteistyössä toteutettu monitoimihalli Liehu. Käytännön teoillaan osuuskauppa näyttää esimerkkiä ja siten luo uskoa alueen tulevaisuuteen. Tehty investointipäätös on merkittävä lähtölaukaus alueen lisäkehittämiselle ja toteuttaa Lieksan kaupungin sekä Juuan kunnan tekemillä päätöksillä asetettuja Kolin Matkailuvisio 2050:n tavoitteita. Hotellin sijainti nimenomaan Kolin kylällä on merkittävä toimenpide kestävän kehityksen mukaisten tavoitteiden toteuttamisessa, Lieksan kaupunginjohtaja Jarkko Määttänen sanoo.
Kylähotelli on aktiivisen liikkujan valinta
Jatkossa Break Sokos Hotel Koli koostuu Ukko-Kolin huipulla olevasta maisemahotellista Superior-huoneineen, sviitteineen, näköalaravintoloineen ja kylpylöineen sekä Ala-Kolilla sijaitsevasta kylähotellista ravintoloineen, saunoineen ja perhehuoneineen.
– Kylähotelli sopii erityisen hyvin perheille, ryhmille ja retkeilijöille sekä aktiivisille liikkujille. Yhdessä nämä kaksi hotellia tarjoavat vastuullisesti monipuoliset palvelut matkailijoiden eri tarpeisiin. Break Sokos Hotel Kolilla on sekä Sustainable Travel Finland - että Green Key -tunnukset osoituksena kestävän matkailun eteen tehtävästä työstä, kertoo Break Sokos Hotel Kolin hotellinjohtaja Pasi Ripatti.
Lisätietoja: PKO, toimitusjohtaja Juha Kivelä, p. 010 762 2026
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, maakuntajohtaja Markus Hirvonen, p. 050 357 7739
Lieksan kaupunki, kaupunginjohtaja Jarkko Määttänen, p. 040 104 4001
Break Sokos Hotel Koli on kansallispuistossa, Kolin huippujen tuntumassa sijaitseva maisemahotelli. Hotellissa on 82 huonetta, näköalaravintola, kokoustiloja sekä hemmotteleva Koli Relax Spa. Rinteisiin ja vaellusreiteille pääsee suoraan hotellin pihasta.
Uusi kylähotelli valmistuu arvion mukaan heinä-elokuussa 2023 Ala-Kolin kylälle. Kylähotelliin tulee 130 huonetta, kolme liiketilaa ja ravintola.
Hotellia operoi Pohjois-Karjalan Osuuskauppa.
Kylähotellin arkkitehti- ja sisustussuunnittelusta vastaa hotellien suunnitteluun erikoistunut työyhteenliittymä Schauman arkkitehdit Oy & Schauman Nordgren Architects.
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme