Ovatko edunvalvonta-asiat ajankohtaisia? – Suomi.fi-verkkopalvelun uusi opas tarjoaa täsmäohjeet
Edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus -oppaan sisällön suunnittelua ja palvelumuotoilua varten Digi- ja väestötietoviraston johtama yhteistyöverkosto on ensin kartoittanut erilaisia edunvalvontatilanteita sekä niihin liittyviä keskeisiä kysymyksiä.
”Olemme pitäneet kultaisena ohjenuorana sitä, että vähemmän on enemmän. Ihminen kysymyksineen saattaa hukkua kaiken edunvalvontaa koskevan tietomassan keskelle. Olemme tunnistaneet keskeiset tilanteet ja vastanneet oppaassa niihin liittyviin kysymyksiin. Oppaasta ohjaamme asioimaan oikeaan osoitteeseen”, kertoo asiantuntija Minna Mäkinen Digi- ja väestötietovirastosta.
”Edunvalvontavalvonnalliset kysymykset askarruttavat yhä useampaa suomalaista. Tietoisuus esimerkiksi edunvalvontavaltuutuksesta on lisääntynyt, mutta usein asian eteenpäin saattamiseen kaivataan enemmän ns. askelmerkkejä. Uusi opas tarjoaakin täsmäohjeita tiedon etsijälle erilaisiin elämäntilanteisiin”, lisää neuvontakoordinaattori Mailis Heiskanen Muistiliitosta.
Aiemmin Suomi.fi-verkkopalvelussa on julkaistu vastaavanlainen opas esimerkiksi omaishoitajille ja omaishoitajuutta harkitseville.
Miten voin varautua tulevaisuuteeni edunvalvontavaltuutuksella tai toimia valtuutettuna?
Edunvalvontavaltuus tulisi kuulua jokaisen täysi-ikäisen kansalaisen asiakirjasalkkuun. Sillä voi ohjeistaa ja valtuuttaa luottohenkilöitään sen varalle, että itse menettää toimintakykynsä sairauden tai onnettomuuden vuoksi. Suomi.fin oppaasta saa neuvoja valtuutuksen laatimiseen sekä asioihin, joita siinä kannattaa ottaa huomioon.
Edunvalvontavaltakirjassa valtuutettu luottohenkilö on puolestaan uuden edessä, kun tulee aika vahvistaa valtakirja ja alkaa hoitaa läheisen käytännön asioita. Suomi.fi opastaa tässäkin tilanteessa eteenpäin.
”Tekemällä edunvalvontavaltuutuksen voi välttää edunvalvonnan, vaikka jonain päivänä tarvitsisi toisen henkilön hoitamaan asioitaan. Harmillisesti edunvalvontavaltuutus sekoitetaan usein edunvalvontaan. Uusi opas helpottaa hahmottamaan näiden eroja ja kannustaa edunvalvontavaltuutuksen laatimiseen”, kertoo tutkija Henna Nikumaa Itä-Suomen yliopistosta.
Mitä tehdä, kun läheisen toimintakyky heikkenee tai kun lapsella on omaisuutta?
Moni ryhtyy pohtimaan edunvalvontaa ollessaan huolissaan läheisensä pärjäämisestä ja toimintakyvyn heikkenemisestä. Miten läheisen pankki- ja talousasioiden sekä muiden arjen asioiden hoito kannattaisi järjestää? Suomi.fi antaa kokonaiskuvan erilaisista vaihtoehdoista – niin kevyemmistä tavoista kuin edunvalvonnan järjestämisestä.
Vanhemmille tulee usein yllätyksenä se, että lapsen omaisuudesta ja sen hoidosta tulee tietyissä tilanteissa ilmoittaa Digi- ja väestötietovirastolle. Jos lapsi on kuolinpesän osakas tai hänellä on omaisuutta yli 20 000 euroa, lapselle määrätään edunvalvoja. Tällä halutaan turvata lapsen etu kaikissa tilanteissa. Opas antaa tilanteeseen selkeät toimintaohjeet.
Opas on tehty laajassa yhteistyössä viranomaisten ja järjestöjen kesken
Laaja joukko vertaistoimijoita, järjestöjä, tutkijoita järjestöjä ja viranomaisia on yhdistänyt voimansa ja asiantuntemuksensa, jotta yhdestä osoitteesta löytyy nyt kaikki olennainen tieto sekä keskeiset palvelut ja tukea tarjoavat tahot.
Oppaan laatimiseen ovat osallistuneet Digi- ja väestötietoviraston verkkotoimitus ja holhoustoimi, Itä-Suomen yliopisto – Hyvinvointioikeuden keskus, Pohjois-Karjalan edunvalvontatoimisto, Rauman edunvalvontatoimisto, Eläkkeensaajien keskusliitto, Fine, Finfami, Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, Muistiliitto ry, Nuoret lesket ry, Omaishoitajaliitto, Suomen muistiasiantuntijat ry, Vanhustyön keskusliitto.
Suomi.fi pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-verkkopalvelu auttaa erilaisissa tilanteissa olevia kansalaisia ja yrittäjiä.
- Suomi.fi kokoaa asioiden hoitamisessa tarvittavat tiedot, toimintaohjeet ja palvelut yhteen osoitteeseen.
- Suomi.fi-verkkopalvelua kehittää Digi- ja väestötietovirasto.
- Suomi.fin Edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus -opas
- Suomi.fin Omaishoitajana läheiselle -opas
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Edunvalvonta:
Digi- ja väestötietovirasto, johtaja Aila Heusala, p. 0295 539 703, aila.heusala@dvv.fi
Suomi.fi-verkkotoimitus ja Edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus -opas:
Digi- ja väestötietovirasto, asiantuntija Minna Mäkinen, p.0295 535 138, minna.makinen@dvv.fi
Edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus -oppaan verkosto:
Itä-Suomen yliopisto, Hyvinvointioikeuden keskus, vanhuusoikeuden tutkija Henna Nikumaa, p. 040 581 2151, henna.nikumaa@uef.fi
Muistiliitto, neuvontakoordinaattori, Mailis Heiskanen, p. 050 571 3551, mailis.heiskanen@muistiliitto.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme