Kumura Oy

Yrityskauppa: Kumura ostaa Suomen Projekti-Instituutin

1.2.2022 toteutetussa yrityskaupassa Kumura Oy on ostanut Adapro -nimellä toimivan Suomen Projekti-Instituutti Oy:n osake-enemmistön. Yrityskaupan jälkeen yritykset muodostavat yhdessä yli 50 henkilöä työllistävän projektijohtamisen asiantuntijaorganisaation, jonka asiakaskunta koostuu niin yrityksistä kuin julkisyhteisöistä. Yhtiöillä on toimipisteet Tampereella, Jyväskylässä ja Espoossa, joiden lisäksi iso osa yhtiöiden henkilökunnasta työskentelee eri puolella Suomea.
Vasemmalta oikealle: Mikko Saastamoinen, Matti Haukka, Teppo Nurminen, Pasi Kivimäki. Kuva: Saskia Meskanen.

Yhteenliittymästä Suomen suurin projektitoiminnan kehittämisen ja ICT-projektien johtamisen asiantuntijaorganisaatio

Yrityskaupan myötä Kumura ja Adapro -yhteenliittymä on Suomen suurin projektitoiminnan kehittämisen ja ICT-projektien johtamisen asiantuntijaorganisaatio. Yhtiöiden yhteenlaskettava liikevaihtotavoite vuodelle 2022 on n. 5 milj. euroa.

Kaupan ansiosta aikaisemmin ulkoistettuihin ICT-projektinjohtopalveluihin keskittynyt Kumura vahvistaa huomattavasti valmennus- ja kehittämisliiketoimintaansa, sillä ICT-projektinjohtopalveluiden rinnalle rakentuu nyt myös merkittävä projektitoiminnan koulutus- ja konsultointitoiminto. Paremmin Adapro -nimellä tunnetun Projekti-Instituutin ydinosaamista on juuri osaamisen ja toiminnan kehittäminen.

Näin yhtiöt yhdessä voivat palvella asiakkaitaan entistä laajemmin: Asiakas voi tarvittaessa ulkoistaa ICT-projektinjohdon Kumuralle, mutta samalla hän voi saada apua oman organisaationsa projektikompetenssien ja -prosessien kehittämisestä Adaprolta. Suurissa organisaatioissa, joissa projektit ovat keskeinen osa liiketoimintaa ja sen kehittämistä, on usein tarve molemmille osa-alueille.

”Adapron ja Kumuran synergiat olivat jo ensi silmäyksellä niin houkuttelevat, että tähän kauppaan oli alun perin erittäin helppo lähteä. Odotan henkilökohtaisesti todella paljon yhteenliittymältämme, sillä olen varma, että näin mahtavalla ja innostuneella henkilöstöllä saamme asiakkaitamme autettua onnistumaan projekteissaan nyt entistäkin paremmin.” – Pasi Kivimäki, Kumura Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

”Löysimme Kumurasta Adaprolle uuden kotipesän, joka jatkaa 1990 perustettua yhtiötämme eteenpäin nyt sukupolvenvaihdoksen jälkeen. Adapro tulee hyötymään merkittävästi Kumurasta kumppanina ja uutena omistajana. Tämä uusi kokonaisuus on aivan uniikki Suomessa” – Matti Ahvenharju, Projekti-Instituutin hallituksen puheenjohtaja

Työntekijä- ja asiakaskokemus keskiössä

Adapro tulee toimimaan itsenäisenä projektitoiminnan ja osaamisen kehittämiseen keskittyvänä yhtiönä tiiviissä yhteistyössä Kumuran ICT-projektinjohto-palveluiden kanssa. Asiakkaillemme tämä yhteistyö näkyy palveluvalikoimaan laajentumisena, sillä molempien yhtiöiden palvelut ovat kaikkien asiakkaiden saatavilla.

Yhteenliittymä keskittyy jatkossakin erityisesti sekä työntekijä- että asiakaskokemuksen kehittämiseen, jotka ovat olleet koko ajan Kumuran strategian kaksi keskeisintä teemaa. ”Välitämme ihmisistä ja projekteista -lupauksemme on meille edelleen sydämen asia, ja siitä pidämme jatkossakin yhdessä kiinni. Yhteistyömme on alkanut todella hyvässä hengessä ja innokkaasti” hehkuttavat toimitusjohtajat Mikko Saastamoinen Kumuralta ja Teppo Nurminen Adaprolta.

Lisätiedot:

Hallituksen puheenjohtaja
Pasi Kivimäki
pasi.kivimaki@kumura.fi

Mikko Saastamoinen
mikko.saastamoinen@kumura.fi

Teppo Nurminen
teppo.nurminen@adapro.fi

Kuvat

Kumura Oy
Pyhäjärvenkatu 5 A

Kumura Oy on vuonna 2006 perustettu valtakunnallisesti toimiva ICT-projektijohtamisen asiantuntijayritys. Kumuran asiakkaita ovat suuret julkiset ja yksityisomisteiset organisaatiot, joita Kumuran asiantuntijat auttavat onnistumaan ICT-projekteissa. Yhteensä kumuralaiset ovat johtaneet jo satoja erilaisia vaativia ICT-projekteja onnistuneesti maaliin. Kumuralaiset asiantuntijat toimivat asiakkaidensa organisaatioissa erilaisissa projektijohtamisen tehtävissä ja asiantuntijarooleissa.
Lisätietoja Kumurasta: www.kumura.fi

Suomen Projekti-Instituutti Oy on 1990 perustettu konsultointi- ja valmennusyritys, joka Adapro-brändillään on tuottanut projektiliiketoiminnan ja strategian toimeenpanoon liittyviä kehittämispalveluita ja Projekti-Instituutti brändillään yksilöiden osaamisen ja työmarkkina-arvon kasvattamisen palveluita. Yrityskaupan myötä konsultointi- ja valmennustoimintaa jatketaan selvyyden vuoksi pelkästään Adapro-nimellä ja kaikki aikaisemmin Projekti-Instituutin nimen alla toteutetut palvelut ovat nyt saatavilla Adapron kautta.
Lisätietoja Adaprosta: www.adapro.fi