Luonnonsuojelun toteutus etenee Lounais-Suomessa (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Varsinais-Suomen ELY-keskus hankki alueita valtiolle luonnonsuojelutarkoitukseen sekä perusti yksityisiä luonnonsuojelualueita vuonna 2021 reilut 1 200 hehtaaria Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Määrärahoja alueiden hankintaan ja rauhoituskorvauksiin käytettiin viime vuonna reilut 6,3 M€. Suojelu toteutettiin pääsääntöisesti neuvottelemalla ja yhteistyössä maanomistajien kanssa.

Suojeluun on muun muassa hankittu alueita Nousiaisten Savojärven ympäristöstä. “Hankinnalla turvataan Kurjenrahkan retkeilyreitin kehittämistä ja kansallispuiston pitkän aikavälin kehittämistä. Pieni osa alueesta sisältyy Natura 2000 -verkoston kohteeseen Kurjenrahka. Hankittavat alueet liitetään osaksi Kurjenrahkan kansallispuistoa.” toteaa aluejohtaja Mikael Nordström Metsähallituksesta.

ELY-keskuksella on luonnonsuojelulakiin perustuva velvoite toteuttaa luonnonsuojelua osalla Natura 2000 -verkoston kohteita sekä valtakunnallisten suojeluohjelmien (suot, lintuvedet, lehdot, rannat, vanhat metsät, kansallis- ja luonnonpuistojen kehittäminen) alueilla turvaten niille tyypillisten luontotyyppien ja lajien säilymistä.

Suojelua toteutetaan myös vapaaehtoisuuteen perustuvien METSO-ohjelman eli Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelman 2014-2025 sekä Helmi-elinympäristöohjelman 2021-2030 rahoituksella. METSO-ohjelmassa suojellaan luonnonarvoiltaan monipuolisia ja eliölajien elinympäristöinä erityisen arvokkaita metsiä. Helmi-ohjelmassa suojelu kohdentuu soidensuojelun täydennysesityksen mukaisille soille (= SSTE-kohteet), maakuntakaavojen suojeluvaraussoille sekä olemassa olevan suojelualueverkoston ennallistamisen kannalta tärkeille soille.

Suojelun piirissä on tällä hetkellä lähes 118 600 hehtaarin verran alueita Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Suojelualueverkoston tarkoituksena on omalta osaltaan edistää ja säilyttää luonnon monimuotoisuutta sekä ehkäistä luontokatoa. Viimeisimmän uhanalaisuusselvityksen mukaan Suomessa jo joka 9. laji ja noin puolet luontotyypeistä ovat uhanalaisia. Suomen luonnon köyhtyminen johtuu metsäelinympäristöjen muutoksista, avoimien elinympäristöjen umpeenkasvusta ja rehevöitymisestä.

Suojelun toteutuksessa on siis vielä paljon tehtävää jäljellä Lounais-Suomessa ja työ jatkuu tänäkin vuonna! Natura 2000 -verkoston ja valtakunnallisten suojeluohjelmien kohteilla on suojelu toteuttamatta vielä noin 4 800 hehtaarilla. METSO-ohjelman osalta suojelua kohdennetaan erityisesti I-luokan kangasmetsiin (lahopuustoiset, vanhat metsät) ja lehtoihin. Helmi-ohjelman osalta toteutus kohdentuu erityisesti soidensuojelun täydennysesityksen kohteisiin.

Lounais-Suomen luonnonsuojelualueverkostosta löytyy tarkempaa tietoa karttapalvelusta

Luonnonsuojelualueiden karttapalvelu (Varsinais-Suomi ja Satakunta)

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Leena Lehtomaa, puh 0295 022 894
Ylitarkastaja Teija Jokinen, puh. 0295 022 770

etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.