Stabilt resultat av Snellman, stigande kostnader kastade skugga över slutet av året
Tvärtemot förväntningarna präglades även hela verksamhetsåret 2021 av coronapandemin. Försäljningen via detaljhandeln utvecklades positivt, men foodservice-sektorn tvingades anpassa sig till de ständigt föränderliga restriktionerna och drabbades av kundbortfall. Under slutet av året låg huvudfokus på producenternas krisläge, samtidigt som de övriga produktionskostnaderna, som förpackningsmaterial, energi och löner, ökade märkbart. Vi höjde producentpriserna flera gånger, vi allokerade pengar till de mest kritiska delarna i kedjan och betalade av årets resultat 1,5 miljoner euro i producentbonus. Till följd av gjorda satsningarna uppnådde Köttförädlingen ett mycket måttligt resultat, lägre än året innan, även om omsättningen ökande.
Djurmaten fortsatte sin utmärkta utveckling. Omsättningen ökade med 23 procent och rörelseresultatet fördubblades nästan. Hela branschen har utvecklats positivt under pandemin eftersom antalet sällskapsdjur har ökat, och utsikterna är goda. De slutförda investeringarna i frystorkning kommer att stärka vår ställning på marknaden ytterligare.
Omsättningen för Ready Meals Finland ökade med 15 procent och resultatet förbättrades avsevärt. Den totala marknaden har utvecklats positivt under pandemin, och detaljhandeln tillhandahåller ett allt mångsidigare sortiment av högklassig färdigmat av restaurangkvalitet. Detta har ökat det allmänna intresset för kategorin och även gett nya kunder. Speciellt positiv var utvecklingen vid vår enhet i Sverige, där produktionen effektiviserades och produktsortimentet fokuserades. På foodservice-marknaden klarade vi oss resultatmässigt sett bra under året med beaktande av affärsmiljön.
Under året godkändes flera stora investeringar. Snellmankoncernen planerar att investera totalt över 80 miljoner euro i projekt som stöder tillväxt under 2021–2023. Det mest betydande av dessa är en matfabrik i Jakobstad, för att kunna reagera på förändringarna i konsumtionstrenderna och den ökande efterfrågan på högklassig färdigmat. De första nya produkterna lanseras på marknaden redan hösten 2022. Dessutom görs investeringar i nya expeditioner i Jakobstad och Kervo.
– Vi kan vara nöjda med vår prestation under det krävande året 2021. Producenternas situation oroar oss alla, och vi försöker göra allt vi kan för att säkerställa fortsatt inhemsk köttproduktion. En lösning förutsätter ett gott samarbete med andra aktörer inom branschen, handeln, konsumenterna och statsmakten. Allmänt taget har risken ökat på grund av de senaste händelserna i Ukraina samt läget inom primärproduktionen, säger Erkki Järvinen, koncerndirektör.
– De investeringsbeslut som är gjorda är exceptionellt stora och strategiskt viktiga. Med hjälp av dem säkerställer vi att företaget och dess produkter är fortsatt attraktiva och att konsumenterna även framöver prioriterar Snellmans varumärken. Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartner och alldeles särskilt till vår egen personal för det gångna året, säger Järvinen.
Nyckelord
Kontakter
Erkki Järvinen
koncerndirektör, Snellman-koncernen
tfn +358 400 455913
Länkar
Om
Följ Oy Snellman Ab
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Snellman granted rare colour trademark – a green colour, which almost all Finns recognize7.7.2025 09:00:00 EEST | Press release
Oy Snellman Ab's distinctive dark green brand colour has been granted a colour trademark, that is rare in Finland and Europe. The colour has been a central part of the company’s visual identity for nearly 30 years. The Finnish Patent and Registration Office has registered the colour for Snellman's wide use with various meat products, due to the colour's established position and distinctiveness in the market.
Snellmankoncernens år 2024: Framgångar inom varje affärsenhet möjliggjorde ökad lönsamhet27.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Snellmankoncernen satsade på att förbättra lönsamheten under 2024 med riktlinjer från den nya koncernstrategin 2028+. Vi var framgångsrika på flera fronter och vår ekonomiska utveckling under 2024 var utmärkt.
Snellman-konsernin vuosi 2024: Onnistumiset jokaisessa liiketoimintayksikössä mahdollistivat kannattavuuden kasvun27.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Snellman-konserni keskittyi vuonna 2024 kannattavuuden parantamiseen. Tässä työssä punaisena lankana toimi konsernistrategia 2028+. Onnistuimme usealla rintamalla ja liiketoimintamme taloudellinen kehitys vuonna 2024 oli erinomaista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum