Pakkausuudistukset etenevät S-ryhmässä: Kotimaista-tulppaanien muovikääre vaihtui paperiseksi, ja muovia säästyy vuodessa yli 6000 kiloa

Omien merkkien pakkauskehitys on S-ryhmässä jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. Lisäksi kaikkiin S-ryhmän omien tuotemerkkien pakkauksiin lisätään aina selkokieliset lajitteluohjeet, joiden avulla asiakkaan on helppo lajitella pakkaus kierrätykseen.
”Olemme jatkaneet pakkausmuovin vähentämistä omien merkkien tuotteissa aina, kun se on ollut mahdollista tuotteen laadun ja säilyvyyden kannalta. Viime vuoden aikana muovia vähennettiin yli 60 omien merkkiemme tuotteen pakkauksesta. Vuositasolla näillä muutoksilla säästyy kymmeniä tuhansia kiloja muovia”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Tuore esimerkki muovin vähennyksestä löytyy kukkaosastolta, jossa on parhaillaan käynnissä kotimaisten tulppaanien sesonki. S-ryhmän oman Kotimaista-merkin tulppaaneissa aiemmin käytetty muovinen kääre vaihdettiin tänä vuonna FSC-sertifioituun paperikääreeseen. Yksistään tämän muutoksen ansiosta saavutetaan vuodessa yli 6000 kilon muovisäästö.
“Meille on tärkeää, että paperi- ja kartonkipakkausten raaka-aineet tulevat vastuullisesti hoidetuista metsistä. Tavoitteenamme on, että kaikki päivittäistavarakaupan omien merkkien puupohjaiset kuluttajapakkaukset ovat joko FSC- tai PEFC-sertifioituja tai kierrätysmateriaalista valmistettuja vuoden 2023 loppuun mennessä”, Loukaskorpi sanoo.
Myös kierrätysmuovilla ja biopohjaisella muovilla tärkeä rooli pakkausuudistuksissa
Kierrätysmuovia puolestaan hyödynnetään tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta noin 70 S-ryhmän omien merkkien tuotteiden pakkauksissa. Erityisen hyvin kierrätysmuovi soveltuu päivittäiskäyttötavaroiden pakkauksiin. Esimerkiksi kaikissa Rainbow-pyykinpesuainepakkauksissa hyödynnetään nykyään kierrätysmuovia. Kahden suositun pyykinpesunesteen osalta myös pakkauksen uudelleenkäyttö on mahdollista, sillä niihin on myynnissä ohuemmasta muovista valmistettu täyttöpakkaus. Pesuaineiden lisäksi kierrätysmuovia hyödynnetään runsaasti esimerkiksi vanujen ja vaippojen pakkauksissa.
Tavanomaista muovia korvataan kierrätysmuovin lisäksi myös biopohjaisella muovilla, jota käytetään nyt lähes 40 tuotteen pakkauksissa.
”Vuonna 2021 esimerkiksi Kotimaista-merkin pakastemustikat ja -puolukat saivat uudet, 60-prosenttisesti biopohjaisesta muovista valmistetut pakkaukset. Vuositasolla tälläkin pienellä muutoksella korvataan noin 5000 kiloa neitseellistä muovia”, Loukaskorpi iloitsee.
Pakkausmuutokset ovat konkreettinen esimerkki siitä, miten S-ryhmä edistää kiertotaloutta ja vähentää luonnonvarojen turhaa käyttöä omassa toiminnassaan. Kaupparyhmä on myös mukana kansainvälisessä The New Plastics Economy Global Commitment -sitoumuksessa, jonka tavoitteena on vähentää turhan muovin käyttöä, kehittää uudelleenkäytettäviä pakkauksia ja tehostaa kierrätystä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 76 80349
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme