Sokos 70 vuotta – tyylin tavaratalo katsoo vahvasti tulevaisuuteen

Ikoninen tavarataloketju on kokenut vuosikymmenten aikana niin ylä- kuin alamäkiä, ja tällä hetkellä ketju elpyy hyvää vauhtia koronakurimuksesta.
”70-vuotias Sokos voi hyvin ja sen tulevaisuus näyttää valoisalta. Sokos ei ole kadottanut kiinnostavuuttaan kuluneiden vuosikymmenten aikana. Uskomme, että merkityksemme kasvaa entisestään, koska olemme täysin kotimainen, suomalaisille tuttu ja läheinen ketju. Tavaratalomme ovat ihmisen kokoisia ja sijaitsevat keskeisillä paikoilla”, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan johtaja Mika Laakso kertoo.
Myynti myötätuulessa
Sokos on onnistunut kasvamaan muotikaupassa muuta markkinaa nopeammin haastavana korona-aikana.
”Kotimainen muotikauppa kasvoi hyvän syksyn ansiosta viime vuonna yhteensä kahdeksan prosenttia edellisvuodesta. Meillä muodin myynti kasvoi 12 prosenttia eli pystyimme neljä prosenttiyksikköä parempaan lopputulemaan markkinaan verrattuna. Saman neljä prosenttiyksikköä olimme edellä jo ennen koronaa”, Laakso kertoo.
Sokoksen verkkokaupassa yllettiin koronan vauhdittamana ajoittain jopa 10-kertaisiin kokonaismyynnin kasvulukuihin verrattuna aikaan ennen pandemiaa. Kivijalka-asioinnin palautuessa verkkokaupan myynti on tasoittunut, mutta on edelleen moninkertaista verrattuna vuoteen 2019.
Jättimäisten tavaratalojen aika on ohi
Sokos-tavarataloja on tällä hetkellä 20 eri puolilla Suomea. Kivijalkaverkostoa täydentää verkkokauppa, jota uudistetaan parhaillaan. Enimmillään Sokoksia oli 1970-luvulla, jolloin niitä oli jopa 107 kappaletta.
”Sokokset ovat reagoineet yhteiskunnallisiin ilmiöihin, kuten taantumiin ja verkkokaupan nousuun. Myymäläneliöt ja tarjonta paisuivat aikoinaan liian suuriksi. 2010-luvulta eteenpäin myymälöiden koko maltillistui, ja samalla valikoima alkoi painottua nykyisiin kokonaisuuksiin eli muotiin, kauneuteen ja kodin estetiikkaan”, Laakso kertoo.
Tällä hetkellä Sokos satsaa erityisesti kivijalka- ja verkkokaupan saumattomaan yhteispeliin.
”Tulevaisuuden tavaratalossa korostuvat huippupalvelu ja monikanavaisuus. Asiakkaat tulevat tavarataloihin inspiroitumaan, ilahtumaan ja viettämään aikaa, ja verkkokaupassa on laajin mahdollinen Sokos-valikoima tarjolla kellon ympäri. Asiakkaan oman tyylin löytäminen on 70-vuotisjuhlavuottaan viettävän Sokoksen palvelun ytimessä”, Laakso summaa.
Juhlavuoden tuotteita ja kiertue
Sokoksen juhlavuoden tuotteet alleviivaavat Sokoksen valikoiman kulmakiviä eli vastuullisuutta ja kotimaisuutta. Valikoima täydentyy pitkin vuotta suosittujen kotimaisten merkkien, kuten Marimekon, Lumenen ja Luin Livingin erikoistuotteilla. Juhlan kunniaksi järjestetään myös Maailman pienin tavaratalo –kiertue, joka starttaa toukokuussa.
”Varustamme pakettiauton liikkuvaksi tavarataloksi ja vierailemme kesän aikana eri paikkakunnilla ja tapahtumissa pitkin Suomea”, Laakso paljastaa. Kiertue lanseerataan keväämmällä.
Yhteyshenkilöt
ketjujohtaja Mika Laakso, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, puh. 010 768 1020, mika.laakso(a)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme