Alko Oy

Alkon tilinpäätös 2021: Alko palveli vastuullisesti, turvallisesti ja tehokkaasti

Jaa
Alkon liikevaihto laski 0,5 prosenttia ja myynti litroissa laski neljä prosenttia. Korona vaikutti alkoholin myyntikanaviin edellisen vuoden tapaan. Asiakkaat arvostivat Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi. Kustannustehokkuus parani edelleen. Yksinäisyyden ennaltaehkäisy oli vuoden 2021 vastuullisuusteema. Osinkoa valtiolle ehdotetaan jaettavaksi 60 miljoonaa euroa.

Keskeiset tunnusluvut ja tapahtumat

  • Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 290,3 (2020: 1 296,7) miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto oli 67,6 (64,8) miljoonaa euroa.
  • Alkon litramyynti oli 89,0 (92,7) miljoonaa litraa, joka laski neljä prosenttia vuodesta 2020.
  • Vuoteen 2020 verrattuna viinien myyntilitrat laskivat 4,8 prosenttia, väkevien 3,3 prosenttia ja panimotuotteiden 1,7 prosenttia. Alkoholittomia myytiin 16,9 prosenttia enemmän.
  • Yhtiön kustannustehokkuus parani. Kustannukset/liikevaihto-tunnusluku oli 23,4 (23,7) prosenttia.
  • Verkkokauppatilaukset kasvoivat 27 prosenttia, Alkon mobiilisovelluksen lataukset kasvoivat 22 prosenttia.
  • Asiakkaat arvostivat Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi kolmannettatoista vuotta peräkkäin Kansallinen asiakaspalvelupalaute -tutkimuksessa.
  • Vastuullisuuden pääteema yksinäisyyden ennaltaehkäisy näkyi muun muassa #perjantaipuhelu-kampanjassa, joka tavoitti noin kolme miljoonaa suomalaista.
  • Vihreä valinta -tuotteita myytiin yli 42 miljoonaa litraa, missä oli kasvua 33 prosenttia.
  • Alkon kautta kerättäviä alkoholi- ja arvonlisäveroja, maksuja, yhteisöveroa ja osinkoa tuloutettiin valtiolle yhteensä 966,0 miljoonaa alkoholi- ja arvonlisäveroa, mikä oli noin miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2020. 
  • Yhtiön hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan tilikaudelta 2021 valtiolle 60 (60) miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Leena Laitinen:

Olemme yhdessä kokeneet jo toisen peräkkäisen poikkeus­vuoden. Koronatilanteen muutosten ennakoiminen on osoit­tautunut haasteelliseksi tehtäväksi meille kaikille toimialasta riippumatta. Asiakkaidemme ja henkilöstömme terveysturval­lisuuden varmistaminen on edelleen ollut toiminnassamme ensiarvoisen tärkeää. Koko pandemia-ajan olemme Alkossa vieneet strategiaamme vahvasti eteenpäin peilaten toimen­piteitämme toimintaympäristön muutoksiin ja asetettuihin tavoitteisiimme. Tavoitteemme ovat pysyneet samana: haluamme tarjota asiakkaille maailmanluokan palvelua ja olla vastuullisuuden edelläkävijä.

Monikanavaisen palvelun kehittäminen on ollut toimintamme keskiössä. Avasimme suunnitelmamme mukaisesti uudet myymälät Oulun Ruskoon, Keravalle, Seinäjoelle ja Vantaan Koivuhakaan. Verkkokauppatilausten määrä kasvoi edel­leen. Verkkokaupasta tehtiin noin 223 500 tilausta, jossa oli edellisvuoteen nousua noin 27 prosenttia. Olemme saaneet hyvää palautetta palvelustamme. Asiakkaamme arvioivat Taloustutkimuksen asiakaspalvelumittauksessa palvelumme jo kolmannettatoista vuotta peräkkäin kaupan alan parhaaksi. Lisäksi olimme asiakaskokemukseltaan Suomen paras yritys Asiakkuusindeksi 2021 -tutkimuksessa. Myös verkkokauppa-asiakkaamme olivat tyytyväisiä, NPS-suositteluindeksi* oli 76,5.

Hyvinvoiva ja työssään viihtyvä henkilöstömme on avainase­massa maailmanluokan asiakaspalvelussa. Varmistimme henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista digitaalisten ja virtuaa­listen valmennusten avulla, ja pystyimme järjestämään myös muutamia lähikoulutuspäiviä koronatilanteen niin salliessa. Keskimäärin alkolaisilla oli neljä koulutuspäivää vuoden aikana. Myös panostus henkilöstömme työhyvinvointiin jatkui.

Vastuullisuustoimiemme painopisteitä olivat yksinäisyyden ennaltaehkäiseminen ja toimintamme ilmastovaikutusten pienentäminen. Teemme työtä yksinäisyyden vähentämiseksi yh­teistyössä Mieli ry:n ja HelsinkiMission kanssa muun muassa #perjantaipuhelu-kampanjan ja Work to Belong -ohjelman avulla.

Jatkunut koronatilanne ja sen vuoksi viranomaisten linjaamat terveysturvallisuustoimenpiteet näkyivät alkoholin myyntikanavissa edellisen vuoden tapaan. Ravintoloiden anniskelu oli osin rajoitettua ja matkustajatuonti oli yhä matalalla tasolla, mistä johtuen alkoholin myyntiä ohjautui vuoden 2020 tavoin vähittäiskauppaan ja Alkoon. Alkon litramyynti laski neljä prosent­tia vuodesta 2020. Samoin alkoholin kokonaiskulutus tullee edelleen laskemaan. Myimme vuoden aikana 89,0 (92,7) miljoonaa litraa juomia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtom­me oli 1 290,3 (1 296,7) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 67,6 (64,8) miljoonaa euroa. Kustannustehokkuutemme parani  prosessien ja toiminnan kehittämisen myötä. Kustannukset/liikevaihto-tunnusluku oli 23,4 (23,7) prosenttia. Myyntimme kautta kertyi viime vuonna alkoholi- ja arvonlisäveroa yhteensä 966,0 (967,4) miljoonaa euroa.

Lämmin kiitos vuodesta 2021 henkilöstölle, asiakkaille, tavarantoimittajille ja muille sidosryhmille! Alko täyttää tänä vuonna 90 vuotta. 543210 on tuttu numerosarja monille. 5.4.1932 klo 10 avautuivat ensimmäiset 48 Alkon myymälää. Kautta historian Alkolle on ollut tärkeää uudistua ajassa, ja aina asiakasta palvellen. Haluamme juhlavuonna katsoa tule­vaisuuteen ja uudistua edelleen vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden ja muiden sidosryhmien odotuksiin.

*NPS nettosuositteluindeksi, kuinka suuri osa asiakkaista on valmis suosittelemaan palvelua

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Lataa
Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen
Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 368 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote

Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye