Postimerkkeily uudistuu: Sähköiset palvelut katkaisivat harrastajamäärien laskutrendin

Digitaaliset palvelut monipuolistavat filateliaharrastusta ja tuovat postimerkkeilyn entistä useamman luo. Uusia aktiiveja liittyy mukaan etenkin yli 40-vuotiaista, mutta esimerkiksi ”Postimerkin Päivät” -tapahtumassa Joensuussa esitellään myös 17-vuotiaan harrastajan muumi-postimerkkien kokoelmaa.
Postikortti 150 vuotta -postimerkkivihkossa julkaistiin kuusi ikimerkkiä, jotka tiivistävät suomalaisen postikortin vaiheita. Yhdessä postimerkeistä kuvataan Suomen ensimmäinen postikortti, jonka kirjailija Zachris Topelius lähetti vuonna 1871 serkulleen ja kehui siinä postikorttia mainiona viestintämuotona. Kuva: Posti

Postimerkkeily eli filatelia elää uudistumisen aikaa, sanoo Suomen Filatelistiliitto ry:n puheenjohtaja Petteri Hannula.

Uudistumisen taustalla ovat ennen kaikkea harrastuksen digitalisoituminen sekä monipuolistuminen.

”Vielä 20 vuotta sitten harrastajat keräsivät vain postimerkkejä ja postilähetyksiä. Nyt keräyskohteiksi hyväksytään yhä enemmän myös ei-filateelista materiaalia. Harrastaja voi kerätä perinteisten materiaalien lisäksi vaikka yksittäisen yrityksen vuosikymmenten saatossa käyttämiä kirjekuoria”, Hannula sanoo.

Yhteisö myös sähköisissä kanavissa

Korona-aika toi digiloikan postimerkkeilyyn. Yhdistykset ryhtyivät kokoontumaan etänä, ja monissa huutokauppahuoneissa tehdään tarjouksia livenä netin kautta. Jopa postimerkkinäyttelyjä on ryhdytty järjestämään sähköisinä ilman fyysisiä tapaamisia tietyssä tilassa.

”Postimerkkikerhoja ei ole pienillä paikkakunnilla juurikaan ollut, mutta digitaalisuus tuo yhteisöllisyyttä ja luo yhteyksiä muihin harrastajiin pitkienkin matkojen päähän”, Hannula sanoo.

Hän uskoo digitaalisuuden katkaisseen harrastajamäärien vähenemisen.

”Jäsenkehitys oli joitakin vuosia sitten laskeva, mutta vuonna 2021 lasku katkesi. Jäsenmäärän kehitys oli koko valtakunnassa jopa aavistuksen plussalla, ja esimerkiksi Joensuussa jäsenmäärä on aktiivisen toiminnan myötä kasvanut kolmessa vuodessa 40 prosenttia.”

Uudet harrastajat löytyvät useimmiten keski-ikäisten, yli 40-vuotiaiden joukosta.

”Kun omat lapset alkavat itsenäistyä, aikaa omille harrastuksille löytyy paremmin. Postimerkkeily puhuttelee myös heitä, jotka arvostavat kiertotaloutta. Tässä nimenomaan arvostetaan ja pyritään säilyttämään vanhaa.”

Tapahtumat kohtaamispaikkoja

Yksi Suomen Filatelistiliiton jäsenyhdistyksistä on Joensuun Postimerkkeilijät ry. Yhdistys järjestää postimerkkeilyä esittelevän ilmaistapahtuman ”Postimerkin Päivät” Joensuun pääkirjastossa 30.3.-1.4.2022.

Tapahtuma on jatkumoa yhdistyksen muille vastaaville tapahtumille ympäri maakuntaa.

”Näissä käy yllättävänkin paljon kansaa näyttämässä omia postimerkkejään, pyytämässä arviota perintönä saaduista kokoelmista tai muuten vain puhumassa postimerkeistä. Kun yhden esittelypäivän aikana pääsee puhumaan yli 50 vieraan kanssa, niin suosittujahan nämä kohtaamiset ovat”, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Juhani Kontkanen.

Tapahtumassa on esillä muun muassa Suomen vanhimmat postimerkit vuodelta 1856 sekä kokoelmasivuja esimerkiksi 17-vuotiaan harrastajan muumi-postimerkkien kokoelmasta, koronavirusaiheisesta kokoelmasta sekä Suomen Punaista Ristiä esittelevästä kokoelmasta.

”Postimerkkeily on yksi maailman laajimmalle levinneistä harrastuksista. Postimerkkien maailma tarjoaa mielenkiintoista nähtävää, oppia ja tekemistä lapsista senioreihin asti”, Kontkanen sanoo.

Info: Postimerkkeily eli filatelia Suomessa

Info: Postimerkin Päivät / Joensuun Postimerkkeilijät ry

Paikka: Joensuun pääkirjasto

Aika: 30.3.-1.4.2022 kirjaston aukioloaikoina 9-19

Tapahtumassa kuka tahansa voi tuoda omia kokoelmiaan, postimerkkejä, kirjeitä, kortteja tai muuta asiaan liittyvää materiaalia asiantuntijoiden arvioitavaksi.

Tapahtumassa on kerholaisten kokoelmia esittelevä kymmenen kehyksen postimerkkinäyttely (160 kokoelmalehteä).

Esillä on mm. Suomen vanhimmat postimerkit vuodelta 1856, Suomen postimerkkejä eri vuosikymmeniltä sekä kokoelmasivuja mm. muumi-postimerkkien kokoelmasta, koronavirusta käsittelevästä erikoiskokoelmasta, vuonna 1889 julkaistuista postimerkeistä, Suomen Punaista Ristiä esittelevästä kokoelmasta sekä suomalaista vankilapostia esittävästä kokoelmasta.

Joensuun Postimerkkeilijät ry:n Facebook-sivu

Petteri HannulaHallituksen puheenjohtajaSuomen Filatelistiliitto ry

Puh:045-77312770

Juhani KontkanenPuheenjohtajaJoensuun Postimerkkeilijät ry

Puh:0500-784880

Kuvat

Lataa
Vanhoja kirjekuoria ja postimerkkejä. Kuva: Petri Laitinen/Joensuun Postimerkkeilijät.
Lataa
Vanhoja postimerkkejä. Kuvaaja Petri Laitinen/Joensuun Postimerkkeilijät ry.

Joensuun Postimerkkeilijät ry
Käsämäntie 24 A
83430 Käsämä

Joensuun Postimerkkeilijät ry, yksi Suomen itäisimmistä postimerkkikerhoista, on perustettu vuonna 1949. Vuosituhannen vaihteen hiljaisemman jakson jälkeen seuran toiminta on viime vuosina jälleen voimakkaasti aktivoitunut. Joensuun Postimerkkeilijät ovat myös jalkautuneet suuren yleisön pariin ja järjestäneet mm. ”Filatelia tutuksi” -tapahtumia kirjastoissa sekä pienimuotoisia näyttelyitä. Aktiivisen toiminnan ansiosta seuran jäsenmäärä on kasvanut noin 40 prosentilla kolmessa vuodessa. Seuran kokoukset järjestetään joka kuukauden toinen tiistai Itä-Suomen liikuntaopiston tiloissa, Länsikatu 15.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi