Alko täyttää tänään 5. huhtikuuta 90 vuotta

Alko täyttää tänään viides huhtikuuta 90 vuotta. Lukusarja 543210 on yksi Suomen historian tunnetuimpia lukusarjoja. Alkon myymälät avautuivat 5.4.1932 klo 10, kun vuodesta 1919 voimassa ollut kieltolaki päättyi ja ensimmäiset 48 myymälää avattiin.
Kun ensimmäiset asiakkaat astuivat Alkon myymälään, oli valikoimassa 164 tuotetta. Heräteostoksia ei syntynyt, sillä myymälöissä pullot olivat tiskin takana vaakatasossa kaukana asiakkaasta, myymälätila askeettinen ja palvelu jäykkä ja virallinen. Myyjä ei saanut esitellä, saati suositella juomia, vaan myymälän seinällä riippuvasta hinnastosta näki mitä lajeja oli saatavilla.
Ensimmäinen Alkon valintamyymälä avattiin 1962 Helsingin Vanhalla Kauppakujalla. Samaisena vuonna Helsingin Pohjoisesplanadilla avattiin ensimmäinen valintamyymälä, jonka valikoima koostui viineistä.
”Nyt meillä on 372 myymälää ja valikoimassa tuotteita 11 000. Henkilöstömme suhtautuu intohimolla asiakaspalveluun, joka on meille vastuullisuuden ohella ihan ykkösasia”, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.
”Tavoitteenamme on, että huippuluokan asiakaskokemus toteutuu meillä monikanavaisesti niin myymälöissä, asiakaspalvelussa verkossa kuin verkkokaupassamme ja mobiilissa.”
Perustehtävä säilynyt samana
Alkossa vastuullisuuden keskiössä ovat ihmiset ja yhteiskunta, luonto ja ympäristö, yhteistyö ja yhteisöllisyys.
”Vaikka maailma on 90 vuodessa muuttunut, on tehtävämme edelleen sama. Vastuullinen alkoholinmyynti on ollut lähtökohtanamme alusta alkaen ja sitä se on edelleen. Alkoholi ei ole mikä tahansa hyödyke, eikä tehtävänämme ole sitä myydä mahdollisimman paljon”, Laitinen kertoo.
”Vastuullinen, palveleva erikoisliike katsoo huomiseen ja kehittää ennakkoluulottomasti toimintaansa. Vastaus toiminnan kehittämiseen on aina löytynyt ja löytyy jatkossakin asiakkaistamme.”
543210-kuohuviini vastaa alkoholittomuuden trendiin
Ensimmäisten Alkojen ainoa alkoholiton tuote oli paperipussi. Nyt alkoholittomia juomia on jo 280 ja niiden myynti volyymissa ylittää siiderin myynnin.
”Omaan hyvinvointiin kiinnitetään huomiota ja myös juomavalintoja tehdään vastuullisemmin. Alkoholittomien kysyntä on meillä moninkertaistunut viime vuosien aikana ja sama trendi jatkuu”, kertoo palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.
Alko lanseeraakin juhlan kunniaksi oman alkoholittoman ja vegaanisen kuohujuomansa, joka tulee myyntiin juuri Alkon syntymäpäivänä.
”Kuohujuoma on trendikkäästi vaaleanpunainen ja sen makuna on karpalo ja maarianheinä. Kuohuva on makean hapokas, raikas ja hennon mausteinen. Mausta voi löytää myös ihanat kukkaniityt.”
”Lähijuomat ja paikallisuus on alkoholittomien ohella yksi selkeä trendi, ja iloksemme saimme kuohujuomamme tuottajaksi kotimaisen pientuottajan, Korpihillan.”
Palvelu asuu Alkossa
Alko juhlii syntymäpäiviään asiakaspalvelun merkeissä.
”Ollaksemme edelleen se jokaisen oma Alko meidän on lunastettava asiantunteva ja aito asiakaskokemus joka päivä Hangosta Nuorgamiin. Sen me 2400 alkolaista teemme ilolla, nöyrällä ylpeydellä ja joka päivä kehittyen – myös juhlapäivänämme”, sanoo Laitinen.
”Kiitos henkilöstöllemme, asiakkaillemme sekä yhteistyökumppaneillemme! On ollut hienoa kehittyä ja uudistua yhdessä.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme