Viestintätoimisto Aivela Oy

Kyselytutkimus: Yli kymmenesosa pk-yritysten päättäjistä ei ymmärrä yrityksensä strategiaa

Jaa
Suomalaiset pk-yritykset ovat haavoittuvassa asemassa globaalien kriisien alla, sillä useampi kuin joka kymmenes päättäjä ei ymmärrä yrityksensä strategian yhteyttä arkeen. Heikko ymmärrys johtuu viestintäongelmista. Joka kolmas on sitä mieltä, että strategiasta on heidän yrityksessään kommunikoitu liian vähän. Tiedot selviävät valtakunnallisesta yrityspäättäjäkyselystä.

Epävarmuuden vallitessa vahva, ennakoiva strategia on pk-yritykselle tärkeä työkalu. Monessa suomalaisyrityksessä tämä vahvuus jää hyödyntämättä. 

Yli viidesosa pk-yritysten päättäjistä (21,5 %) on sitä mieltä, että strategia ei heidän yrityksessään ohjaa jokapäiväistä työtä. Useampi joka kymmenes (14,5 %) on samaa mieltä väittämästä: "Strategia jää liian ylätasolle, enkä ymmärrä sen yhteyttä työni arkeen." 

Viestintätoimisto Aivelan teettämään kyselytutkimukseen vastasi vuodenvaihteessa 200 yrityspäättäjää eri puolelta Suomea.

Strategiaa ei enää kannata säilyttää kassakaapissa

Heikko ymmärrys strategiasta johtuu todennäköisesti ongelmista tiedonkulussa. Runsas kolmasosa (32 %) kyselyyn vastanneista oli sillä kannalla, että heidän yrityksessään strategiasta on kommunikoitu liian vähän.

–  Näissä vastauksissa on kaikuja menneen maailman johtamiskulttuurista. Pitkään monessa yrityksessä strategiatyöhön on osallistunut vain yrityksen ylin johto, eikä koko henkilöstön osaamista ole hyödynnetty yhteisten suuntaviivojen luomisessa. Maailma on kuitenkin muuttunut, eikä strategia enää ole jotain, jota kannattaisi säilyttää kassakaapissa. Jotta strategiasta olisi hyötyä, jokaisen yrityksessä työskentelevän pitäisi ymmärtää, mitä se tarkoittaa oman työn arjessa, viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas toteaa.

Yli kymmenesosa kokonaan ilman strategiaa

Kyselyn mukaan yllättävän monessa yrityksessä strateginen suunnittelu on jäänyt kokonaan hoitamatta. Kyselytulokset kertovat, että kaikkiaan 13,5 prosenttia pk-yrityksistä toimii edelleen ilman liiketoimintastrategiaa.

– Näin 2020-luvulla jonkinlaisen strategian luulisi kuuluvan jo lähes jokaisen yrityksen työkalupakkiin – niin pienten kuin suurtenkin. Kyselymme osoittaa, että näin ei kuitenkaan ole. Juuri nyt, taloussuhdanteen heikentyessä, olisi yrityksissä  aika keskittyä perusasioihin: luoda tai päivittää liiketoimintastretagia tai terottaa markkinointi- ja myyntistrategiaa tulevaa varten, Pajukangas sanoo.

Markkinointistrategian avulla yritys voisi ymmärtää kohderyhmiään

Kyselyssä kartoitettiin liiketoimintastrategian lisäksi markkinoinnin strategisen suunnittelun tilaa pk-yrityksissä. Kyselyn mukaan markkinointistrategia on vielä harvinaisempi kuin liiketoimintastrategia: lähes joka neljännellä pk-yrityksellä (23 %) ei ole markkinointistrategiaa. Kaikki vastaajat ovat yrityksessään mukana tekemässä markkinointiin liittyviä päätöksiä.

– Markkinointi on elintärkeä toiminto, jonka avulla yrityksen on mahdollista pärjätä digiajan kiivaassa kilpailussa ja erottua muista samanlaisista toimijoista. Edellytys markkinoinnin ja viestinnän onnistumiselle on strateginen lähestymistapa. Sen avulla yrityksessä voidaan tehdä tietoisia, perusteltuja valintoja nopeasti muuttuvassa maailmassa, Pajukangas huomauttaa.

Ne yritykset, joilla on markkinointistrategia näkevät, että siitä on hyötyä koska strategian avulla yrityksessä pystytään kohdistamaan resurssit tarkemmin. Tätä mieltä oli yli puolet (55,6 %) vastaajista.

Markkinointistrategian toiseksi tärkein hyöty yrityspäättäjien mielestä on, että sen ansiosta yritys ymmärtää paremmin kohderyhmiään. Tällä kannalla oli useampi kuin neljä kymmenestä (44,4 %) vastaajasta. Kolmanneksi merkittävin hyöty on se, että strategian ansiosta markkinointitoimenpiteiden suunnittelu on helpompaa.

Vain murto-osa pk-yrityksistä hakee julkista tukea strategiseen suunnitteluun

Valtio tarjoaa pk-yrityksille tukea strategiseen suunnitteluun, mutta vain murto-osa yrityksistä hyödyntää tukia. 

– Esimerkiksi ELY-keskukset tarjoavat pk-yrityksille konsultointia muun muassa markkinoinnin, tuottavuuden, digitalisoinnin tai johtamisen kehittämiseen. Konsultoinnin omavastuuosuus on toimintansa vakiinnuttaneelle yritykselle pieni, eikä palvelussa ole rajoituksia toimialan tai yhtiömuodon suhteen, Pajukangas kertoo.

Suomessa on pk-yrityksiä 350 000, ja ELY-keskuksen kehittämispalveluita käytti viime vuonna noin 3000 yritystä.

– Nyt taloussuhdanteen heikentyessä pk-yrityksissä tulisi pitää yllä uskoa tulevaan ja investoida toiminnan kehittämiseen. Jo koronapandemia osoitti, että ne yritykset, jotka keskittyvät kehittämään toimintaansa hiljaisina aikoina, pääsevät nopeimmin kiinni kasvuun, kun ajat paranevat.

Viestintätoimisto Aivelan teettämään sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi vuodenvaihteessa 200 yrityspäättäjää eri puolelta Suomea 5–1000 henkilöä työllistävistä yrityksistä. Vastaajat edustavat yrityksen ylintä johtoa, keskijohtoa, esihenkilöitä ja toimihenkilöitä. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Bilendi. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttia.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Niissä yrityksissä, joissa on markkinointistrategia, sen sisältö vaihtelee. Viestintätoimisto Aivelan teettämän kyselyn mukaan yleisimmät asiat, joita markkinointistrategioissa on, ovat ydinviesti sekä tavoitteet.
Niissä yrityksissä, joissa on markkinointistrategia, sen sisältö vaihtelee. Viestintätoimisto Aivelan teettämän kyselyn mukaan yleisimmät asiat, joita markkinointistrategioissa on, ovat ydinviesti sekä tavoitteet.
Lataa
"Taloussuhdanteen heikentyessä pk-yrityksissä tulisi pitää yllä uskoa tulevaan ja investoida toiminnan kehittämiseen. Jo koronapandemia osoitti, että ne yritykset, jotka keskittyvät kehittämään toimintaansa hiljaisina aikoina, pääsevät nopeimmin kiinni kasvuun, kun ajat paranevat", viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas sanoo.
"Taloussuhdanteen heikentyessä pk-yrityksissä tulisi pitää yllä uskoa tulevaan ja investoida toiminnan kehittämiseen. Jo koronapandemia osoitti, että ne yritykset, jotka keskittyvät kehittämään toimintaansa hiljaisina aikoina, pääsevät nopeimmin kiinni kasvuun, kun ajat paranevat", viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas sanoo.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Aivela Oy
Fredrikinkatu 61 A
00100 Helsinki

https://www.aivela.fi/

Viestintätoimisto Aivela on on kasvuhakuisen edelläkävijän ketterä kumppani, joka auttaa asiakkaitaan kehittymään, erottautumaan ja menestymään. Ilmaisemme asiakkaan viestin niin, että se nousee esiin, menee perille ja vaikuttaa.  Vuonna 2018 perustetun Aivelan asiakkaiden joukkoon kuuluvat muun muassa Tallink Silja, Ruohonjuuri, ParkkiPate, Louhi Networks, SD Worx ja Qvik. Aivelan tiimiin kuuluu 12 itsenäistä pienyrittäjää. Yrityksen liikevaihto vuonna 2021 oli 233 000 euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Aivela Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye