Helsingin perusopetus saa kiitosta asiakaskyselyssä – huoltajien tyytyväisyys kouluihin ja opetukseen kasvoi

Helsingin perusopetusta arvioivat tänä vuonna ensimmäisen, viidennen ja kahdeksannen luokan oppilaat sekä heidän huoltajansa. Kyselyyn vastasi yli 8700 oppilasta ja lähes 4000 huoltajaa.
Asiakaskyselyn tulokset ovat erittäin hyvät. Huoltajien kokonaistyytyväisyys kouluun ja opetukseen on korkealla tasolla ja noussut edellisestä mittauksesta kaksi vuotta sitten. Oppilaiden tyytyväisyys pysyi samana. Huoltajien kokonaistyytyväisyys oli 6,1 ja oppilaiden 5,7 asteikolla 1–7.
Kysely toteutettiin Helsingin kaupungin suomen- ja ruotsinkielisissä kouluissa, erityiskouluissa sekä yksityisissä sopimuskouluissa helmi–maaliskuussa 2022.
Kiitoksia ja onnitteluja työntekijöille
Huoltajien tyytyväisyys ekaluokkalaisten koulun aloitukseen nousi 6,2:een edellisen mittauksen 5,9:stä asteikolla 1–7. Vanhempien antama kouluarvosana iltapäivätoiminnan laadulle ja tyytyväisyydelle nousi myös ja oli nyt 8,5.
- Vaikka meillä oli alkusyksystä haasteita löytää iltapäivätoimintapaikkoja kaikille halukkaille, tulos on erinomainen. Haluaisinkin tässä yhteydessä kiittää ja onnitella sekä omia työntekijöitämme että yhteistyökumppaneitamme hyvästä työstä, sanoo ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö Niclas Rönnholm.
Huoltajien arviot oppilaiden hyvinvoinnista, opiskelusta ja sen tuesta, oppimisympäristöstä sekä kodin ja koulun yhteistyöstä paranivat.
Huoltajat vastasivat opiskeluun ja sen tukeen liittyvissä kysymyksissä väittämiin, kuten ”lapseni saa koulussa itselleen sopivia haasteita”, ”koulussa käytettävät oppimateriaalit ovat ajanmukaisia ja riittäviä” ja ”lapseni saa koulussa tarvittaessa tukea opiskeluunsa”.
Kodin ja koulun yhteistyötä huoltajat arvioivat esimerkiksi kertomalla, tiedottaako koulu toiminnastaan aktiivisesti tai onko opettajaa helppo lähestyä lapseen liittyvissä asioissa. Hyvinvointikysymyksissä tiedusteltiin esimerkiksi, kohdellaanko lasta koulussa arvostavasti, tuetaanko kaverisuhteita ja puututaanko kiusaamiseen.
- Huoltajien hyvät arviot kertovat siitä, että meillä on kouluissa tehty hienoa ja tuloksellista työtä oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin eteen. Suuri kiitos tästä opettajillemme, jotka tekevät joka päivä upeaa työtä oppilaiden kanssa, perusopetusjohtaja Outi Salo kiittää.
Osallisuuden kehittäminen jatkuu
Oppilaskyselyn kokonaistulos oli 5,5 asteikolla 1–7. Oppilaiden arvio mahdollisuudestaan osallistua oli 4,8. Käytännössä tulos oli likipitäen samalla tasolla kuin vuonna 2020, mikä on koronarajoitusten aikana yllättävää. Oppilaiden osallisuuden kokemuksen vahvistamista jatketaan edelleen kouluissa.
Osallistumiseen liittyvässä osiossa oppilas vastasi väittämiin kuten ”saan olla mukana suunnittelemassa luokan ja koulun yhteisiä tapahtumia”, ”koulussa on minua kiinnostavia kerhoja” tai ”voin joskus valita itse, miten oppitunnilla työskennellään”.
Opiskelu ja sen tuki sai arvosanaksi 5,6, hyvinvointi 5,8, tilat ja kouluympäristö 5,6 ja kokonaistyytyväisyys 5,7. Iltapäivätoiminta sai kuudesta osa-alueesta parhaimman tuloksen, 6,1.
Opiskelu ja sen tuki sekä kokonaistyytyväisyys pysyivät tasoltaan samana kuin edellisessä kyselyssä, ja hyvinvointiin ja oppimisympäristöön liittyvissä arvioissa on lievää laskua.
Yli 2700 avovastausta
Opiskelua ja sen tukea oppilas arvioi pohtimalla, saako hän koulussa apua, jos oppiminen on vaikeaa, tai saako hän koulussa kehuja ja kannustusta. Hyvinvointikysymyksissä kartoitettiin kaverisuhteita, kiusaamiseen puuttumista sekä sitä, onko koulussa aikuista, jolle oppilas voi puhua asioistaan.
Tiloihin ja kouluympäristöön liittyen oppilaat vastasivat esimerkiksi turvallisuuden kokemukseen koulussa sekä siihen, opiskeleeko luokka myös koulurakennuksen ulkopuolella.
Oppilaat vastasivat myös kysymyksiin ”mikä koulussasi on erityisen hyvää” ja ”miten koulustasi voitaisiin tehdä vielä parempi”. Avovastauksia edelliseen kertyi yli 2700 ja jälkimmäiseen yli 2200.
- Erityisesti ilahduttaa vastauksien runsas määrä. Oppilaat ovat hyödyntäneet mahdollisuuden tuoda äänensä kuuluviin. Nyt on meidän tehtävämme kuulla heidän äänensä, Rönnholm painottaa.
Huoltajilta vastauksia kuudella kielellä
Huoltajien kyselyyn vastattiin ylivoimaisesti eniten suomeksi, mutta arvioita saatiin myös englanniksi, ruotsiksi, venäjäksi, arabiaksi ja viroksi. Huoltajista aktiivisimmin vastasivat ekaluokkalaisten vanhemmat.
Valtaosa oppilaista vastasi kyselyyn suomeksi. Ruotsinkielisiä vastauksia kertyi yli 700 ja englanninkielisiä yli 200.
Ekaluokkalaisten kyselyn tukena toimivat ”hymynaamat”, ja ekaluokkalaisilta kysyttiin koulun lisäksi iltapäivätoiminnasta. 5.- ja 8.-luokkalaisten kyselyssä oli yhteensä 23 väittämää, kaksi avokysymystä sekä yksi palautekysymys.
Tuloksia käsitellään kouluissa
Asiakaskyselyn vastausprosentti jäi tänä vuonna alhaisemmaksi kuin viime kierroksella vuonna 2020. Nyt oppilaista vastasi 57 prosenttia ja huoltajista reilu 25 prosenttia, kun ennen koronapandemiaa vastausprosentit olivat 74 ja 37.
Koulut saavat omat koulukohtaiset tuloksensa pian. Koulut käsittelevät omia tuloksiaan rehtorin johdolla ja tiedottavat niistä myös huoltajille.
Asiakaskysely on tärkeä väline Helsingin perusopetuksen kehittämisessä. Tuloksia käydään läpi ensi syksynä yhdessä niin oppilaiden kanssa kouluissa kuin huoltajien kanssa vanhempainilloissa.
- Joka toinen vuosi toteutettavan asiakastyytyväisyyskyselyn avulla pystymme seuraamaan koulujen toimintaa ja kehittämään sitä niin kaupunkitasoisesti kuin jokaisen koulun kohdalla erikseen, Salo kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot: Tuulia Tikkanen, erityissuunnittelija, puh. 09 310 26940, tuulia.tikkanen@hel.fi
Yhteyshenkilö: Nina Dale, viestintäasiantuntija, puh. 09 310 23875, nina.dale@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 24.6.202519.6.2025 15:12:41 EEST | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 24. kesäkuuta klo 16.30. Jaoston esityslistalla on muun muassa päätösesitys Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelmasta 1.8.2025 alkaen sekä päätösesitys esiopetuksen toimipaikoista toimintavuodelle 2025-2026. Lisäksi jaosto käsittelee päätöstä Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukujen 1–8 muuttamisesta. Näihin ja muihin kokouksen esityksiin pääsee tutustumaan kasvatuksen ja koulutuksen verkkosivuilla. Jaoston kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.
Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 17.6.17.6.2025 19:42:57 EEST | Tiedote
Lautakunnan tiistaina 17. kesäkuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta.
Från och med augusti kommer Helsingfors grundskolor att ha nya riktlinjer för elevernas användning av smarttelefoner och andra mobila enheter16.6.2025 08:44:25 EEST | Pressmeddelande
De ändringar i lagen om grundläggande utbildning som begränsar användningen av telefoner och andra mobila enheter träder i kraft den 1 augusti 2025. Med mobila enheter avses bland annat smarttelefoner, pekdatorer, smartklockor och hörlurar. I Helsingfors stads skolor har det redan tidigare varit förbjudet att använda telefoner under lektionerna. I förskolan behöver eller använder barnen inte egna smarta enheter.
Helsingin peruskouluissa on elokuusta alkaen uusia linjauksia oppilaiden älypuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käytöstä16.6.2025 08:40:35 EEST | Tiedote
Perusopetuslakiin tehdyt muutokset puhelinten ja muiden mobiililaitteiden käytön rajoittamisesta tulevat voimaan 1.8.2025. Mobiililaitteilla tarkoitetaan muun muassa älypuhelimia, tabletteja, älykelloja ja kuulokkeita. Helsingin kaupungin kouluissa puhelinten käyttö on ollut kiellettyä oppitunneilla jo aikaisemminkin. Esiopetuksessa lapset eivät tarvitse, eivätkä käytä omia älylaitteita.
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 17.6.202513.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 17. kesäkuuta klo 16.15. Uusi lautakunta kokoontuu nyt ensimmäistä kertaa. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Lautakunnan kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme