Staran lumensulatuskokeilussa erinomaisia tuloksia – lumi saatiin sulamaan jopa miinusasteisella vedellä

Staran lumenkäsittelykokeilujen tavoitteena on vähentää lumenkuljetuksia Helsingissä ja näin saavuttaa ympäristö- ja kustannussäästöjä. Kuva: Juha Sipilä

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara testasi maaliskuun ajan uudenlaista, meriveden lämpöä hyödyntävää lumensulatus- ja puhdistuslaitetta Jätkäsaaren Saukonlaiturissa. Kokeilussa saatiin erinomaisia tuloksia. Lumen sulattaminen laitteella on huomattavasti kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kuin lumen kuljettaminen lumenvastaanottopaikoille.

Laite käytti yhden lumikuorman sulattamiseen sähköä keskimäärin 40 kWh, mikä tarkoittaa nykyisillä sähkönhinnoilla noin viiden euron kustannusta. Keskimäärin yhden lumikuorman kuljettaminen lumen vastaanottopaikalle Helsingissä kuluttaa moninkertaisen määrän energiaa ja kustantaa 80–120 euroa.

Kokeilun aikana sulatettiin 160 kuorma-autolavallista lunta – jopa miinusasteista merivettä hyödyntäen. Lumesta suodatettiin yli kahdeksan kuutiota roskaa eli yhdessä lumikuormassa roskaa oli noin 50 litraa. Suurin osa roskasta oli hiekoitussoraa, mutta mukana oli myös kasvomaskeja, suojahanskoja, tyhjiä tölkkejä, pulloja ja lasinpesunestepusseja.

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja Ville Alatyppö on tyytyväinen kokeilun tuloksiin.

- Tällaiset ratkaisut säästävät sekä kustannuksia että ympäristöä. Yksittäinen laite ei toki korvaa isoa lumenvastaanottopaikkaa, mutta kun laitteita on useampia eri kaupunginosissa, muutos on jo merkittävä. Ensi talvena kokeilemme vielä suurempaa ja energiatehokkaampaa laitetta.

Viime vuonna Stara kokeili samankaltaista lumensulatus- ja puhdistuslaitetta Viikissä. Molemmat laitteet toimitti Clewat Oy. Lumensulatuskokeilujen tavoitteena on löytää ympäristöystävällisiä ratkaisuja lumen ja sen seassa olevan roskan käsittelemiseen sekä vähentää lumen kuljetustarvetta Helsingissä.

Yksikönjohtaja Ville Alatyppö, Stara
puh. 09 310 39943
ville.alatyppo@hel.fi

Operatiivinen johtaja Hannu Mäkelä, Clewat Oy
hannu.makela@clewat.com

Helsinki viljelee hiiltä sitoen – pellot vehreinä koko kasvukauden30.4.2024 11:51:06 EEST | Tiedote

Helsingin kaupungin maisemapelloilla on siirrytty uudistavaan viljelyyn. Kaikki Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran hoidossa olevat pellot Tuomarinkylässä ja Haltialassa ovat vuodesta 2022 lähtien olleet uudistavan viljelyn piirissä. Menetelmän avulla maisemapellot pyritään pitämään hiilijalanjäljeltään nettonegatiivisina. Pellot siis sitovat hiiltä enemmän kuin päästävät sitä ilmakehään.