Maahanmuuttovirasto

Vastaanottorahan maksussa ollut viiveitä – nyt maksut nopeutuvat

Jaa
Tilapäistä suojelua saavien vastaanottorahan maksamisessa on ollut paikoittain viiveitä. Vastaanottokeskusten tilanne on ruuhkautunut, kun järjestelmään on tullut yli 20 000 uutta asiakasta kahden kuukauden aikana. Vastaanottorahojen maksu on nyt nopeutumassa.

– Tämä on erittäin ikävä tilanne sotaa paenneille asiakkaille. Vaikka asiakasmäärän nopea kasvu selittää tilannetta, viiveet vastaanottorahan maksamisessa ovat olleet paikoitellen liian pitkiä eikä asiakkaita ole ohjeistettu tarpeeksi hyvin, kertoo vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.

Tilapäistä suojelua hakeva saa palvelut omasta vastaanottokeskuksestaan. Vastaanottopalveluihin kuuluu vastaanottoraha. Vastaanottorahan on tarkoitus kattaa asiakkaan perustarpeet, sen määrään vaikuttaa asiakkaan tulot ja varat.

Maahanmuuttovirasto on selvittänyt haasteiden laajuutta. Osassa vastaanottokeskuksissa vastaanottorahan maksut ovat koko ajan toimineet normaalisti. Joissain vastaanottokeskuksissa viivästykset ovat kuitenkin olleet merkittäviä. Normaalisti vastaanottorahan hakemukset käsitellään lain antamissa määräajoissa, eli yleensä viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa hakemisesta. Nyt maksuja on voitu odottaa useita viikkoja.

– Ongelmakohdat on nyt tunnistettu ja vastaanottorahan maksatukset ovat nopeutumassa. Viivästyneissä tilanteissa vastaanottoraha maksetaan takautuvasti tilapäisen suojelun hakemisajankohdasta alkaen, kertoo Nuutinen.

Vastaanottorahaa voidaan maksaa Maahanmuuttoviraston prepaid-kortille, suomalaiselle pankkitilille tai käteisellä. Asiakas hakee vastaanottorahaa ja prepaid-korttia omasta vastaanottokeskuksestaan.

Viiveitä erityisesti yksityismajoituksessa asuvien maksuissa

Asiakkaiden suuren määrän lisäksi tilanteeseen on vaikuttanut myös yksityisesti majoittuneiden suuri määrä ja aikaa vievät käytännön järjestelyt uusia keskuksia perustettaessa. Viivettä on ollut paikoin myös prepaid-korttien toimituksessa ja asiakkaiden tilien avaamisessa, joten vastaanottorahaa on jouduttu maksamaan käteisellä. Käteismaksut ovat myös aiheuttaneet viiveitä. Prepaid-kortteja saadaan laajemmin uusille asiakkaille kesäkuussa.

– Olemme ratkoneet näitä haasteita yhteisyössä vastaanottokeskusten kanssa ja lisänneet ohjeistusta. Olemme myös nopeuttaneet käytänteitä omalta osaltamme niin paljon kuin mahdollista, kertoo Nuutinen.

Viiveitä on ollut erityisesti yksityismajoituksessa asuvilla asiakkailla. Tilapäistä suojelua hakeneista noin 70 prosenttia asuu yksityismajoituksessa, eli on järjestänyt majoituksensa itse. He asuvat esimerkiksi sukulaisten, ystävien tai vapaaehtoisten luona.

– Yksityismajoituksessa asuvia asiakkaita voi olla vaikeampaa tavoittaa, kuin keskuksissa majoittuvia. Heillä voi olla pitkäkin matka lähimpään keskukseen, mikä on voinut vaikuttaa myös korvaavan ruoka-avun järjestämiseen, kertoo Nuutinen.

Oma vastaanottokeskus turvaa perustarpeet, vaikka maksuissa olisi viivettä

Jos hakemuksen käsittely tai vastaanottorahan maksaminen on viivästynyt, vastaanottokeskuksen velvollisuus on turvata asiakkaan välttämättömät perustarpeet muilla tavoin.

– Vastaanottokeskusten velvollisuus on huolehtia asiakkaiden perustarpeiden turvaamisesta siinäkin tilanteessa, että vastaanottorahan maksussa on haasteita. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi lahjakortteja ruokakauppaan ja maksusitoumusta apteekkiin reseptilääkkeitä varten, kertoo Nuutinen.

Tilapäistä suojelua saaneen oma vastaanottokeskus on yleensä lähin vastaanottokeskus tai yksityismajoittujien palvelupiste. Asiakas saa oman vastaanottokeskuksensa yhteystiedot, kun hän hakee tilapäistä suojelua. On tärkeää, että tilapäistä suojelua hakenut ilmoittautuu omaan vastaanottokeskukseensa.

Jos tilapäistä suojelua saavalla on ongelmia esimerkiksi toimeentulon tai hyvinvoinnin kanssa, hänen kannattaa olla heti yhteydessä omaan vastaanottokeskukseensa. Vastaanottokeskuksissa apua on tarjolla tarvittaessa myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Tällä hetkellä toiminnassa on 55 vastaanottokeskusta ja yksityismajoittujien palvelupistettä sekä seitsemän alaikäisyksikköä. Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Suomessa oli 20 vastaanottokeskusta, alaikäisyksiköiden määrä on pysynyt samana. Maahanmuuttovirasto vastaa vastaanottojärjestelmän toiminnan ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Maahanmuuttoviraston omat vastaanottokeskukset sijaitsevat Helsingissä, Lappeenrannassa (Joutseno) ja Oulussa. Muita vastaanottokeskuksia ylläpitävät järjestöt, kunnat ja yritykset.

Lisätietoa medialle: 

Tietoa vastaanottorahasta ja sen määristä

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen, p. 0295 433 640, sähköposti: etunimi.sukunimi@migri.fi 

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Maahanmuuttovirasto
Maahanmuuttovirasto
PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto

Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi

Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto

European Migration Network Annual Report 2024: People move to Finland mainly from Asia to work and study20.5.2025 09:31:38 EEST | Press release

According to a new report by the European Migration Network, immigration in 2024 decreased from the previous year, but historically the numbers were still high. People migrate to Finland especially from Asian countries to work and study, but also for family reasons. The high number of asylum seekers in the EU was not reflected in Finland to a significant degree. These and other migration-related phenomena are highlighted in the European Migration Network (EMN) Annual Report 2024.

Europeiska migrationsnätverkets årsrapport 2024: De flesta som flyttar till Finland för att arbeta och studera kommer från Asien20.5.2025 09:31:13 EEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Europeiska migrationsnätverket visar att invandringen 2024 var lägre än föregående år, men historiskt sett låg den fortfarande på en hög nivå. Människor flyttar till Finland framför allt från asiatiska länder för att arbeta och studera, men också av familjeskäl. EU:s stora antal asylsökande märktes knappt i Finland. Dessa och andra företeelser med anknytning till migration framgår av Europeiska migrationsnätverkets (EMN) årsrapport 2024.

Euroopan muuttoliikeverkoston vuosiraportti 2024: Suomeen muutetaan töihin ja opiskelemaan pääasiassa Aasiasta20.5.2025 09:30:17 EEST | Tiedote

Euroopan muuttoliikeverkoston uuden raportin mukaan vuoden 2024 maahanmuutossa nähtiin laskua edellisvuoteen, mutta historiallisesti määrät olivat silti korkeita. Suomeen muutetaan etenkin Aasian maista töihin ja opiskelemaan, mutta myös perheen perässä. EU:n suuret turvapaikanhakijamäärät eivät juuri näkyneet Suomessa. Nämä ja muut maahanmuuton ilmiöt selviävät Euroopan muuttoliikeverkoston (EMN) vuosiraportista 2024.

Finland pilots a reception centre specialised in promoting returns9.5.2025 12:01:19 EEST | Press release

The Finnish Immigration Service will pilot a new type of reception centre with focus on promoting and supporting voluntary and forced returns (a return centre). The pilot scheme will be launched in June 2025. In addition to normal reception services, the return centre will provide asylum seekers with more extensive advice on voluntary return and support with return arrangements. The aim of the pilot scheme is to increase the effectiveness of asylum seekers’ voluntary return and streamline the enforcement of returns by the police.

Förläggning med fokus på att främja återvändande inrättas i ett pilotprojekt i Finland9.5.2025 12:00:45 EEST | Pressmeddelande

I juni 2025 inrättar Migrationsverket på försök en ny förläggning med fokus på att främja återvändande (förk. återvändandecenter). Utöver vanliga mottagningstjänster kommer återvändandecentret att erbjuda asylsökande utvidgad rådgivning i återvändandefrågor och stöd med återresearrangemang. Syftet är att effektivisera frivilliga återresor för asylsökande och göra det smidigare för polisen att verkställa återsändanden.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye