Kruunusillat-rakentamisen aiheuttamat tilapäiset veneväylät ovat nyt käytössä

Mustikkamaa-Korkeasaari-väylä on suljettu ja Herttoniemen väylän linjaus on muutettu kulkemaan Nimismies- ja Emäntäluotojen länsipuolelta. Mustikkamaa-Korkeasaari-väylän korvaava tilapaisväylä on käytössä arviolta vuoden 2023 loppuun ja Herttoniemen väylän muutos vuoteen 2025.
Nämä rakennusaikaiset tilapaiset väylät ovat yksityisväyliä. Väylät on merkitty sini-valkoisin yksityisväyläviitoin. Merialueella olevat työsillat on valaistu led-valonauhoin ja Kruunuvuorensillan kulkuaukko vilkkuvaloin. Vesialue työmaiden ympäristössä tullaan merkitsemään keltaisin erikoismerkein.
Työmaan lähellä on syytä noudattaa suurta varovaisuutta, niin oman kuin työmaan turvallisuuden takia.
Rakennusvaiheessa Kruunuvuorensiltaa ei saa alittaa muuta kuin merkittyä väylää pitkin. Finkensillan ali menee veneaukko, jonka korkeus on 1 m ja leveys 3 m, aukko on merkitty työsillan rakenteisiin. Finkensiltaa ei saa alittaa muualta kuin erikseen merkityn veneaukon kohdalta.
Tarkemmat ja päivittyvät tiedot hankkeen vaikutuksista vesiliikenteeseen löytyvät suomeksi: https://kruunusillat.fi/veneilijoille/ ja ruotsiksi: https://kruunusillat.fi/sv/for-batfolk/.
Pahoittelemme työstä aiheutuvaa häiriötä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiVille AlajokiKruunusillat-raitiotien hankejohtaja
Puh:040 334 7301ville.alajoki@hel.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 23.10.202523.10.2025 18:34:53 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 23.10.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 6.11.2025
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 21.10.202521.10.2025 18:37:55 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 21.10.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Detaljplanen för Hamntunneln är klar – reviderat planförslag till beslutsfattande17.10.2025 11:10:41 EEST | Pressmeddelande
Detaljplanläggningen av Hamntunneln från Västra hamnen till Västerleden är nu inne på slutrakan. Tunneln förbättrar trafikflödet på Busholmen och i södra Helsingfors samt frigör områden i Södra hamnen för stadsbornas användning. Stadsmiljönämnden behandlar det reviderade planförslaget den 21 oktober.
Satamatunnelin asemakaava on valmis – tarkistettu kaavaehdotus päätöksentekoon17.10.2025 11:10:41 EEST | Tiedote
Länsisatamasta Länsiväylälle kulkevan Satamatunnelin asemakaavoitus on edennyt loppusuoralle. Tunneli parantaa Jätkäsaaren ja eteläisen Helsingin liikenteen sujuvuutta sekä vapauttaa Eteläsataman alueita kaupunkilaisten käyttöön. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tarkistettua kaavaehdotusta 21. lokakuuta.
Kottby idrottspark blir en plats även för evenemang16.10.2025 11:13:33 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad vill utveckla Kottby idrottspark till en ännu mångsidigare idrotts- och evenemangspark med både bättre idrottstjänster och möjlighet att ordna storevenemang. Just nu utarbetas en allmän plan för idrottsparken. Stadsborna kan dela med sig av sina tankar och idéer om utvecklingen av parken genom en webbenkät och en workshop.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme