Kruunusillat-rakentamisen aiheuttamat tilapäiset veneväylät ovat nyt käytössä
Mustikkamaa-Korkeasaari-väylä on suljettu ja Herttoniemen väylän linjaus on muutettu kulkemaan Nimismies- ja Emäntäluotojen länsipuolelta. Mustikkamaa-Korkeasaari-väylän korvaava tilapaisväylä on käytössä arviolta vuoden 2023 loppuun ja Herttoniemen väylän muutos vuoteen 2025.
Nämä rakennusaikaiset tilapaiset väylät ovat yksityisväyliä. Väylät on merkitty sini-valkoisin yksityisväyläviitoin. Merialueella olevat työsillat on valaistu led-valonauhoin ja Kruunuvuorensillan kulkuaukko vilkkuvaloin. Vesialue työmaiden ympäristössä tullaan merkitsemään keltaisin erikoismerkein.
Työmaan lähellä on syytä noudattaa suurta varovaisuutta, niin oman kuin työmaan turvallisuuden takia.
Rakennusvaiheessa Kruunuvuorensiltaa ei saa alittaa muuta kuin merkittyä väylää pitkin. Finkensillan ali menee veneaukko, jonka korkeus on 1 m ja leveys 3 m, aukko on merkitty työsillan rakenteisiin. Finkensiltaa ei saa alittaa muualta kuin erikseen merkityn veneaukon kohdalta.
Tarkemmat ja päivittyvät tiedot hankkeen vaikutuksista vesiliikenteeseen löytyvät suomeksi: https://kruunusillat.fi/veneilijoille/ ja ruotsiksi: https://kruunusillat.fi/sv/for-batfolk/.
Pahoittelemme työstä aiheutuvaa häiriötä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiVille AlajokiKruunusillat-raitiotien hankejohtaja
Puh:040 334 7301ville.alajoki@hel.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Tillväxten av beståndet av flygekorrar i Helsingfors har stabiliserats30.4.2024 08:44:55 EEST | Tiedote
Flygekorrens förekomst i Helsingfors har uppföljts sedan våren 2014. Stammen har ökat snabbt och utbredd från stadens nordvästra delar mot öst och sydost. På våren 2019 betäckte utbredningsområdet Helsingfors norra och mellersta delar från gränsen mot Esbo och Vanda till Lahtisleden.
Liito-oravakannan kasvu Helsingissä tasaantunut30.4.2024 08:42:35 EEST | Tiedote
Liito-oravan esiintymistä Helsingissä on seurattu keväästä 2014 alkaen. Liito-orava runsastui nopeasti ja levittäytyi Helsingin luoteisosista idän ja kaakon suuntaan. Keväällä 2019 levinneisyysalue kattoi myös kaupungin pohjois- ja keskiosat Espoon ja Vantaan rajalta Lahdenväylälle asti.
I Havshagen föreslås nytt boende och att området öppnas mot den omgivande staden29.4.2024 11:44:14 EEST | Tiedote
Helsingfors utarbetar planeringsprinciper för Havshagen som möjliggör kompletteringsbyggande och att Havshagen bättre än i dag knyts till den omgivande stadsstrukturen. Tilläggsbyggandet i Hagnäs och Sörnäs samt färdigställandet av snabbspårvägen Kronbroarna medför förändringar, och därför är det aktuellt att även utveckla Havshagen. Målet är att bevara och stärka Havshagens särpräglade identitet.
Merihakaan esitetään uutta asumista ja avautumista ympäröivään kaupunkiin29.4.2024 11:44:14 EEST | Tiedote
Helsinki laatii Merihaan alueelle suunnitteluperiaatteet, jotka mahdollistavat täydennysrakentamisen ja Merihaan liittämisen nykyistä paremmin ympäröivään kaupunkirakenteeseen. Hakaniemen ja Sörnäisten alueen lisärakentaminen sekä Kruunusillat-pikaraitiotien valmistuminen tuo mukanaan muutoksia, jonka takia myös Merihaan kehittäminen on ajankohtaista. Tavoitteena on säilyttää ja vahvistaa Merihaan omaleimainen identiteetti.
Helsinki ehdottaa: Vermoon uusi kantakaupunkimainen asuinalue29.4.2024 11:17:37 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki ehdottaa, että Espoon Vermosta kehitetään uusi kantakaupunkimainen ja vireä kaupunginosa. Helsinki omistaa alueen maat, ja on siten keskeinen toimija alueen tulevaisuuden suunnittelussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme