Maarinsolmun eritasoliittymän suunnittelu etenee Espoossa − liittymä toisi hyötyjä kaikille liikennemuodoille

Maarinsolmu on Tapiolan keskuksen pohjoinen pääsisääntulo Kehä I:ltä. Otaniemen kampusalueen kasvaminen entistä monipuolisemmaksi kaupunginosaksi lisää liikkumista myös Otaniemen suuntaan. Kehä I on valtakunnallisestikin merkittävä tavaraliikenteen reitti, ja Helsingin suunnittelema satamatunneli Länsisatamasta Länsiväylälle lisäisi tavaraliikennettä edelleen.
Tavoitteena sujuvampi ja turvallisempi liikkuminen kaikille
Maarinsolmu on kehätien ainoa tasoliittymä Lahdentien ja Länsiväylän välillä. Ruuhka-aikoina ja liikenneonnettomuuksien seurauksena jonot venyvät satojen metrien pituisiksi.
”Nykytilanteessa pysäytämme kehätien liikennevirranjatkuvasti liikennevaloihin. Se on järjetöntä sekä tielläliikkujien ajankäytön että liikenteen päästöjen kannalta”, sanoo projektinjohtaja Antti Mäkinen.
Maarinsolmun eritasoliittymä sujuvoittaisi henkilöauto-, bussi- ja tavaraliikennettä Kehä I:llä, Kalevalantiellä ja Maarintiellä. Liikkuminen olisi entistä helpompaa ja turvallisempaa myös kävelijöille ja pyöräilijöille. Nykyinen kehätien ylittävä ylikulkusilta korvattaisiin laadukkaalla pyöräily- ja jalankulkuyhteydellä. Kehätien voisi ylittää myös uuden eritasoliittymän kautta. Pohjois-eteläsuunnassa pääsisi pyöräilybaanaa pitkin Kalevalantien ali.
”Maarinsolmu on osa Pohjois-Tapiolan kehittämistä. Lähiympäristöön suunnitteilla olevista asuintaloista pääsisi jalkaisin kehätien yli suoraan Raide-Jokerin pysäkille”, Mäkinen sanoo.
Väyläviraston laskelmien mukaan nykytilanteesta aiheutuu vuosittain 2–3 miljoonan euron kustannukset, kun huomioidaan suurimmat kuluerät, jotka ovat tienkäyttäjien ajanmenetys ja onnettomuuksien kustannukset. Hankkeen tuoma hyöty suhteessa investointiin olisi yli kaksinkertainen.
Tulvariskien sekä maisema- ja meluhaittojen hallintaa
Maarinsolmun ympäristö on tulvariskialuetta: meritulvia ja runsaiden sateiden aiheuttamia tulvia nousee kehätielle ja lähialueen kaduille toistuvasti.
”Tiealue suojataan tulvavesiltä ja viereiseen Hopealehto-puistoon tulee hulevesipainanne, joka viivyttää katualueilta valuvaa sadevettä”, sanoo aluearkkitehti Sampo Sikiö.
Maisema- ja meluhaittoja vähennetään laskemalla Kehä I nykyistä alemmas, jolloin maisemaan ei tule korkeita liittymiä.
Kaavamuutoksella varataan eritasoliittymän tarvitsema alue sekä pikaraitiotievaraus. Lisäksi kaava-alueelle suunnitellaan puurakenteista 8-kerroksista kerrostaloa opiskelijoille. Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee kaavaehdotusta 11.5.2022 ja päättää sen viemisestä kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna Kaitanen
liikennesuunnittelupäällikkö
p. 040 4144154
susanna.kaitanen@espoo.fi
Sampo Sikiö
aluearkkitehti
p. 046 8773474
sampo.sikio@espoo.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Työllisyys- ja kotoutumisjaosto käynnisti kautensa8.9.2025 13:58:24 EEST | Tiedote
Kaupunginhalituksen työllisyys- ja kotoutumisjaosto kokoontui 8.9.2025 ensimmäistä kertaa uuden valtuustokauden mukaisella kokoonpanolla. Jaoston puheenjohtajana toimii Markku Sistonen (SDP).
Suomen suurimpien kaupunkien johtajat sitoutuvat luontokadon torjuntaan – Espoon Luontofoorumissa 600 osallistujaa5.9.2025 15:20:28 EEST | Tiedote
Suomen kymmenen suurinta kaupunkia sitoutuvat yhdessä luontokadon pysäyttämiseen. Kaupunginjohtajat ja pormestarit kokoontuivat 5.9.2025 Espoon Luontofoorumissa ja päivittivät kaupunkien yhteisen julkilausuman luonnon monimuotoisuuden turvaamisesta. Samassa yhteydessä julkistettiin myös Rakennusteollisuuden ja suurimpien kaupunkien yhteinen yhteistyöasiakirja.
Aluetalousselvitys: energiajärjestelmän investoinnit edistävät Espoon ilmastotavoitteita ja vihreää siirtymää4.9.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Espoon nopea väestönkasvu sekä liikenteen ja kaukolämmön sähköistyminen asettavat uusia vaatimuksia kaupungin energiajärjestelmälle. Energiajärjestelmä on keskeinen osa kaupunkien elinvoimaisuutta – se tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista ja varmistaa sujuvan arjen niin asukkaille, yrityksille kuin muillekin toimijoille. Jos esimerkiksi sähköverkon kapasiteetti ei vastaa kasvavan kaupungin tarpeisiin, se voi hidastaa uusien toimijoiden liittymistä energiaverkkoon tai sähköautojen latausmahdollisuuksien lisäämistä.
Kommunerna längs Västbanan gör sig klara för beslutsfattande3.9.2025 10:02:24 EEST | Pressmeddelande
Västbanan Ab:s delägarkommuner Åbo, Esbo, Salo, Vichtis och Kyrkslätt börjar bereda sitt beslutsfattande för finansieringen av banprojektet Västbanan och godkännandet av aktieägaravtalet. Kommunerna har fört aktieägarförhandlingar med staten, i vilka en överenskommelse om projektets finansiella förpliktelser har ingått.
Länsiradan kunnat valmistautuvat päätöksentekoon3.9.2025 10:02:24 EEST | Tiedote
Länsirata Oy:n osakaskunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi ryhtyvät valmistelemaan omaa päätöksentekoaan Länsirata-hankkeen rahoituksesta ja osakassopimuksen hyväksymisestä. Kunnat ovat käyneet valtion kanssa osakassopimusneuvotteluja, joihin on sisältynyt hankkeen rahoitusvastuista sopiminen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme