Planeringen av planskilda anslutningen vid Marknuten framskrider i Esbo – anslutningen medför nytta för alla trafikformer

Marknuten är den norra huvudinfarten från Ring I till Hagalund centrum. Då campusområdet i Otnäs växer och blir en allt mångsidigare stadsdel ökar det även trafiken mot Otnäs. Ring I är en betydande godstrafikrutt för hela landet och den av Helsingfors planerade hamntunneln från Västra hamnen till Västerleden skulle öka godstrafiken ytterligare.
Målet är smidigare och säkrare trafik för alla
Marknuten är den enda planskilda anslutningen mellan Lahtisvägen och Västerleden. Vid rusningstid och till följd av trafikolyckor blir köerna hundratals meter långa.
”I nuläget stoppar vi ständigt trafikströmmen på ringvägen med trafikljus. Det är oförnuftigt både för trafikanternas tidsanvändning och med tanke på utsläppen”, säger Antti Mäkinen, projektchef.
Marknutens planskilda anslutning skulle göra personbils-, buss- och godstrafiken smidigare på Ring I, Kalevalavägen och Marvägen. Det skulle även bli lättare och säkrare att röra sig för fotgängare och cyklister. Den nuvarande gångbron över Ringvägen skulle ersättas med en högklassig cykel- och fotgängarförbindelse. Det skulle även var möjligt att ta sig över Ringvägen via den nya planskilda anslutningen. I nordlig och sydlig riktning kunde man ta sig under Kalevalavägen längs cykelbanan.
”Marknuten ingår i utvecklingen av Norra Hagalund. Från bostadshusen som planeras till närområdet skulle man kunna ta sig till fots över ringvägen direkt till en hållplats vid Spårjokern”, säger Mäkinen.
Enligt Trafikledsverkets kalkyler orsakas det kostnader på 2–3 miljoner euro årligen i nuläget när man beaktar de största kostnaderna som består av väganvändarnas tidsförlust och kostnader av olyckor. Nyttan av projektet skulle i förhållande till investeringen vara det dubbla.
Hantering av översvämningsrisker samt landskaps- och bullerolägenheter
Omgivningen kring Marknuten är ett område med översvämningsrisk: havsöversvämningar och rikliga regn orsakar kontinuerligt översvämningar på ringvägen och närområdets gator.
”Vägområdet skyddas mot svämvatten och en dagvattenfördjupning anläggs i Silverlundsparken som fördröjer regnvatten som rinner från gatuområdena”, säger Sampo Sikiö, områdesarkitekt.
Landskaps- och bullerolägenheter minskas genom göra Ring I lägre än i nuläget, varvid det inte blir höga anslutningar i landskapet.
Med planändringen reserverar man det område som behövs för den planskilda anslutningen samt reservering för en snabbspårväg. På planområdet planeras därutöver ett trähöghus i åtta våningar för studerande. Stadsplaneringsnämnden behandlar planförslaget 11.5.2022 och beslutar om att framlägga det för godkännande av stadsstyrelsen.
Nyckelord
Kontakter
Susanna Kaitanen
trafikplaneringschef
tfn 040 4144154
susanna.kaitanen@espoo.fi
Sampo Sikiö
områdesarkitekt
tfn 046 8773474
sampo.sikio@espoo.fi
Bilder

Länkar
Om

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Följ Espoon kaupunki - Esbo stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Espoon kaupunki - Esbo stad
Työllisyys- ja kotoutumisjaosto käynnisti kautensa8.9.2025 13:58:24 EEST | Tiedote
Kaupunginhalituksen työllisyys- ja kotoutumisjaosto kokoontui 8.9.2025 ensimmäistä kertaa uuden valtuustokauden mukaisella kokoonpanolla. Jaoston puheenjohtajana toimii Markku Sistonen (SDP).
Suomen suurimpien kaupunkien johtajat sitoutuvat luontokadon torjuntaan – Espoon Luontofoorumissa 600 osallistujaa5.9.2025 15:20:28 EEST | Tiedote
Suomen kymmenen suurinta kaupunkia sitoutuvat yhdessä luontokadon pysäyttämiseen. Kaupunginjohtajat ja pormestarit kokoontuivat 5.9.2025 Espoon Luontofoorumissa ja päivittivät kaupunkien yhteisen julkilausuman luonnon monimuotoisuuden turvaamisesta. Samassa yhteydessä julkistettiin myös Rakennusteollisuuden ja suurimpien kaupunkien yhteinen yhteistyöasiakirja.
Aluetalousselvitys: energiajärjestelmän investoinnit edistävät Espoon ilmastotavoitteita ja vihreää siirtymää4.9.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Espoon nopea väestönkasvu sekä liikenteen ja kaukolämmön sähköistyminen asettavat uusia vaatimuksia kaupungin energiajärjestelmälle. Energiajärjestelmä on keskeinen osa kaupunkien elinvoimaisuutta – se tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista ja varmistaa sujuvan arjen niin asukkaille, yrityksille kuin muillekin toimijoille. Jos esimerkiksi sähköverkon kapasiteetti ei vastaa kasvavan kaupungin tarpeisiin, se voi hidastaa uusien toimijoiden liittymistä energiaverkkoon tai sähköautojen latausmahdollisuuksien lisäämistä.
Kommunerna längs Västbanan gör sig klara för beslutsfattande3.9.2025 10:02:24 EEST | Pressmeddelande
Västbanan Ab:s delägarkommuner Åbo, Esbo, Salo, Vichtis och Kyrkslätt börjar bereda sitt beslutsfattande för finansieringen av banprojektet Västbanan och godkännandet av aktieägaravtalet. Kommunerna har fört aktieägarförhandlingar med staten, i vilka en överenskommelse om projektets finansiella förpliktelser har ingått.
Länsiradan kunnat valmistautuvat päätöksentekoon3.9.2025 10:02:24 EEST | Tiedote
Länsirata Oy:n osakaskunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi ryhtyvät valmistelemaan omaa päätöksentekoaan Länsirata-hankkeen rahoituksesta ja osakassopimuksen hyväksymisestä. Kunnat ovat käyneet valtion kanssa osakassopimusneuvotteluja, joihin on sisältynyt hankkeen rahoitusvastuista sopiminen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum