Suomen Reumaliitto

Fibromyalgia on yleinen, laaja-alaista kipua aiheuttava sairaus

Fibromyalgia on pitkäaikaista ja laaja-alaista kipua aiheuttava sairaus. Tuore verkkosivusto tarjoaa ensimmäisenä tutkittua tietoa sairauden omahoidon tueksi. Fibromyalgiapolku-sivuston on tuottanut Reumaliitto ja se julkaistaan maailman fibromyalgiapäivänä 12.5. Fibromyalgiaa sairastaa 2–5 % väestöstä. Sen taustalla on kipujärjestelmän herkistyminen. Suurin osa sairastuvista on työikäisiä naisia.

Tutkittua tietoa hyvinvoinnin tueksi

Fibromyalgiaa sairastavilla on pitkäkestoista ja laaja-alaista tuki- ja liikuntaelimistön kipua, joka ei selity vammalla, vauriolla tai tulehduksella. Muita tavallisia oireita ovat uupumus, muistihäiriöt, virkistämätön uni sekä yli- ja alivireyden vaihtelut.
Fibromyalgiassa omahoidolla on tärkeä asema, muistuttaa reumatologian erikoislääkäri Markku Mali. Hän on yksi verkkosivuston asiantuntijoista.
”Lääkehoidon tarkoitus on tarvittaessa tukea kivun omahoidon onnistumista. Yksinään sen teho on rajallinen. Kivun itsehoitokeinot ovat tärkein osa fibromyalgian hoitoa. Toimintakykyä ja kivun hallintaa auttaa erityisesti liikunta ja kunnon kohottaminen, unen laadun parantaminen sekä stressi- ja kuormitustekijöiden vähentäminen”, Mali toteaa.

Sivusto tarjoaa asiantuntijatiedon lisäksi keinoja oireiden kanssa selviämiseen ja arjen toimintakyvyn kohentamiseen. Aihealueita ovat kipu, uupumus, stressi, liikunta, uni, rentoutus, ravinto ja seksuaalisuus. Lisäksi sivustolla on vertaistuellisia tarinoita.

Oikea tieto vähentää huolta

Oikea tieto fibromyalgiasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä vähentää fibromyalgiaa sairastavan epätietoisuutta ja pelkoa. Ymmärrys kroonistuneen kivun luonteesta on hyvä hoidon perusta sekä kuntoutumisen alku. Oikea-aikainen, pienin askelin, itselle sopivaan tahtiin etenevä ja pitkäjänteinen omahoito on tärkeä osa kuntoutumista.
Fibromyalgiapolku-sivuston suunnittelussa on ollut mukana moniammatillinen tiimi terveydenhuollon osaajia sekä ryhmä fibromyalgiaa sairastavia ihmisiä. Suunnittelussa on hyödynnetty palvelumuotoilun menetelmiä. Sivuston on ensimmäinen kattava suomenkielinen tietopaketti fibromyalgian omahoidosta. Se löytyy osoitteesta https://fibromyalgiapolku.fi/

Lisätietoja antaa projektipäällikkö Sirkku Ala-Peijari. Hänen kauttaan on mahdollista saada haastateltavaksi fibromyalgiaa sairastavia henkilöitä.

Sirkku Ala-Peijari, TtM, fysioterapeutti
projektipäällikkö