Varsinais-Suomen ELY-keskusVarsinais-Suomen ELY-keskus

Kiskonjoen kosken ja Hålldammin kalatiet valmistuvat

Jaa
Kiskonjoelle pitkään ja hartaasti suunnitellut Kosken ja Hålldammin kalatiet ovat hienosäätöä vaille valmiit. Kalateiden avulla jo satoja vuosia suljettuna ollut vaellusyhteys merialueen ja Kiskonjoen vesistön keskiosan välille on vihdoin avautunut. Tavoitteena on, että taimenen ja lohen merivaelteinen lisääntymiskierto käynnistyy ja että varsinkin Kiskonjoen oma taimenkanta vahvistuu.
© Tapio van Ooik
© Tapio van Ooik

Kalateiden toteutus on osa EU:n Freshabit Life IP -hanketta. EU:n hankerahojen lisäksi hanketta on rahoitettu MMM:n kalataloudellisista kunnostusmäärärahoista.

Kosken ja Hålldammin kalateiden suunnittelussa ja rakentamisessa on yhteensovitettu kalatalouden, luonnonsuojelun, kulttuurihistorian ja voimatalouden näkemykset ja edut. Kalateiden rakentamisen edellytykset, kalateiden toiminta ja kalateihin johdettavat vesimäärät on sovittu voimalaitoksen eli Visinflow Oy:n kanssa. Museoviraston ja alueellisten vastuumuseoiden apu ja ohjaus on ollut tärkeää varsinkin hankkeen suunnitteluvaiheessa, koska kalatiet sijoittuvat vanhalle ruukinalueelle, jolla on merkittäviä kulttuurihistoriallisia, arkeologisia ja maisemallisia arvoja. Työmaa-alueiden sijainti lähes Kosken kartanon pihapiirissä ja Kiskonjoen Natura-alueen tuntumassa on tuonut lisähaastetta hankkeen toteutukseen.

Kosken ja Hålldammin kalateiden rakennuttajana on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskus. Kalatiet on suunnitellut Ympäristötekniikan insinööritoimisto Jami Aho. Rakennusurakan rakennuttajakonsulttina on toiminut Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Itse rakentamisesta on vastannut Rakennus- ja louhintaliike Toivo Ajalin Ky ja sen kalataloudellisesta ohjauksesta Apajax Oy. Työn arkeologisena valvojana toimi Muuritutkimus Oy. Kalatien juoksutusjärjestelmän suunnitteli Maveplan Oy ja toteutti LSK Technology Oy. Kalatien teräsluukut suunnitteli ja toteutti Joter Oy.

Kosken luonnonmukainen kalatie sijaitsee Visinflow Oy:n voimalaitoksen padolla. Kalatien pituus on noin 100 m ja sen putouskorkeus on 7 m. Kalatiehen juoksutetaan vettä aina vähintään 100 l/s. Syksyllä lohikalojen nousuaikaan juoksutetaan 200-400 l/s. Tämän lisäksi kalatiehen juoksutetaan vettä 400 l/s aina kun voimalaitos ohijuoksuttaa vettä eli kun joessa on vettä enemmän kuin mitä voimalaitos pystyy hyödyntämään. Kalatiestä vedet juoksevat Kosken vanhaan koskiuomaan, joka toimii voimalaitoksen ohitusuomana mutta joka on ollut osan vuodesta lähes kuivillaan. Vanha koski kunnostettiin koko pituudeltaan ja uuden vesityksen ansiosta se toimii nyt vesieliöiden elinympäristönä kuten kalatiekin. Töiden valmistuttua Kiskonjokeen on näin syntynyt 500 m uutta elinaluetta kaloille ja muille vesieliöille.

Hålldammin kalatie rakennettiin vanhaan historialliseen sulkukanavaan. Kalatien vesimäärä säätyy Kirkkojärven pinnankorkeuden mukaisesti.

Lisätietoja:

Leena Rannikko
kalastusbiologi
puh. +358 295 022 649
leena.rannikko@ely-keskus.fi

Tapio van Ooik
Freshabit-hankkeen koordinaattori
puh. +358 295 022 649
tapio.vanooik@ely-keskus.fi

Avainsanat

Kuvat

© Tapio van Ooik
© Tapio van Ooik
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kokeilu kurtturuusun torjunnasta näivettämällä alkaa Varsinais-Suomessa10.9.2024 15:15:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Liikenne-vastuualue aloittaa kokeilun, jossa haitalliseksi vieraslajiksi luokiteltua kurtturuusua (Rosa rugosa) torjutaan näivettämällä Paimion, Kaarinan, Paraisten, Kemiönsaaren ja Sauvon alueella maanteiden varsilla. ELY-keskus on kokeillut näivettämistä aiemmin muun muassa Salossa ja Liedossa ja laajentaa nyt kokeilua. Näivetykset alkavat viikolla 38.

Päällystystyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa viikolla 376.9.2024 13:49:01 EEST | Tiedote

Päällystystöitä on käynnissä ensi viikon aikana runsaasti valta- ja kantateillä sekä myös muilla teillä. Varsinais-Suomessa päällystystöitä tehdään Naantalissa ja Laitilassa. Satakunnassa päällystystöitä on luvassa Porissa, Harjavallassa, Ulvilassa ja Raumalla. Päällystystöiden lisäksi tehdään myös muita päällystystöitä valmistelevia töitä Vehmaalla, Ulvilassa, Porissa ja Paraisilla.

Under hösten kommer det att ske ändringar i trafiken till väntområdet för långtradare vid Rävsundsbron på Pargas sida5.9.2024 15:49:09 EEST | Tiedote

I och med byggandet av den nya Rävsundsbron ändras vägsträckningen på Skärgårdsvägen (landsväg 180) på Pargassidan, och trafiken börjar löpa längs sträckningens slutliga plats i höst. Därför måste en ny förbindelse byggas till väntområdet för tunga fordon på Pargas sida. Även trafikljusen kommer att flyttas till nya platser. Under arbetet med att flytta trafikljusen kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken i båda broändorna (Pargas och S:t Karins).

Kirjalansalmen sillan rekkojen odotusalueelle ajoon tulee muutoksia Paraisten päässä syksyn aikana5.9.2024 15:49:09 EEST | Tiedote

Uuden Kirjalansalmen sillan rakentamisen myötä Saaristotien (mt 180) Paraisten puolen tielinjaus muuttuu lopulliseen paikkaansa tänä syksynä. Tämän johdosta joudutaan rakentamaan uusi kulkuyhteys Paraisten päässä raskaiden ajoneuvojen odotusalueelle. Myös liikennevaloja joudutaan siirtämään uusille sijainneille. Liikennevalojen siirtotöiden ajaksi paikalle tulevat liikenteenohjaajat ohjaamaan liikennettä sekä Paraisten että Kaarinan päähän.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan vuoden 2024 putkisiltatyöt alkavat5.9.2024 08:53:01 EEST | Tiedote

Vuosina 2024 ja 2025 uusitaan yhteensä 14 putkisiltaa eri puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Syyskuun aikana kohteena on viisi putkisiltaa, lokakuussa toiset viisi. Loput neljä kohdetta toteutetaan kevään ja alkukesän 2025 aikana. Osassa kohteista siltojen uusimistyön ajaksi liikenteelle rakennetaan kiertotie siltapaikalle. Osassa kohteista liikenne joudutaan katkaisemaan siltapaikalla työn ajaksi ja ohjaamaan kiertoreiteille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye