Raskas kalusto liikkuu puhtaimmin kotimaisella biokaasulla

Espoon kaupungin logistiikan palvelupäällikkö Jani Sipiläinen kertoo, että jo 60 prosenttia kaupungin raskaan kaluston tankkauksista tehdään biodieselillä. Tuoreen laskelman perusteella päästövähennyksiin on tarjolla edullisempikin keino.
–Selvitimme kotimaisen ja fossiilittoman biokaasun kustannushyötyjä dieselkuorma-autoon verrattuna,kertoo Sipiläinen.
Sen perusteella biojätteistä ja vedenpuhdistamojen lietteestä jalostettava biokaasu on paitsi lähes päästötön, nyt myös kaikkein edullisin polttoaine raskaan liikenteen käyttöön.
Dieselin raju hinnannousu viime kuukausien aikana on tehnyt biokaasusta entistäkin houkuttelevamman vaihtoehdon. Esimerkiksi tienhoidossa käytettävän Mercedes-Benz Atego-kuorma-auton korvaaminen kaasukäyttöisellä olisi tammikuun 2022 polttoaineen hinnoilla tuonut Espoon kaupungin keskimääräisillä ajokilometreillä noin 15 000 euron säästöt polttoainekuluissa koko elinkaaren aikana. Maaliskuussa 2022 dieselin hinta oli noussut 2,2 euroon litralta, ja biokaasun tuoma säästö polttoainekuluissa kohosi jo yli 40 000 euroon.
Laskelman perusteella uutta raskasta kalustoa kaupungille hankittaessa kaasukuorma-auto on paras vaihtoehto niin taloudellisesti kuin ympäristömielessä. Hieman korkeampaa hankintahintaa kompensoivat säästöt polttoainekuluissa ja päästöissä.
– Hintaero dieselkäyttöiseen kuorma-autoon verrattuna on noin 16 000 euroa, eikä huoltokuluissa tai saatavuudessa ole eroja, kertoo kehittämispäällikkö Tiia Tuuri Espoon kestävän kehityksen osaamiskeskuksesta.Vähäpäästöisyyttä painotetaan myös kunnossapidon palveluhankinnoissa.
Uusiutuvana polttoaineena biokaasun elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat jopa 85 prosenttia pienemmät kuin fossiilisen dieselin. Biokaasu on myös täysin kotimaista energiaa.
Säästö kasvaa lineaarisesti ajokilometrien lisääntyessä. Kaupungin kunnossapidossa esimerkkikuorma-auton ajomäärät ovat keskimäärin vain noin 20 000 km vuodessa, mutta käytössä on suuria alueellisia eroja.
– Pohjois-Espoossa etäisyydet ovat pidempiä ja kilometrejä kertyy vuosittain kaksinkertaisesti, samoin säästöjä, Tiia Tuuri kertoo.
Yksityisellä sektorilla kilometrimäärät ovat usein vielä paljon suuremmat jakaasuauton hankintaan on saatavilla hankintatukea.
Hiilineutraalissa Espoossa eroon dieselistä
Vaikka Ukrainan sodan aiheuttama fossiilisten polttoaineiden hintapiikki jäisi väliaikaiseksi, pakottavat myös ympäristösyyt vaihtamaan kaupungin käytössä olevien reilun 40 kuorma-auton käyttövoimaa. Vuonna 2030 Espoo on hiilineutraali kaupunki, ja kaupungin ajoneuvoissa fossiilisia polttoaineita korvaavat joko vihreä sähkö, biokaasu tai biodiesel, ehkä myös vety. Muutokseen pakottaa myös EU-lainsäädäntö, joka edellyttää lisäämään vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa hankinnoissa.
Henkilöautojen käyttövoimana sähkö yleistyy vauhdilla, mutta raskaassa kalustossa tarjonta on vielä hyvin rajallista. Tällöin kaasu on erinomainen vaihtoehto. Autoalan arvion mukaan kaasuautot yleistyvät raskaiden yli 16 tonnin kuorma-autojen polttoaineena lähivuosina nopeammin kuin sähkö.
Espoossa on kolme Gasumin kaasutankkausasemaa, koko pääkaupunkiseudulla toistakymmentä. Polttoaineen hyvä saatavuus on houkutellut monet yritykset jo biokaasun käyttäjiksi. Yksi Gasumin 120 espoolaisesta kaasutankkaajayrityksestä on Juvanmalmilla toimiva Eerola-Yhtiöt Oy. Yrityksen imuautot tyhjentävät ravintoloiden ja Espoon kaupungin rasvakaivoihin kertyvän jätteen ja kuljettavat sen jalostettavaksi biokaasulaitokselle. Moni yrityksen autoista liikkuu itsekin biokaasun voimin.
– Tämä on kiertotaloutta parhaimmillaan, Tiia Tuuri toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiia Tuuri
kehittämispäällikkö
tiia.tuuri@espoo.fi
Lisätietoja:
Espoo vertasi dieselkuorma-autojensa polttoaineen elinkaarikustannuksia biokaasuun. https://www.espoo.fi/fi/artikkelit/voitaisiinko-diesel-korvata-biokaasulla-kaupungin-kuorma-autoissa
Biokaasun tulevaisuus -webinaarissa tarjottiin näkökulmia biokaasun nykytilanteeseen sekä visioitiin sen lähitulevaisuuden liikennekäytön näkymiä. https://www.espoo.fi/fi/uutiset/2022/04/biokaasulla-potentiaalia-erityisesti-raskaan-liikenteen-kayttovoimana
EU-lainsäädäntö velvoittaa kaupungit vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaan: https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2021/laki-ajoneuvo-ja-liikennepalveluhankintojen-ymparisto-ja
Traficomin tuet vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan:
https://www.traficom.fi/fi/hankintatuet
Artikkelin mahdollistaa RAKKE-projekti. Espoon kaupungin Ratkaisupolku kestävän kasvun ekosysteemeihin (RAKKE) -projekti on rahoitettu Uudenmaan kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (UKKE) -rahoituksesta.
Kuvat


Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Kaupunginhallitus palautti Espoontorin asemakaavan valmisteluun5.5.2025 20:06:35 EEST | Tiedote
Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa Espoontorin kauppakeskuksen laajentaminen hypermarketilla, lisätä asuntorakentamista sekä kehittää asemanseutua joukkoliikenteen solmukohtana.
Städernas anpassning till och beredskap för extrema väderfenomen i huvudstadsregionen måste förbättras5.5.2025 12:30:00 EEST | Pressmeddelande
Revisionsnämnderna i städerna i huvudstadsregionen har tillsammans utvärderat anpassningen till och beredskapen för extrema väderfenomen i Esbo, Helsingfors, Vanda och Grankulla. Extrema väderfenomen är bland annat översvämningar, kraftiga regn, stormar, värmeböljor, torka och terrängbränder. Utvärderingen visar att beredskapen inte är fullständig. Inom den praktiska verksamheten är beredskapen god, men uppdateringen av riktlinjerna och planerna för anpassning och beredskap varierar i städerna.
Pääkaupunkiseudun kaupunkien sopeutumista ja varautumista sään ääri-ilmiöihin on vielä kehitettävä5.5.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun kaupunkien tarkastuslautakunnat ovat yhdessä arvioineet Espoon, Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten sopeutumista ja varautumista sään ääri-ilmiöihin. Sään ääri-ilmiöitä ovat muun muassa tulvat, rankkasateet ja myrskyt sekä helteet, kuivuus ja maastopalot. Arvioinnin tulosten perusteella kaupungit ovat varautuneet sään ääri-ilmiöihin vain osittain. Operatiivisella tasolla on varauduttu hyvin, mutta sopeutumiseen ja varautumiseen liittyvien linjausten ja suunnitelmien ajan-tasaisuus vaihtelee kaupungeissa.
Elinkeino- ja kilpailukykyjaosto: 22 omakotitonttia haettavaksi5.5.2025 10:48:51 EEST | Tiedote
Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti myydä tai vuokrata 22 omakotitonttia arvontaan perustuvalla hakumenettelyllä.
I Esbos ansökan om egnahemstomter kommer 22 tomter att erbjudas – nästan hälften av dem i Kurtby5.5.2025 10:17:25 EEST | Pressmeddelande
Esbo ordnar även i år en ansökan om egnahemstomter för privatpersoner. Ansökan ordnas på hösten. Stadsstyrelsens närings- och konkurrenskraftssektion fattade beslut om tomtansökan och dess villkor på sitt sammanträde måndagen den 5 maj.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme