Helsingin liikenteen päästövähennystavoite ei toteudu nykyisillä toimenpiteillä – uusia selvitetään

Helsingin kaupunki on hiilineutraaliustavoitteen puitteissa sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjen määrää. Tavoitteen saavuttamiseksi kaupungissa on pantu täytäntöön useita ilmastonmuutoksen hillintään tähtääviä toimenpiteitä, mutta konsultointiyritys WSP:llä teetetty tuore selvitys osoittaa, että nykyisten toimien vaikutus on tavoitteeseen nähden liian hidasta.
Hiilineutraali Helsinki -työssä tavoitellaan, että vuonna 2030 liikenteen CO2-päästöjä tuotetaan vain noin 220 000 tonnia, mutta laskelman mukaan päästövähennystavoitteesta jäädään nykyisillä päätöksillä 30 prosenttiyksikköä jälkeen. Laskelman mukaan nykyisillä toimenpiteillä tavoitetta ei saavuteta edes vuonna 2040.
”Luvut puhuvat puolestaan. Tilanne näyttää tavoitteen kannalta hyvin synkältä, ja kaupungin on käytettävä nopealla aikataululla koko keinovalikoimaansa, jotta tavoitteiseen voitaisiin päästä”, päästövähennysohjelman johtaja Kaisa-Reeta Koskinen toteaa.
Laskelma pohjautuu Helsingin seudun liikennemalliin, jossa on otettu huomioon kaupungin ilmastotavoitteisiin ja kestävään kasvuun pyrkivät toimet, kuten kaupunkirakenteen tiivistäminen ja raideliikenteen kehittäminen. Lisäksi laskelmassa on huomioitu autokannan uusiutumisen ennuste sekä sähköautojen osuuden kasvu valtakunnallisten ennusteiden mukaisesti.
Vaikka päästöt vähenevätkin merkittävästi, tehdyt päätökset eivät laskelman mukaan ehdi vaikuttaa riittävästi vuoteen 2030 mennessä. Kaupunki aikookin tehdä tänä vuonna selvityksen, jossa esitetään vaikuttavimmat keinot liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
”Erityisesti autoliikenteen suoritteeseen pitää löytää vaikuttavia keinoja ja varmistaa autolle vaihtoehtoisten kulkutapojen houkuttelevuus. Joukkoliikenteen palvelutaso ja kilpailukykyinen hinnoittelu ovat asioita, joista tulee pitää kiinni”, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Palomäki sanoo.
Valtaosa liikenteen päästöistä Helsingissä syntyy henkilöautoista. Vaikka raskaan kaluston päästöt ovat ajoneuvokohtaisesti isommat, niiden suorite- eli liikennemäärä on huomattavasti henkilöautoilua pienempi. Yhteensä liikenteen osuus Helsingin kaupungin päästöistä on noin 20 prosenttia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa-Reeta Koskinen, ilmastoyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Heikki Palomäki, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme