Helsingin liikenteen päästövähennystavoite ei toteudu nykyisillä toimenpiteillä – uusia selvitetään

Helsingin kaupunki on hiilineutraaliustavoitteen puitteissa sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjen määrää. Tavoitteen saavuttamiseksi kaupungissa on pantu täytäntöön useita ilmastonmuutoksen hillintään tähtääviä toimenpiteitä, mutta konsultointiyritys WSP:llä teetetty tuore selvitys osoittaa, että nykyisten toimien vaikutus on tavoitteeseen nähden liian hidasta.
Hiilineutraali Helsinki -työssä tavoitellaan, että vuonna 2030 liikenteen CO2-päästöjä tuotetaan vain noin 220 000 tonnia, mutta laskelman mukaan päästövähennystavoitteesta jäädään nykyisillä päätöksillä 30 prosenttiyksikköä jälkeen. Laskelman mukaan nykyisillä toimenpiteillä tavoitetta ei saavuteta edes vuonna 2040.
”Luvut puhuvat puolestaan. Tilanne näyttää tavoitteen kannalta hyvin synkältä, ja kaupungin on käytettävä nopealla aikataululla koko keinovalikoimaansa, jotta tavoitteiseen voitaisiin päästä”, päästövähennysohjelman johtaja Kaisa-Reeta Koskinen toteaa.
Laskelma pohjautuu Helsingin seudun liikennemalliin, jossa on otettu huomioon kaupungin ilmastotavoitteisiin ja kestävään kasvuun pyrkivät toimet, kuten kaupunkirakenteen tiivistäminen ja raideliikenteen kehittäminen. Lisäksi laskelmassa on huomioitu autokannan uusiutumisen ennuste sekä sähköautojen osuuden kasvu valtakunnallisten ennusteiden mukaisesti.
Vaikka päästöt vähenevätkin merkittävästi, tehdyt päätökset eivät laskelman mukaan ehdi vaikuttaa riittävästi vuoteen 2030 mennessä. Kaupunki aikookin tehdä tänä vuonna selvityksen, jossa esitetään vaikuttavimmat keinot liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
”Erityisesti autoliikenteen suoritteeseen pitää löytää vaikuttavia keinoja ja varmistaa autolle vaihtoehtoisten kulkutapojen houkuttelevuus. Joukkoliikenteen palvelutaso ja kilpailukykyinen hinnoittelu ovat asioita, joista tulee pitää kiinni”, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Palomäki sanoo.
Valtaosa liikenteen päästöistä Helsingissä syntyy henkilöautoista. Vaikka raskaan kaluston päästöt ovat ajoneuvokohtaisesti isommat, niiden suorite- eli liikennemäärä on huomattavasti henkilöautoilua pienempi. Yhteensä liikenteen osuus Helsingin kaupungin päästöistä on noin 20 prosenttia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa-Reeta Koskinen, ilmastoyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Heikki Palomäki, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Klimatförändringen: Helsingfors skärper sitt utsläppsminskningsmål och satsar på anpassning17.12.2025 11:16:20 EET | Pressmeddelande
Helsingfors uppdaterar sitt klimatprogram för att återspegla sin nya stadsstrategi, samtidigt som man skärper sitt mål för utsläppsminskningar. Stadens nya mål är att minska de direkta utsläppen av växthusgaser med 85 procent fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Det tidigare målet var 80 procent. Dessutom kommer Helsingfors att behålla sitt nettonollmål innan 2040, men kommer att överge sitt offsetbaserade koldioxidneutralitetsmål för 2030.
Ilmastonmuutos: Helsinki kiristää päästövähennystavoitettaan ja panostaa sopeutumiseen17.12.2025 11:16:20 EET | Tiedote
Helsinki päivittää ilmasto-ohjelmansa vastaamaan uutta kaupunkistrategiaa ja kiristää samalla päästövähennystavoitettaan. Kaupungin uutena tavoitteena on vähentää suoria kasvihuonekaasupäästöjä 85 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Aiempi tavoite oli 80 prosenttia. Tämän lisäksi Helsinki pitää edelleen kiinni nettonollatavoitteestaan vuoteen 2040, mutta luopuu kompensaatioihin perustuneesta vuoden 2030 hiilineutraaliustavoitteesta.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.12.202516.12.2025 17:22:34 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.12.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
År 2025 förde med sig nya broar och stiligt renoverade parker till Helsingfors – flera blev klara i förtid16.12.2025 09:03:07 EET | Pressmeddelande
Helsingfors intensiva byggande har gett resultat även i år, då många nya och renoverade gator, parker och idrottsanläggningar blev klara för invånarna i Helsingfors. Flera projekt blev färdiga tidigare än beräknat.
Vuosi 2025 toi Helsinkiin uusia siltoja ja komeasti korjattuja puistoja – moni valmistui etuajassa16.12.2025 09:03:07 EET | Tiedote
Helsinkiin valmistui lukuisia uusia ja uudistettuja katuja, puistoja ja liikuntapaikkoja asukkaiden käyttöön. Rakennusaikataulu alittui useissa kohteissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme