Helsingin liikenteen päästövähennystavoite ei toteudu nykyisillä toimenpiteillä – uusia selvitetään

Helsingin kaupunki on hiilineutraaliustavoitteen puitteissa sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjen määrää. Tavoitteen saavuttamiseksi kaupungissa on pantu täytäntöön useita ilmastonmuutoksen hillintään tähtääviä toimenpiteitä, mutta konsultointiyritys WSP:llä teetetty tuore selvitys osoittaa, että nykyisten toimien vaikutus on tavoitteeseen nähden liian hidasta.
Hiilineutraali Helsinki -työssä tavoitellaan, että vuonna 2030 liikenteen CO2-päästöjä tuotetaan vain noin 220 000 tonnia, mutta laskelman mukaan päästövähennystavoitteesta jäädään nykyisillä päätöksillä 30 prosenttiyksikköä jälkeen. Laskelman mukaan nykyisillä toimenpiteillä tavoitetta ei saavuteta edes vuonna 2040.
”Luvut puhuvat puolestaan. Tilanne näyttää tavoitteen kannalta hyvin synkältä, ja kaupungin on käytettävä nopealla aikataululla koko keinovalikoimaansa, jotta tavoitteiseen voitaisiin päästä”, päästövähennysohjelman johtaja Kaisa-Reeta Koskinen toteaa.
Laskelma pohjautuu Helsingin seudun liikennemalliin, jossa on otettu huomioon kaupungin ilmastotavoitteisiin ja kestävään kasvuun pyrkivät toimet, kuten kaupunkirakenteen tiivistäminen ja raideliikenteen kehittäminen. Lisäksi laskelmassa on huomioitu autokannan uusiutumisen ennuste sekä sähköautojen osuuden kasvu valtakunnallisten ennusteiden mukaisesti.
Vaikka päästöt vähenevätkin merkittävästi, tehdyt päätökset eivät laskelman mukaan ehdi vaikuttaa riittävästi vuoteen 2030 mennessä. Kaupunki aikookin tehdä tänä vuonna selvityksen, jossa esitetään vaikuttavimmat keinot liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
”Erityisesti autoliikenteen suoritteeseen pitää löytää vaikuttavia keinoja ja varmistaa autolle vaihtoehtoisten kulkutapojen houkuttelevuus. Joukkoliikenteen palvelutaso ja kilpailukykyinen hinnoittelu ovat asioita, joista tulee pitää kiinni”, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Palomäki sanoo.
Valtaosa liikenteen päästöistä Helsingissä syntyy henkilöautoista. Vaikka raskaan kaluston päästöt ovat ajoneuvokohtaisesti isommat, niiden suorite- eli liikennemäärä on huomattavasti henkilöautoilua pienempi. Yhteensä liikenteen osuus Helsingin kaupungin päästöistä on noin 20 prosenttia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa-Reeta Koskinen, ilmastoyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Heikki Palomäki, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Planeringstävlingen för Hermanstadsstrandens biodiversitetspark har börjat16.9.2025 15:40:32 EEST | Pressmeddelande
Den internationella tävlingen för planeringen av landskapsarkitekturen i Hermanstads strandpark har börjat. Parken mellan Fiskehamnen och Arabiastranden planeras enligt villkoren för den biologiska mångfalden. Den internationella tävlingen siktar direkt på genomförandet, och målet är att kunna bygga parken 2028.
Hermanninrannan biodiversiteettipuiston suunnittelukilpailu on käynnistynyt16.9.2025 15:40:32 EEST | Tiedote
Hermanninrannan rantapuiston kansainvälinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Kalasataman ja Arabianrannan väliin sijoittuva puisto suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla. Kansainvälisessä kilpailussa tähdätään suoraan toteutukseen, ja tavoitteena on päästä toteuttamaan puistoa vuonna 2028.
The design competition for the Hermanninranta Biodiversity Park has started16.9.2025 15:40:32 EEST | Press release
The international landscape architecture design competition for the Hermanninranta waterfront park has now started. The park between Kalasatama and Arabianranta will be designed on the terms of biodiversity. The international design competition held for it strives directly at implementation, with the goal of starting the park’s implementation in 2028.
Myllypuron metroaseman vieressä tehdään yötyötä – aseman toinen sisäänkäynti suljetaan lokakuussa16.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen viereen rakennetaan viisikerroksista laajennusosaa, joka ulottuu osittain myös metroradan päälle. Rakennukseen tulee myös uusi metron lippuhalli ja sisäänkäynti. Rakennus valmistuu arviolta vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme