Målet för utsläppsminskningar för Helsingfors trafik uppnås inte med nuvarande åtgärder – nya utreds

Helsingfors stad har inom ramarna för kolneutralitetsmålet förbundit sig att minska mängden trafikutsläpp. För att uppnå målet har man i staden vidtagit flera åtgärder för att få kontroll över klimatförändringen, men den färska utredningen av konsultbolaget WSP visar att de nuvarande åtgärdernas effekt är för långsam i förhållandet till målet.
I programmet Kolneutralt Helsingfors eftersträvas att trafiken producerar endast ungefär 220 000 ton koldioxidutsläpp 2030, men enligt beräkningen blir man med de nuvarande besluten 30 procentenheter efter i målet för utsläppsminskningen. Enligt beräkningen nås målet med de nuvarande åtgärderna inte ens 2040.
”Siffrorna talar för sig själva. Situationen ser mycket mörk ut när det gäller målet, och staden måste med kort varsel ta till alla medelför att målet ska kunna nås”, konstaterar chefen för programmet för utsläppsreduktion, Kaisa-Reeta Koskinen.
Beräkningen bygger på Helsingforsregionens trafikmodell där man har beaktat åtgärder som eftersträvar stadens klimatmål och hållbar tillväxt, såsom en tätare stadsstruktur och utveckling av spårtrafiken. Därtill har man i beräkningen beaktat prognosen för förnyelse av bilparken samt tillväxten av andelen elbilar i enlighet med de nationella prognoserna.
Även om utsläppen minskar betydligt hinner de fattade besluten enligt beräkningen inte påverka tillräckligt före 2030. Staden tänker detta år göra en utredning där man presenterar de mest effektiva åtgärderna för att minska trafikutsläppen.
”Särskilt för biltrafikens prestation måste man hitta effektiva sätt och säkerställa dragningskraften för alternativa färdsätt. Kollektivtrafikens servicenivå och en konkurrenskraftig prissättning är frågor som man måste hålla fast vid”, säger chefen för enheten för trafiksystem Heikki Palomäki.
Största delen av trafikutsläppen i Helsingfors kommer från personbilar. Även om utsläppen från tunga fordon är större per fordon, är deras prestations-, det vill säga trafikmängd betydligt mindre än för personbilismen. Sammanlagt är trafikens andel av Helsingfors stads utsläpp ungefär 20 procent.
Nyckelord
Kontakter
Kaisa-Reeta Koskinen, chef för klimatenheten
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
tfn 09 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Heikki Palomäki, enhetschef (trafiksystemet)
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
tfn 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Bilder


Länkar
Om

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Hermanninrannan uuteen koulu- ja päiväkotirakennukseen tulee alueella kaivattu nuorisotila27.6.2025 16:33:44 EEST | Tiedote
Hermanninrannan ensimmäinen koulun, päiväkodin ja nuorisotilan rakennus sijoittuu Vanhan talvitien varteen. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2026 lopulla ja tilojen valmistua käyttöön vuoden 2029 syksyksi.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 26.6.202526.6.2025 18:43:30 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 26.6.2025.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 25.6.202525.6.2025 17:34:03 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 25.6.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 14.8.2025
Uusi ulkokuntosali Merisatamanrantaan Ullanlinnaan25.6.2025 09:23:06 EEST | Tiedote
Uuden ulkokuntosalin rakentaminen Meripuistoon alkaa heinäkuussa. Ulkokuntosali toteutetaan asukkaiden toiveesta osallistuvan budjetoinnin Omastadi-hankkeena. Salin on määrä valmistua syyskuun alussa 2025.
Katutöiden haittojen vähentämisessä asenne ratkaisee25.6.2025 09:03:57 EEST | Tiedote
Helsingissä Vuoden katutyömaa -kilpailu toteutetaan tänä kesänä viidettä vuotta peräkkäin. Kilpailun voittajia on vuosien varrella yhdistänyt kaksi asiaa: innovatiivisuus ja halu aidosti vähentää työmaasta aiheutuvaa haittaa kaupunkilaisille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum