Ensimmäinen alkoholiton Alko aukeaa Turussa ja lähtee kesäkiertueelle

Ensimmäisten Alkojen ainoa alkoholiton tuote 90 vuotta sitten oli paperipussi. Tänä päivänä Alkon monipuolisesta valikoimasta löytyy lähes 300 erilaista alkoholitonta juomaa, joiden parhaimmistoa tarjoillaan ensimmäistä kertaa tien päältä. Alkoholittoman kioskin kesäkiertue käynnistyy Turusta 10. kesäkuuta, jonka jälkeen liikkuvan Alkon voi bongata muun muassa Tampereelta, Helsingistä, Tahkolta ja Oulusta.
“Asiakkaat toivovat meiltä yhä enemmän myös alkoholittomia juomia. Onkin luonnollista, että palvelumme uusiutuu maailman muuttuessa. Alkoholittomien myynti Alkossa on nelinkertaistunut vuodesta 2012 ja viime vuonna myimme alkoholittomia lähes 17 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020”, kertoo palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.
Alkoholittomat juomat tarjoavat makuelämyksiä ja korkeaa laatua
Suomalaiset kokeilevat ja nauttivat alkoholittomia juomia yhä rohkeammin. Alkoholittomien juomien valmistusmenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Saatavilla on yhä enemmän laadukkaita ja makumaailmaltaan kiinnostavia tuotteita.
”Alkoholiton ei ole enää vain limun korvike. Alkoholittomia juomia voi yhdistää alkoholillisten tapaan mainiosti myös ruoan makumaailmoihin”, Lindström sanoo.
Lindströmin mukaan alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy.
”Alkoholittomat eivät myöskään ole pelkästään absolutistien juttu. Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia tottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa. Ja voisiko jossain tilanteessa valita myös alkoholittoman tuotteen. Tähän haluamme ihmisiä kioskillammekin rohkaista.”
Vastuullisuus 90-vuotiaan Alkon perustehtävä
Vaikka 90-vuotiaan Alkon ympärillä on maailma muuttunut, on Alkon perustehtävä – vastuullinen alkoholinmyynti – pysynyt samana.
”Haluamme Alkona uudistua ja vastata asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Onhan asiakastarpeiden kuunteleminen juuri sitä hyvää palvelua, josta meidät tunnetaan. Kiertue on osoitus siitä, että haluamme löytää uusia ja yllättäviäkin tapoja kehittää vastuullisempaa juomakulttuuria Suomessa”, Lindström summaa.
Alkoholiton kioski kiertää kahdeksalla paikkakunnalla läpi Suomen tunnettujen kesätapahtumien aikaan. Kioskista myydään nimensä mukaisesti alkoholittomia juomia.
”Kioskin valikoima on tarkoin valittu, ja tuotteita kioskissa on keskimäärin kymmenen. Mukana on itseoikeutetusti myös meidän Välivesi, joka saa kesän aikana rinnalleen uuden puolukkaisen version."
Kioskin kiertuepäivät ja -kaupungit ovat valikoituneet ajankohtiin, jolloin kaupungeissa tapahtuu muutenkin ja ihmiset ovat liikkeellä.
10.–12.6. Turku
17.–18.6. Tampere
20.–21.6. Kuopio
23.–24.6. Tahko, Nilsiä
2.7. Helsinki (Pride)
6.–8.7. Jyväskylä
13.–15.7. Pori
5.–6.8. Oulu
Kompensoimme kioskin kuljettamisesta syntyneet päästöt pienentääksemme kioskin aiheuttamaa ympäristökuormaa.
Tiedotetta päivitetty 8.6. klo 13.33: Poistettu kaupungeissa samaan aikaan järjestettävien kesätapahtumien nimet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme