Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Aurum -rakennuksella vietetään avajaisia 3.11.2021

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on rakennuttanut Turkuun Aurum-uudisrakennuksen. Rakennuksessa vietetään avajaisia keskiviikkona 3.11.2021 klo 13.00, jolloin media on tervetullut kiertämään ja tutustumaan uuteen rakennukseen.

Aurumin pääkäyttäjät ovat Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta sekä Turun yliopiston kemian laitos. Muita käyttäjiä ovat muun muassa Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö ja kirjasto. Uusi Aurum -rakennus on osa Åbo Akademin ja Turun yliopiston välistä Scientia Aboensis -yhteistyötä.

Rakennus sisältää opetukseen ja tutkimukseen tarkoitetut tilat laboratorioineen, tiloja yrityksille sekä kuntosali- ja ravintolatilat. Tilaratkaisut ovat monikäyttöisiä ja joustavia ja ne tukevat positiivista synergiaa. Ratkaisut tukevat yhteistä toimintaa ja yhteisiä palveluja. Näin varmistetaan korkea käyttöaste ja tilankäytön taloudellisuus.

Rakennustyöt alkoivat syksyllä 2018 ja rakennus valmistui kesällä 2021. Rakennuksen bruttoneliömäärä on 23 000 m2. Rakennuksen on suunnitellut Aihio Arkkitehdit Oy ja pääsuunnittelijana toimi SAFA arkkitehti Piia Viitanen, rakennuksen projektinjohtourakoitsijana toimi Skanska Talonrakennus Oy. Rakennukselle on saatu Excellent-tason BREEAM-ympäristöluokitus. Rakennuksessa hyödynnetään maaenergiaa.

Aurum -rakennuksessa vietetään avajaisia keskiviikkona 3.11.2021. Kierros medialle rakennuksessa alkaen klo 13.00. Kierrokselle tulee opastamaan rakennuksen pääsuunnittelija, Piia Viitanen, Aihio arkkitehdeiltä. Turun yliopistolta osallistuvat professorit Juha-Pekka Salminen ja Pasi Virta, Åbo Akademilta osallistuu dekaani Patrik Hanelius, ja kuvanveistäjä Nora Tapper.

Juhlallisuudet alkavat klo 14.00 ja toivotamme juhlaan median edustajat tervetulleeksi. Rakennus sijaitsee Turussa, osoitteessa Henrikinkatu 2.

Ohjelma:

14.00 Tervetulotoivotus

Juhlapuheet:
Åbo Akademi, rehtori Moira von Wright
Turun yliopisto, rehtori Jukka Kola
Suomen Yliopistokiinteistöt, toimitusjohtaja Sanna Sianoja

Quercus robur, taideteoksen esittely

Tarjoilua ja kuohuviiniä aulassa:
Musiikkia esittävät Åbo Akademin kuorojen Brahe Djäknarin ja Florakörenin kaksoiskvartetti sekä Turun yliopiston kuoron kaksoiskvartetti.

Kuohuviiniä ja cocktailpaloja

16.00 Tilaisuus päättyy.

Ilmoittautumiset sähköpostitse osoitteeseen anita.rinne@sykoy.fi. Jos haluat varata haastatteluaikoja puhujilta tai pyytää lisätietoja kohteesta, olethan yhteydessä Anita Rinteeseen: anita.rinne@sykoy.fi, puh. 050 534 634.

Tervetuloa!

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, Åbo Akademi ja Turun yliopisto

Anita Rinne
viestintä- ja markkinointiasiantuntija
anita.rinne@sykoy.fi, 050 534 6340

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
Korkeakoulunkatu 1
33720 Tampere

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää yliopistokiinteistöjä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tarjoamme muun muassa korkeakoulujen ja yritysten käyttöön tulevaisuuden tilaratkaisuja sekä asiakkaidemme tarpeita vastaavia, kustannustehokkaita tiloja. SYK:n omistavat Suomen valtio ja yhdeksän yliopistoa. Yhtiön tasearvo on noin 1,4 miljardia euroa, ja se koostuu yliopistojen 210 rakennuksesta. Vuoden 2020 liikevaihto oli 170,5 miljoonaa euroawww.sykoy.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy aloittaa yhdessä osakasyliopistojensa kanssa laajat energiansäästötoimenpiteet kiinteistöissään10.10.2022 10:57:05 EEST | Tiedote

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on yhdessä osakasyliopistojensa kanssa sitoutunut sisälämpötilan laskemiseen yhdellä asteella. Lämpötilan lasku toteutetaan niissä kohteissa, joissa se toiminnallisesti on mahdollista. Lämpötilan lasku on osa Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n energiansäästötoimenpiteitä. SYKin kiinteistöomistus käsittää 1,05 miljoonaa neliömetriä, joten toimenpiteellä on merkittävä vaikutus yhteisissä energiansäästötoimenpiteissä. Lämpötilan laskun koordinoi Suomen Yliopistokiinteistöt Oy.