Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Kuopaksen ja SYKin väliset maanvuokrasopimukset allekirjoitettu

Kuopion Opiskelija-asunnot Oy (Kuopas) ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK), ovat sopineet 4 345 m2 suuruisten alueiden maanvuokrasopimuksesta Kuopiossa Savilahden kaupunginosassa. Savilahtea ympäröivä kampusalue sopii loistavasta asumiseen ja yhteistyö Kuopaksen kanssa mahdollistaa opiskelija-asumisen kampuksen välittömässä läheisyydessä.
Vasemmalla SYK Oy:n valtuutettu allekirjoittaja asiakkuuspäällikkö Esko Ollikainen, oikealla toimitusjohtaja Aku Taira, Kuopas.

SYK on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka käynnisti omistamalleen Savilahden alueelle vuonna 2016 kaavamuutoshankkeen, jossa yhtenä tavoitteen on ollut kampuksen toimintaa tukevan asuntotuotannon toteuttaminen Itä-Suomen yliopiston käytössä olevien kampusrakennusten välittömään läheisyyteen ja siihen liittyen tuoda elämää kampukselle sekä vähentää esimerkiksi liikkumisesta aiheutuvia päästöjä ilmakehään. Kuopaksen, Kuopion kaupungin, Itä-Suomen yliopiston ja SYKin yhteiskehittämisen tuloksena Savilahden kampukselle saadaan nyt uuden kaavan mahdollistama hanke, johon kaikki osapuolet ovat vahvasti sitoutuneet prosessin alusta alkaen. Tehdyn kaavamuutostyön merkittävin vaikutus näkyy Savilahden rantaan kaavoitetuilla uusilla asuinrakennuskäyttöön osoitetuilla tonteilla. SYKin omaan liiketoimintaan asuntojen toteuttaminen ei kuulu, joten on ollut luontevaa löytää alueelle paikallinen toimija.

Sopimus oikeuttaa Kuopakselle kaikkiaan 11 000 kerrosneliömetrinverran rakennusoikeutta opiskelija-asuntojen rakentamiseen ja Kuopas suunnittelee, kahdelle tontille yhteensä noin 280 opiskelija-asunnon rakentamista Suunnitelluista rakennuksista tulee upeat näkymät Savilahdelle. Mikäli kaikki etenee suunnitelmien mukaisesti, valmistuu ensimmäinen rakennus syksyn 2024 aikana.

”Hienoa, että Savilahtea ja kampusta elävöitetään ja mahdollistetaan opiskelijoidemme asuminen kampuksen välittömässä yhteydessä. Hanke tukee myös osaltaan Itä-Suomen yliopiston hiilineutraalius tavoitteita”, toteaa Tuomo Meriläinen, Itä-Suomen yliopiston hallintojohtaja.

On hienoa, että olemme päässeet tähän vaiheeseen SYK Oy:n kanssa. Opiskelija-asuminen kuuluu ehdottomasti Savilahteen ja on mahtavaa, että pääsemme omalta osaltamme toteuttamaan uusia opiskelija-asuntoja juuri sinne, mistä opiskelijat niitä toivovat”, kommentoi Aku Taira, Kuopaksen toimitusjohtaja.

”Hienoa päästä tekemään yhteistyötä opiskelija-asumisen toimijan kanssa Kuopiossa. Kampuksen läheisyyteen on toivottu pitkään opiskelija-asumista, nyt tämä yhtälö saatiin toteutettua toimivaksi kaikkien osapuolten kannalta. Opiskelijoiden asuminen kampuksen läheisyydessä vähentää liikkumisen tarvetta jokapäiväisessä tekemisessä ja näin helpottaa myös opiskelijoiden arkea sekä elävöittää koko kampusta”, toteaa Sanna Sianoja, SYKin toimitusjohtaja.

Lisätiedot:
Kuopion Opiskelija-asunnot Oy
toimitusjohtaja Aku Taira
aku.taira@kuopas.fi , 040 7497433

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy,
toimitusjohtaja Sanna Sianoja
sanna.sianoja@sykoy.fi, 050 351 2207

Kuvat

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
Korkeakoulunkatu 1
33720 Tampere

Kuopion Opiskelija-asunnot Oy (Kuopas) on Kuopion kaupungin omistama osakeyhtiö, joka rakennuttaa, hallinnoi ja vuokraa opiskelija-asuntoja kaikille Kuopiossa opiskeleville opiskelijoille. Kuopas tarjoaa laadukkaita ja kohtuuhintaisia opiskelija-asuntoja noin 3000 opiskelijalle. www.kuopas.fi

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää yliopistokiinteistöjä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tarjoamme muun muassa korkeakoulujen ja yritysten käyttöön tulevaisuuden tilaratkaisuja sekä asiakkaidemme tarpeita vastaavia, kustannustehokkaita tiloja. SYK:n omistavat Suomen valtio ja yhdeksän yliopistoa. Yhtiön tasearvo on noin 1,4 miljardia euroa, ja se koostuu yliopistojen 210 rakennuksesta. Vuoden 2020 liikevaihto oli 170,5 miljoonaa euroawww.sykoy.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy aloittaa yhdessä osakasyliopistojensa kanssa laajat energiansäästötoimenpiteet kiinteistöissään10.10.2022 10:57:05 EEST | Tiedote

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on yhdessä osakasyliopistojensa kanssa sitoutunut sisälämpötilan laskemiseen yhdellä asteella. Lämpötilan lasku toteutetaan niissä kohteissa, joissa se toiminnallisesti on mahdollista. Lämpötilan lasku on osa Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n energiansäästötoimenpiteitä. SYKin kiinteistöomistus käsittää 1,05 miljoonaa neliömetriä, joten toimenpiteellä on merkittävä vaikutus yhteisissä energiansäästötoimenpiteissä. Lämpötilan laskun koordinoi Suomen Yliopistokiinteistöt Oy.