Tutkijat perehtyivät S-ryhmän ostodataan: pienituloiset ostavat ilmastoystävällisemmin

Helsingin ja Tampereen yliopistojen tutkijat perehtyivät lähes 30 000 S-ryhmän asiakasomistajan ostodataan vuosina 2016–2018. Tutkimuksen mukaan kotitalouden tulot ja ruoan hinta eivät olleet esteitä kestävämpien ruokavalintojen tekemiselle. Pienempituloiset ostavat ilmastoystävällisemmin. Etenkin kasvisvaihtoehtoja suosivat löytävät hintatasoltaan kotitaloudelleen sopivia vaihtoehtoja, olivatpa ne sitten huokeampia kauden kasviksia ja juureksia, linssejä, papuja tai trendikkäämpiä vegeuutuuksia.
Tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta valitsee ostoskoriinsa punaisen lihan ohella vaaleaa lihaa, kalaa ja kasvisruokia. Reitti punaisesta lihasta kohti muita proteiininlähteitä käy ensisijaisesti siipikarjaa, sitten kalaa ja lopuksi kasvisperäisiä tuotteita suosien. Nuoret ovat ennakkoluulottomampia kasvipohjaisten vaihtoehtojen suhteen ja valitsevat moninkertaisesti enemmän kasvisruokaa ostokoriinsa. Iäkkäät puolestaan suosivat monipuolisemmin kalatuotteita.
- Jokainen askel kohti kestävämpiä valintoja ansaitsee arvostusta. Suomalaisilla on tietoa ja myönteistä asennetta ruokamuutosten tekemiseen. Kun suuri joukko meistä tekee päivittäin tai viikoittain pienenkin paremman valinnan, teemme yhdessä tärkeää muutosta, korostaa Maijaliisa Erkkola, ravitsemustieteen professori, Helsingin yliopisto.
Vegekuplaa ei ole – kasvipohjaiset tuotteet ovat vakiinnuttaneet asemaansa
Murros suomalaisten ruokakasseissa on saanut vauhtia aineiston keräämisen jälkeen. S-ryhmän tuoreet tilastot kertovat, että kuluneen viiden vuoden aikana esimerkiksi vegemakkaroiden ja -leikkeleiden myynti on kasvanut 250 prosenttia ja kaura- ja soijamaitojen myynti on kasvanut lähes 200 prosenttia.
- Kasvipohjaiset tuotteet ovat vakiinnuttaneet asemansa kuluneen parin vuoden aikana ja tuotteiden valikoima on monipuolistunut huomattavasti. Vegeproteiinien alkuhypen hurjia kasvukäyriä emme enää näe, mutta kysyntä kehittyy tasaiseen tahtiin. Se kertoo siitä, että kasvipohjaisista tuotteista on tullut arkisempi osa suomalaisten ruokavaliota, vahvistaa myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.
- Lihatuotteissa puolestaan siipikarjan menekki kasvaa ja punaisen lihan kulutuksessa on asteittaisen vähenemisen merkkejä. Kiinnostus kalan käyttöön on vahvaa. Uudet helpot kalatuotteet kuten järvikalapuikot ja -pihvit ovat madaltaneet monella kynnystä. Olemme rohkaisseet kalan käyttöön tuomalla sesonkikaloja esille ja kampanjoimalla kalan arkikäytön puolesta, Oksa kertoo.
LoCard-hankkeessa tehdään kansainvälisesti uraauurtavaa ruokatutkimusta S-ryhmän datalla
LoCard on Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston koordinoima tutkimushanke, jossa tehdään kansainvälisestikin ainutlaatuista ruoankäytön ja elintapojen tutkimusta S-ryhmän ostodataa ja asiakasomistajille toteutettuja kyselyitä hyödyntäen. S-ryhmä tarjoaa yliopiston tutkimusta varten dataa asiakasomistajien suostumuksella. Yliopistojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ei ole kyse tutkimuksen rahoittamisesta tai taloudellisesta tukemisesta.
S-ryhmän vastuullisuusohjelman tavoitteena on, että kaupparyhmässä myydystä ruoasta 65 prosenttia on kasvipohjaista vuonna 2030. Kauppa voi rohkaista, tarjota vinkkejä ja vaihtoehtoja asiakkailleen.
Linkin takana Helsingin yliopiston tiedote tutkimuksesta
Lisää LoCard-tutkimuksesta: https://locard.fi/
S-ryhmän tilastot - seuraavissa vegetuotteissa huimia kasvulukuja kuluneen viiden vuoden aikana:
- Vegemakkaroissa ja -leikkeleissä myynti on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana +260 %.
- Kasvipohjaisissa jäätelöissä kasvua viidessä vuodessa +265 %.
- Kasvipohjaiset maidonkaltaiset juomat kuten esimerkiksi kaura- ja soijamaito: myynti kasvanut viimeisessä viidessä vuodessa +198 %.
- Kasvipohjaiset valmisruoat (joissa kasviproteiineja) +55 % viidessä vuodessa.
lähde: S-ryhmä, päivittäistavarakaupan myyntitilastot 5/2022
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maijaliisa Erkkola, professori, Helsingin yliopisto, maijaliisa.erkkola@helsinki.fi, 045 671 5455
Antti Oksa, myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, antti.oksa@sok.fi, puh. 044 541 1499
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme