Kesän tietyömaat ovat käynnissä – kokeneet asfaltointityöntekijät jakavat parhaat vinkkinsä ja huomionsa

Työmaiden ohi kulkee joka päivä paljon liikennettä. Jotta häiriö olisi mahdollisimman lyhyt, työ pitää saada valmiiksi niin pian kuin mahdollista, mutta samalla turvallisesti.
Huomio: Työmaat etenevät entistä useammin kesäauringon sijaan öisin, jotta työt eivät haittaisi liikennettä
Nykyään moni päällystysalan ammattilainen ei tee enää töitä kuuman kesäauringon paahteessa, vaan ne joudutaan tekemään pikemminkin öisin. Yötöillä pyritään varmistamaan työ- ja liikenneturvallisuus työkohteilla, ja yleensä tilaajat vaativat urakoissaan poikkeavia työaikoja vilkkaasti liikennöidyissä kohteissa.
”Työmaat saattavat kiristää tiellä liikkujien hermoja. Työt halutaan ajoittaa siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle. Monilla isoimmilla tietyömailla hommat tehdään yöaikaan, kun teillä on vähän liikennettä. Perjantaisin ja sunnuntaisin työt lopetetaan yleensä ennen viikonloppuruuhkia. Myös liikenteen pysäyttämistä vaativat työt yritetään tehdä arkena, eikä viikonloppuliikenteen yhteydessä”, GRK Roadin tekninen johtaja Matti Honkonen sanoo.
Vinkki: Saattoautot ovat tulleet Suomeen
Työmailla on tapahtunut iso muutos. Monissa päällystyskohteissa hyödynnetään saattoautoja, jotka noutavat ajoneuvot mukaansa työmaan sulkuaidalta ja opastavat ne työmaakoneiden ohi.
”Tässä vielä vinkki kaikille: saattoauto ajaa työkoneiden kohdalla 30 km/h ja nostaa nopeutta, kun työkoneet on ohitettu. Moni tuskastuu, jos saattoauto ajaa edelleen hiljaa siinä vaiheessa, kun koneet jäävät taakse. Ei kannata tööttäillä tai vilkutella valoja, sillä saattoauton kuski ei ole omissa ajatuksissaan. Saattoauton takana on usein pitkä letka autoja, joista osa on edelleen vasta työkoneiden kohdalla.”
Huomio: Työmailla ylinopeuksista on tullut maan tapa
”Viimeisten vuosien aikana työmaiden ohi on alettu ajaa entistä kovempaa, siitä on tullut maan tapa. On ikävä huomata, miten moni ajaa ohitsemme ylinopeutta. Huolestuttavinta on se, että tämä koskee myös raskasta liikennettä. Se on hurja tunne, kun vierestä pyyhälletään joskus jopa 60–70 kilometrin tuntivauhdilla”, Honkonen kertoo.
Ylinopeus tietyömailla heikentää sekä työmaahenkilöstön että autoilijoiden turvallisuutta. Jotta kaikki sujuisi mahdollisimman turvallisesti, kannatta hidastaa oma nopeus rajoituksen mukaiseksi. ”Mieluummin nopeus kannattaa säätää niin, että voi varautua poikkeaviin tilanteisiin ja ehtii tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan.”
Vinkki: Tietyömaan päättymisestä ei ole välttämättä opasteita
Tietyömailla ei välttämättä ole tietyön päättymisestä kertovaa varoitusmerkkiä. ”Tämä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, kun jotkut autoilijat kiihdyttävät eri tahdissa. Kannattaa olla tarkkana vielä hetken tietyömaan jälkeen.”
Vinkki: Vain muutama minuutti riittää
”Turvallisuuden pahin vihollinen on kiire. Tämän vuoksi haluaisin vinkata, että jos työ- tai lomamatkan varrelle osuu työmaa, varaa matkaan muutama ylimääräinen minuutti. Mikäli liikenne joudutaan hetkeksi sulkemaan, olet kuitenkin ajoissa perillä.”
Vinkki: Tietyömaalla odottelua ei kannata käyttää somettamiseen
Moni ottaa kännykän käteen siinä vaiheessa, kun liikenne on pysäytetty hetkeksi vastaantuleville ajoneuvoille. Ongelma syntyy, kun kännykkään uppoutunut ei huomaa sulkuaidalla ajoissa ajovuoron vaihtumista, joten työmaan ohitusliikenne hidastuu myös kännyköiden vuoksi.
Huomio: Parannamme teitä - turvallista matkaa kaikille!
Työmaillamme ammattilaiset tekevät työtä, jotta tiet olisivat paremmassa kunnossa ja niillä olisi turvallista liikkua. Viime kädessä tietöistä on hyötyä kaikille tienkäyttäjille. Toivotamme kaikille hyvää matkaa!
Lisätiedot:
Mika Häkli, toimitusjohtaja, GRK Road Oy, 050 387 7233, etunimi.sukunimi@grk.fi
Matti Honkonen, tekninen johtaja, GRK Road Oy, 0500 599 134, etunimi.sukunimi@grk.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mika HäkliToimitusjohtajaGRK Road Oy
Puh:+358 50 387 7233mika.hakli@grk.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 900 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK påbörjar flera broprojekt i Sverige24.4.2025 13:30:01 EEST | Pressmeddelande
GRK:s svenska dotterbolag GRK Sverige AB inleder utbyte av två broar i norra Sverige under maj månad. Utöver dessa två broar har GRK dessutom ett broprojekt i projekteringsfas som går snart in i utförandefasen. Det totala värdet av projekten som beställts av Trafikverket är cirka 180 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 16 miljoner euro.
GRK aloittaa useita siltaprojekteja Ruotsissa24.4.2025 13:30:01 EEST | Tiedote
GRK:n Ruotsin maayhtiö GRK Sverige AB aloittaa toukokuussa kahden sillan uusimisen Pohjois-Ruotsissa. Lisäksi GRK:lla on meneillään yhden siltaprojektin suunnitteluvaihe, jonka odotetaan siirtyvän seuraavaksi rakennusvaiheeseen. Trafikverketin tilaamien projektien kokonaisarvo on noin 180 miljoonaa kruunua, eli noin 16 miljoonaa euroa.
Finanssivalvonta on hyväksynyt GRK Infra Oyj:n suomenkielisen esitteen20.3.2025 19:00:00 EET | Tiedote
EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONGKONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA, ETELÄ-AFRIKASSA TAI SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA MAASSA, JOSSA JULKISTAMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA.
The Finnish Financial Supervisory Authority has approved GRK Infra Plc's Finnish language prospectus20.3.2025 19:00:00 EET | Press release
NOT FOR PUBLICATION, DISTRIBUTION OR RELEASE, IN WHOLE OR IN PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO THE UNITED STATES, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SOUTH AFRICA OR SINGAPORE, OR ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH PUBLICATION OR DISTRIBUTION WOULD BE UNLAWFUL.
GRK Infra Oyj julkistaa suunnitellun listautumisantinsa merkintähinnan ja lisätietoa sen osakkeiden listaamisesta Nasdaq Helsingin pörssilistalle20.3.2025 15:15:06 EET | Tiedote
EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONGKONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA, ETELÄ-AFRIKASSA TAI SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA MAASSA, JOSSA JULKISTAMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme