ELKO toimii ympäristön puolesta: Kalaverkoista tulee kytkimiä ja pistorasioita

ELKO Plus Ocean Plastic -sarjaan kuuluu 19 tuotetta kytkimiä, pistorasioita ja kehyksiä. Tuotteet tunnistaa alakulmaan kaiverretusta Ocean Plastic -logosta.
  • Sähkötarviketoimittaja ELKO on aloittanut ensimmäisenä toimijana maailmassa kierrätetyn meren muoviroskan hyödyntämisen pistorasioiden, kytkinten ja kehysten valmistuksessa.
  • ELKO Plus Ocean Plastic -tuotteissa pintamuovit on valmistettu vanhoista kalastusverkoista tehdystä kierrätysmuovista.
  • Ocean Plastic -sähkökalusteet ovat saatavilla mustina. Kalustuksen täydentämiseen sopivat ELKO Plus -sarjan mustat tuotteet.

Tiedote, 17.6.2022 – ELKO on ensimmäisenä toimijana alalla ryhtynyt valmistamaan sähkökomponentteja merten muoviroskasta.

– Yhtenä Pohjoismaiden johtavana toimittajana pidämme tärkeänä, että olemme ensimmäinen, joka valmistaa ympäristöystävällisempiä sähkökalusteita. Se on askel, joka toivottavasti johtaa siihen, että alalle tulee lisää vastuullisia tavarantoimittajia, sanoo tuotepäällikkö Eetu Mäkelä Schneider Electriciltä.

ELKO on toimittanut pistorasioita, valokytkimiä ja muita sähkötarvikkeita Pohjoismaissa yli 75 vuoden ajan. Tähän saakka kalusteiden näkyvät osat ovat koostuneet ns. neitsytmuovista, mutta nyt ELKO on aloittanut pistorasioiden, kytkinten ja kehysten valmistuksessa kierrätetyn meren muoviroskan hyödyntämisen. Lisäksi tuotepakkauksista on poistettu muovi ja liima.

Eetu Mäkelän mukaan asiakkaat huomioivat entistä paremmin tuotteiden alkuperän, ja vastuullisuus on tärkeä teema. ELKO on solminut yhteistyösopimuksen kansainvälisen materiaalitekniikkaan keskittyvän DSM:n kanssa, joka vastaa hylättyjen kalaverkkojen keräämisestä Intian ulkopuolisilla merialueilla. On arvioitu, että 640 000 tonnia kalaverkkoja jää joka vuosi maailman valtameriin, mikä on valtava ympäristöongelma.

– Emme missään nimessä väitä pelastavamme maailmaa tällä lanseerauksella, mutta jostakin on aloitettava. Siksi olemme aloittaneet valikoimalla tuotteita, jotka voidaan korvata kierrätetyllä muovilla tinkimättä paloturvallisuudesta ja muista sähkökomponenttien vaatimuksista.

Mäkelä korostaa, että ELKO ei rohkaise urakoitsijoita, sähköasentajia tai asunnonomistajia vaihtamaan olemassa olevia toimivia laitteita, sillä se lisää tarpeetonta jätettä.

– Toivomme, että ympäristöystävällinen vaihtoehto valittaisiin ennen kaikkea uudisrakentamisen, kunnostamisen ja peruskorjauksen yhteydessä.

Saatavilla mustana

Seinälle asennettavien sähkölaitteiden näkyvät osat korvataan meren muoviroskalla, tarkemmin sanottuna Akulon-kierrätysmuovilla, joka on valmistettu mereen hylätyistä kalaverkoista. Paloturvallisuuden ja tuotteiden laadun varmistamiseksi tuotteisiin lisätään myös lasikuitua ja muuta kierrätysmuovia.

Kierrätysmuovista valmistettu ELKO Plus Ocean Plastic -mallisto tulee urakoitsijoiden, sähköasentajien ja kuluttajien saataville mustana.

– Tavoitteemme on valmistaa tulevaisuudessa muitakin tuotteita valikoimaamme meren muoviroskasta. Tällä hetkellä käytetyistä kalaverkoista on mahdollista valmistaa sähkökomponentteja eri väreissä, mutta ei vielä kuitenkaan valkoisena, Mäkelä sanoo.

ELKO Plus Ocean Plastic -sarjan kytkimet, pistorasiat ja kehykset vastaavat väriltään mustaa ELKO Plus -sarjaa. Tuotteet erottaa Ocean Plastic -sarjan tuotteiden oikeaan alakulmaan kaiverretusta pienestä aaltomerkistä.

Eetu Mäkelä, tuotepäällikkö

0504071404, eetu.makela@se.com

Schneider Electric ja AVEVA tekevät yhteistyötä IN-CORE Systèmesin kanssa parantaakseen sähköajoneuvojen akkujen tuotantoprosessia12.6.2024 11:42:10 EEST | Tiedote

Kumppanuus mahdollistaa elektroditason datayhteydet ja tarjoaa sähköautojen akkujen valmistajille uusia suorituskykytietoja. Yhteinen tarjonta optimoi laatua, tuotantoa ja materiaalien käyttöä vähentäen samalla jätettä. Schneider Electric, energianhallinnan ja automaation digitaalisen muutoksen johtaja, ja AVEVA, maailman johtava teollisten ohjelmistojen toimittaja, joka edistää digitaalista muutosta ja kestävää kehitystä, ovat ilmoittaneet uudesta kumppanuudesta IN-CORE Systèmesin kanssa. Nyt aloitetun yhteistyön tarkoitus on parantaa tehokkuutta sähköajoneuvojen akkutuotannossa. Sähköautomarkkinoiden kasvun jatkuessa räjähdysmäisenä akkutuotantoon kohdistuu yhä suurempia paineita laadun, tehokkuuden ja tulosten parantamiseksi. Tuotannon lisääntyminen voi johtaa uusiin ongelmiin, kuten vikaantumistapoihin ja prosessivaihteluihin, jotka puolestaan aiheuttavat toiminta-, materiaali- ja työvoimahäviöitä. Viime vuosina sähköautojen akkujen tuotannossa materiaalihävikki on ollut jopa 20 pr

EuroPark sai tehokkaan ratkaisun sähköautojen lataustarpeen hallintaan Schneider Electricin avulla10.6.2024 08:10:00 EEST | Tiedote

Sähköautoilun nopea kasvu on vauhdittanut myös latauspisteillä varusteltujen pysäköintipaikkojen kysyntää. Pysäköintipalveluja tarjoava EuroPark Finland on vastannut autoilijoiden tarpeisiin latureita lisäämällä mutta myös kehittämällä automatisointia. Schneider Electric loi EuroParkin Autopay Park & Charge -kohteisiin yhtenäisen käyttöliittymän, jonka avulla sujuva lataus, toimiva kuormanhallinta ja kiinteistöautomatiikka toimivat yhteen.

EU:n USB-C-latausstandardi astuu voimaan – Laitteiden pikalataus mahdollista nyt suoraan pistorasiasta31.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

USB-C-lataustekniikka yleistyy Euroopassa kiivaalla tahdilla. EU on määrännyt, että USB-C:stä tulee EU-alueella yleinen latausstandardi pienelektroniikkalaitteissa vuoden 2024 loppuun mennessä. Schneider Electric on lanseerannut ensimmäisenä kalustevalmistajana Pohjoismaissa USB-C-latauspistorasian, joka hyödyntää nopeaa ja dynaamista Power Delivery -lataustekniikkaa. USB-C-latauspistorasian etuja ovat nopean lataustehon lisäksi monipuolisuus, turvallisuus, käytännöllisyys ja helppo asennettavuus. Schneider Electricin Power Delivery -tekniikalla varustetusta USB-C-pistorasiasta saa jopa 45 watin lataustehon, jolloin esimerkiksi puhelimen akun voi saada 70-prosenttisesti täyteen vain puolessa tunnissa. Power Delivery on USB-C-liitäntään perustuva latausstandardi, joka mahdollistaa suuremman virransyötön ja nopeamman latauksen kuin perinteiset USB-latauskytkennät. Power Delivery -tekniikka takaa aina optimaalisen ja turvallisen latauksen, eikä käyttäjän tarvitse huolehtia, että laite sai

Helen Sähköverkko ja Schneider Electric kirittävät haitallisen SF6-kaasun korvaamista uudella teknologialla21.5.2024 14:34:36 EEST | Tiedote

Ilmastolle haitallinen SF6-kaasu kielletään EU:ssa vuoteen 2031 mennessä. Schneider Electric on kehittänyt eristeenä käytetylle kaasulle päästöttömän vaihtoehdon. Ensimmäinen Suomeen toimitettu RM AirSeT -kojeisto asennettiin Helen Sähköverkon käyttöön. RM AirSeT -kojeisto on uusi lisäys Schneiderin SF6-vapaaseen tuoteperheeseen. Ilmastolle haitallinen SF6-kaasu on ollut sähköisissä kytkinlaitteissa suosituin kaasu yli 50 vuoden ajan. Schneider Electricin loppukesällä 2023 myyntiin tullut SF6-vapaa RM AirSeT on kaasueristeinen kojeisto, joka korvaa voimakkaana kasvihuonekaasuna tunnetun SF6:n puhtaalla ilmalla. SF6 on väritön, hajuton ja synteettinen kaasu, joka on erittäin tehokas eristysmateriaali keski- ja korkeajännitteisissä sähköasennuksissa. SF6:lla on kuitenkin kaikista tunnetuista aineista suurin ilmaston lämpenemispotentiaali. SF6 lämmittää ilmastoa jopa 23 500 kertaa enemmän kuin hiilidioksidi. SF6 kielletään EU:ssa vuoteen 2031 mennessä kokonaan, mutta keskijännitettä koske

Schneider Electricin ja Jamkin työelämäyhteistyössä ratkottiin aitoja automaation kehittämishaasteita10.5.2024 08:06:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamkin opiskelijaryhmä pääsi toteuttamaan syksyllä 2023 työelämäprojektin, jossa hyödynnettiin automaatioratkaisuihin erikoistuneen Schneider Electricin EcoStruxure Automation Expert -ympäristöä. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle havaintoja ympäristön käytettävyydestä uuden käyttäjän näkökulmasta. Projekti toteutettiin osana Jamkin Future Factory -opintoja, joissa opiskelijatiimit ratkovat työelämän aitoja kehittämishaasteita.