Voltan Lähienergia Oy

Maalämpöyhtiö Voltan Lähienergiaan merkittävä 2,5 miljoonan euron kasvurahoitus

Suomalainen energiayhtiö Voltan Lähienergia tuottaa kiinteistöjen lämmityksen maalämpölaitoksilla, jotka sijoitetaan asiakkaiden lähelle. Yhtiö suunnittelee, rakennuttaa ja rahoittaa lämpölaitokset. Asiakkaat maksavat lämmityksestä kulutuksen mukaan, kuten perinteisessä kaukolämmössä. Merkittävän kasvurahoituksen saanut Voltan on jo solminut yhteistyösopimuksia usean rakennusliikkeen kanssa.
Voltan Lähienergian lämmitys- ja viilennyspalvelu on asukkaille kaukolämpöä edullisempaa ja puhtaampaa. (Ikonit: Freepik, itim2101)

Lähivuosina kymmeniä miljoonia uudisrakentamisen maalämmityksen ja -viilennyksen järjestelmiin investoiva Voltan Lähienergia on varmistanut 2,5 miljoonan sijoituksen toisella rahoituskierroksellaan. Varat käytetään myyntiorganisaation vahvistamiseen sekä itse lämmitys- ja viilennysjärjestelmien rakentamiseen. Rahoituskierrokseen osallistuivat jo aiemmin yhtiön osakkaana olleet Holdix Oy Ab, Turret Oy Ab sekä Timo Soininen. Sijoittajaksi Voltaniin lähti myös Alexander ja Albert Ehrnroothin Virala Oy Ab:n tytäryhtiö Nidoco AB.

Puolet pääkaupunkiseudun hiilidioksidipäästöistä
tulee kaukolämmöstä. Maalämpö voi olla täysin päästötöntä.

Edullinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto

Voltan Lähienergia haastaa kaukolämmön kehittämällään maalämpöön perustuvalla uudenlaisella lämmitys- ja viilennyspalvelullaan. ”Puolet pääkaupunkiseudun hiilidioksidipäästöistä tulee kaukolämmöstä, jonka hinta on myös noussut hurjasti. Haluamme tarjota vaihtoehdon kaukolämmölle”, Voltanin toimitusjohtaja Miikka Lemmetty kertoo. Maalämpö- ja lämpöpumpputeknologioilla tuotettu lämpö voi vähentää lämmityksen hiilidioksidipäästöjä yli 80 prosentilla. Kalliin kertainvestoinnin sijaan Voltan tarjoaa uusien kerrostalojen rakennuttajille ja asuntojen ostajille edullisen ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon nousevien kustannusten kaukolämmölle tekemällä itse investoinnin lähienergiajärjestelmiin. Voltan vastaa maalämmön teknisestä toteutuksesta ja jää taloyhtiölle pitkäaikaiseksi lämmöntuottajaksi. Aiemmin lämpöinvestointi on jäänyt rakennuttajan vastuulle.
Lämmityksen lisäksi järjestelmä mahdollistaa asuntojen viilennyksen. Yksittäinen taloyhtiö hyötyy myös Voltanin keskitetystä operoinnista ja huollosta, jotka mahdollistavat erillistä toimijaa edullisemman ja tehokkaamman lämmöntuotannon.
Yhtiö toteuttaa viilennyksen hyödyntämällä maaperän kesäisin ulkoilmaa viileämpää lämpötilaa – siirtämällä lämpöenergiaa sisätiloista maaperään. Viilennys varastoi lämpöä maahan talvikautta varten. Tämä edistää entisestään palvelun ympäristöystävällisyyttä. Maaviilennys ei myöskään vaadi erillisiä ulkoyksiköitä asuntoihin, minkä ansiosta melu-, lämpö- ja kondenssivesihaitat poistuvat.

Lähitulevaisuudessa Voltanin toiminta laajenee muihin maihin.

Kasvua ensin Suomessa rakennusliikkeiden avulla

Suomessa rakennetaan uusia kerrostaloja noin 800–900 vuodessa, ja vanhaa rakennuskantaa on päälle 60.000. Myynnissä Voltan keskittyy rakennusliikkeiden yhteistyön kautta nopeasti skaalautuviin uudisrakennushankkeisiin. ”Toki tarjoamme ympäristöystävällistä ja ennustettavan edullista lämmitys- ja viilennysratkaisuamme myös vanhoihin kerrostaloihin”, Voltanin toimitusjohtaja Miikka Lemmetty kertoo. ”Olemme solmineet yhteistyösopimuksia usean merkittävän rakennusliikkeen kanssa. Tulemme tästä tarkempien tietojen kanssa julkisuuteen myöhemmin.” Voltan Lähienergia tavoittelee aluksi noin 30–50 kohteen vuotuista rakentamista Suomessa. ”Tämä tarkoittaisi vuotuista noin 1200 tonnin CO2 päästöjen vähentämistä”, Lemmetty muistuttaa. Lähitulevaisuudessa Voltanin tarkoituksena on laajentua muihin Pohjoismaihin ja mahdollisesti myös Keski-Eurooppaan. Ruotsissa suurkiinteistöissä maalämpö on jo tuttu ilmiö. ”Kiristynyt kansainvälinen tilanne on tehnyt omavaraisesta maalämmöstä entistäkin kilpailukykyisemmän lämmitys- ja viilennysvaihtoehdon”, Lemmetty muistuttaa. ”Mikäli maalampöjärjestelmän pyörittämiseen käytetty vähäinen energia on tuotettu uusiutuvasti, maalämpö on täysin päästötöntä. Maalämpö on suojassa energiahintojen voimakkailta heilahduksilta ja se on tuotantovarma.”

Kuvat

Lataa
Voltanin avainhenkilöt, toimitusjohtaja ja partneri Miikka Lemmetty (vas.) sekä partneri Richard Cawén. Molemmilla on kansainvälistä kokemusta energia- ja rahoitusalalta sekä liikkeenjohdon konsultoinnista.
Lataa

Voltan Lähienergia Oy

Voltan Lähienergia on uusi kotimainen hajautettu energiayhtiö, joka toteuttaa suurten kiinteistöjen maalämpöjärjestelmiä ja toimii taloyhtiöiden pitkäaikaisena lämmöntuottajana. Ratkaisu vähentää taloyhtiöiden päästöjä jopa 80–100%. Se tuo yksittäisille taloyhtiöille satojen tuhansien eurojen elinkaarisäästöt ja mahdollistaa viilennyksen asuntoihin. Voltan vastaa järjestelmäinvestoinnista, jolloin myös rakennuttajan kokonaiskustannukset laskevat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Voltan Lähienergia Oy

Kasvuyhtiö Voltan Lähienergian keräsi 1,5 miljoonan sijoitukset – Kiilto Ventures uutena mukaan24.10.2023 00:17:30 EEST | Tiedote

Suurten asuinkiinteistöjen päästöjä ja energiakustannuksia vähentäviä maalämpöjärjestelmiä tarjoava Voltan Lähienergia on saanut 1,5 miljoonan euron lisäsijoituksen. Kiilto Ventures on yksi lämmitystä ja viilennystä palveluna tarjoavan Voltanin uusista osakkaista. Voltan on vaihtoehto viime vuosina jopa 70 prosenttia kallistuneelle kaukolämmölle.