Espoon pysäköinninvalvonta siirtyi täyssähköautoihin

Sekä Espoon kaupungin että kaupunkitekniikan keskuksen kehitystä ohjaa Espoon kaupunkistrategiaan eli Espoo-tarinaan kirjattu ilmastotavoite hiilineutraaliudesta vuoteen 2030 mennessä. Keskuksen käytössä on 222 erilaista ajoneuvoa tai ajettavaa konetta. Niiden päästöjä pyritään kaupunkitekniikan keskuksen johtajan Harri Tanskan mukaan minimoimaan askel askeleelta.
- Ensimmäisenä askeleena olemme ryhtyneet käyttämään uusiutuvaa dieseliä kaikissa koneissa, joissa se on mahdollista. Viime vuoden aikana tankatusta lähes puolesta miljoonasta diesel-litrasta 65 prosenttia oli uusiutuvaa. Ajoneuvojen sähköistäminen on seuraava vaihe ja sen toteuttaminen on aloitettu yhteiskäytössä olevista henkilöautoista, joista kolme on täyssähköisiä. Nyt käyttöön saadut pysäköinninvalvonnan täyssähköautot jatkavat tätä kehityskulkua, kommentoi Tanska.
Velvoitteet ja tavoitteet motivaattoreina
Lailliset velvoitteet ja kaupungin omat kunnianhimoiset ilmastotavoitteet motivoivat
- Olemme kaupunkitekniikan keskuksessa linjanneet, että jatkossa hankimme pelkästään täyssähköisiä henkilöautoja ja että ainakin osan pakettiautoista tulee olla täyssähköisiä. Raskaamman kaluston suhteen odotamme vielä kaluston kehittymistä ja tarjonnan lisääntymistä, mutta kokeiluihin olemme valmiita, kertoo Tanska.
Pysäköinninvalvonta ilmastotoimien kärjessä
Pysäköinninvalvonta on ensimmäinen yksikkö, jonka ajoneuvot korvataan kokonaan täyssähköisillä henkilöautoilla. Autojen kuukausivuokrat ovat samaa suuruusluokkaa kuin aiemmin pysäköinnintarkastajien käytössä olleilla ajoneuvoilla. Merkittävin ero saadaan käyttökuluissa, joissa sähköauton käyttövoimakustannukset ovat noin neljäsosa aiemmin käytössä olleisiin diesel- ja bensiinikäyttöisiin autoihin verrattuna.
- Jokaisessa työvuorossa pysäköinnintarkastajille tulee noin 70-100 ajokilometriä työparia kohden. Kun nämä kilometrit ajetaan sähköllä, saavutetaan merkittävä päästöjen vähennys, kertoo valvontapäällikkö Pekka Kuusinen.
Uudet autot ovat saaneet positiivisen vastaanoton myös pysäköinnintarkastajilta.
- Pysäköinnintarkastajat osallistuivat olennaisesti autojen valintaan. Työergonomia sekä työtehtäviin soveltuvuus olivat merkittäviä tekijöitä ajoneuvojen valinnassa. Muutos on ollut odotettu, sillä toimitusajat venyttivät hankintaa puolella vuodella, kertoo Kuusinen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Harri Tanska
Kaupunkitekniikan johtaja
puhelin 050 3833209
Kari Miettinen
Palvelupäällikkö
kari.miettinen@espoo.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote toukokuu 20257.5.2025 16:58:57 EEST | Tiedote
Toimintaympäristön tila Espoossa 2025 -tietopaketti on julkaistu espoo.fi-sivuilla. Espoon väkiluku oli maaliskuun 2025 lopussa ennakkotietojen mukaan 322 180. Pitkäaikaistyöttömien määrä lähestyy korona-ajan huippua.
Alberga centrum får ett nytt utseende norr om banan7.5.2025 08:35:35 EEST | Pressmeddelande
Framtidens byggande som grundar sig på den internationella idétävlingen om Alberga formar stadsmiljön norr om banan avsevärt. Det trivsamma grönskande och trygga gångnätet kring centrumområdet förenar i framtiden centrumområdet via Gransbacken ända till idrottsparken. Hela Alberga centrumområde blir en sammanhängande stadsmiljö när däckkonstruktionen över banan förenar centrumen på båda sidorna om banan med varandra.
Leppävaaran keskusta saa uuden ilmeen radan pohjoispuolella7.5.2025 08:35:35 EEST | Tiedote
Leppävaaran kansainväliseen ideakilpailuun perustuva tulevaisuuden rakentaminen muokkaa kaupunkiympäristöä radan pohjoispuolella merkittävästi. Keskusta-alueen ympärillä kulkeva viihtyisän vehreä ja turvallinen jalankulkureitistö yhdistää tulevaisuudessa keskusta-alueen Gransinmäen kautta aina urheilupuistoon asti. Koko Leppävaaran keskusta-alueesta muodostuu yhtenäinen kaupunkiympäristö, kun radan yli kulkeva kansirakenne yhdistää keskustat radan molemmin puolin toisiinsa.
Leppävaara city centre gets a new look on the north side of the track7.5.2025 08:35:35 EEST | Press release
Building the future based on the Leppävaara international idea competition will significantly shape the urban environment north of the track. In the future, a cosy lush and safe pedestrian route running around the city centre area will connect the city centre via Gransinmäki to the sports park. The entire Leppävaara city centre area becomes a cohesive urban environment, as the deck structure running across the track connects the centres on both sides of the track.
Kaupunginhallitus palautti Espoontorin asemakaavan valmisteluun5.5.2025 20:06:35 EEST | Tiedote
Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa Espoontorin kauppakeskuksen laajentaminen hypermarketilla, lisätä asuntorakentamista sekä kehittää asemanseutua joukkoliikenteen solmukohtana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme