Högsarin lossiväylällä toteutetaan vuoden mittainen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilu
Suomen Lauttaliikenne Oy on yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa testannut ja kehittänyt sähkökäyttöistä vaijerivetoista lossia Högsarin lauttapaikalla Nauvossa vuodesta 2018 lähtien. Sähkökäyttöisillä vetovaijerilosseilla voidaan vähentää merkittävästi lossiliikenteestä aiheutuvia päästöjä verrattuna perinteisiin ohjausvaijerilla varustettuihin dieselkäyttöisiin losseihin. Käytännössä paikalliset liikenteen hiilipäästöt poistuvat kokonaan ja energian kokonaiskulutus vähenee huomattavasti, jopa yli 50 %. Vaijeri veto poistaa lossin potkurivirtojen aiheuttaman pohjasedimenttien liikehdinnän ja veden samentumisen ja sähkökäyttö vähentää lossiliikenteen melupäästöjä merkittävästi. Kokonaisuudessaan vaijerivedolla lossiliikenteen päästöt ympäristöön pienenevät merkittävästi.
Vetovaijerit käyttäytyvät kuormitustilanteessa eri tavalla kuin perinteiset ohjausvaijerit. Vetovaijeri on lossin kulkusuunnassa lähellä vedenpintaa ja ajoittain reilusti vedenpinnan yläpuolella. Muun vesiliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi ELY-keskus toteuttaa yhteistyössä Arctia Meritaito Oy:n, Suomen Lauttaliikenne Oy:n sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa vuoden mittaisen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilun Högsarin lossiväylällä ennen vaijerivedon laajempaa yleistymistä lossiliikenteessä. Muun vesiliikenteen mahdollisimman turvallinen kulku lossiväylän yli varmistetaan ohjaamalla vesiliikenne käyttämään virallista kulkuväylää, jolle lisätään vesiliikenteen kulkua ohjaavat valo-opasteet.
Pilotoinnilla arvioidaan ratkaisun käyttömahdollisuuksia laajemmin lossireiteillä
Kokeellisesti on voitu osoittaa, että sähkökäyttöisen vetovaijerilossin operoinnin energia- ja kustannustehokkuus ovat erinomaisella tasolla. Seuraavan vuosikymmenen kuluessa vaijerivetoiset lossit todennäköisesti yleistyvät ELY-keskuksen asettamien lauttaliikenteen ympäristövaatimusten kiristyessä.
Högsarin lossin yhteydessä toteutetaan merkintäpilotointi tulevaisuuden tarpeita varten. Hankkeen tarkoituksena on arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä. Pilotointihanke kestää vuoden ja sen aikana on tarkoitus tuoda esiin turvallisuuteen, tekniikkaan ja käytettävyyteen liittyvät havainnot sekä mahdolliset kehitystarpeet.
Vesiliikennevalot ja muut merkinnät väylillä
Högsarin lossiväylän molemmille reunoille asennetaan 8 erikoismerkkiä osoittamaan lossin liikennöintialuetta. Lisäksi lossiväylää risteävälle väylälle (3395: Airisto-Nötö väylä) asennetaan lossiväylän risteykseen liikennevalopoijut pysäyttämään risteävän väylän liikenne, kun lossi on liikkeessä. Kokeilun yhteydessä Airisto-Nötö väylän linjaus siirtyy myös hieman pohjoisemmaksi lossiväylän kohdalla. Merkintäkokeilu ei sinänsä aiheuta muutoksia vesiliikenteen väistämissääntöihin, joiden mukaan muun vesiliikenteen on väistettävä ohjailukyvyltään rajoitettua lossia.
Airisto-Nötö väylän ja Högsarin lossiväylän risteykseen asennetaan pilotointihankkeessa kaksi liikennevalopoijua lossiväylän molemmin puolin. Liikennevalopoijuissa on punainen kiinteä valo lossin ollessa liikkeessä, muulloin poijussa ei ole valoa. Lossinkuljettaja kytkee valot päälle ennen lautan liikkeelle lähtöä ja sammuttaa valot saapuessaan vastarannalle. Punaisen valon palaessa lossiväylän ylittäminen on kielletty lossin kulkusuunnassa sen etupuolelta. Lossissa on lisäksi keltaiset vilkkuvalot ja kulkusuuntaa osoittava valaistu vilkkuva nuoli silloin kun se on liikkeessä. Lossissa on myös vaijerivedosta kertovat opastetaulut.
Vaijerilossista ilmoittavat vesiliikenteen ennakkomerkit uusitaan kokeilun yhteydessä ja idästä päin lossia lähestyttäessä olevan vesiliikennemerkin sijainti muuttuu nykyisestä. Vaijerilossin vesiliikenteen ennakkomerkkien yhteyteen asennetaan lisäkilvet, joissa ilmoitetaan valo-ohjauksesta ja varoitetaan erikseen vaijerista. Lisäkilpien tekstit ovat sekä suomeksi että ruotsiksi. Lisäkilvissä ilmaistaan mahdollisimman selkeästi mitä valo-ohjauksella tarkoitetaan.
Viittojen, liikennemerkkien ja liikennevalopoijujen asennus tulee todennäköisesti tapahtumaan viikon 27 aikana.
Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystystöitä Kankaanpäässä, Salossa ja Loimaan seudulla2.5.2024 11:19:01 EEST | Tiedote
Viikon 19 aikana jatketaan kantatien 44 uudelleen päällystettävän osuuden tasaustöitä. Tämän lisäksi päällystetään Salossa kantatiellä 52 ja Loimaan seudulla Mellilän keskustan ja valtatie 9:n välillä, Hirvikoskella sekä valtatiellä 9 Saikun sillan kohdalla. Lisäksi tehdään päällystystöitä valmistelevia töitä erinäisissä kohteissa sekä Loimaalla että Salossa.
Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät: Hitaasti kiiruhtaen kohti valoisempia aikoja2.5.2024 09:07:13 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen taloudessa nähdään jo positiivisia merkkejäkin, vaikka eri toimialojen kasvuodotuksissa on suuria eroja. Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat kohentuneet ja investoinnit kasvussa. Tietotekniikka-alalle, kaupanalalle, palvelualoille ja teollisuudelle odotetaan positiivista tulosta vuodelle 2024. Työttömyys näyttää kasvavan, mutta tilanteen odotetaan paranevan vuoden loppupuolella. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
I maj får Sagu ett eget verksamhetscenter för främjande av cirkulär ekonomi30.4.2024 15:36:21 EEST | Tiedote
Heini Mikkola, koordinator för projektet Pilotering och uppstart av verksamhetscenter, fick idén att Sagu skulle få en egen återvinningscentral redan för sju år sedan. Nu förverkligas drömmen när Leader Varsin Hyvä beviljade projektet landsbygdsfinansiering och Saguborna har inlett ett omfattande samarbete för att främja det.
Sauvoon avataan toukokuussa kiertotaloutta edistävä toimintakeskus30.4.2024 15:36:21 EEST | Tiedote
Toimintakeskuksen pilotointi ja käynnistäminen -hankkeen koordinaattori Heini Mikkola sai idean Sauvon omasta kierrätyskeskuksesta jo seitsemän vuotta sitten. Nyt unelma toteutuu, kun Leader Varsin Hyvä myönsi hankkeelle maaseuturahoituksen ja sauvolaiset lähtivät laajassa yhteistyössä edistämään asiaa.
Pikakorjaustöitä Ammakon sillalla E18 moottoritiellä Salossa30.4.2024 15:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus suorittaa torstaina 2.5. klo 8.00 alkaen Ammakon sillalla E18 moottoritiellä Salossa pikakorjaustöitä. Korjaustyön aikana korjataan sillan liikuntasaumalaite. Työn aikana ajosuunnassa Turku-Helsinki ohituskaista eli vasemmanpuoleinen ajokaista on suljettu liikenteeltä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme