Vid färjleden i Högsar genomförs ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar
Finlands Färjetrafik Ab har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerfärja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan 2018. Man kan avsevärt minska utsläppen från färjetrafiken med eldrivna vajerfärjor jämfört med traditionella dieseldrivna vajerfärjor. I praktiken minskar koldioxidutsläppen från den lokala trafiken helt och den totala energiförbrukningen minskar betydligt, till och med över 50 procent. Vajerdragningen avlägsnar rörelserna i bottensedimenten som orsakas av färjans propellerströmmar samt grumlingen av vattnet och elanvändningen minskar bullerutsläppen från färjetrafiken avsevärt. Totalt sett minskar vajerdragningen betydligt utsläppen i miljön från färjetrafiken.
Dragvajrarna rör sig annorlunda vid belastning än traditionella styrvajrar. Dragvajern är nära vattenytan i färjans färdriktning och tidvis rejält ovanför vattenytan. För att trygga säkerheten för den övriga sjötrafiken genomför NTM-centralen i samarbete med Arctia Meritaito Oy, Finlands Färjetrafik Ab och Transport- och kommunikationsverket Traficom ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar på Högsar färjled innan vajerdragningen blir vanligare i färjetrafiken. Man säkerställer att den övriga sjötrafiken kan röra sig över färjleden så säkert som möjligt genom att styra sjötrafiken till den officiella farleden, där man lägger till ljussignaler som styr sjötrafiken.
Genom pilotprojektet bedöms möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjrutterna
Experimentellt har man kunnat påvisa att energi- och kostnadseffektiviteten i driften av den eldrivna dragvajerfärjan är på en utmärkt nivå. Under det följande decenniet kommer vajerdragna färjor sannolikt att bli allt vanligare i och med att miljökraven för färjetrafiken som fastställts av NTM-centralen skärps.
I samband med färjan i Högsar genomförs ett pilotprojekt för märkning för framtida behov. Syftet med projektet är att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjrutterna. Pilotprojektet pågår i ett år och avsikten är att under projektet föra fram observationer om säkerhet, teknik och användbarhet samt eventuella utvecklingsbehov.
Sjötrafikljus och andra markeringar på farleder
På båda sidor av färjleden i Högsar installeras 8 specialmärken för att ange färjans trafikeringsområde. I farleden som korsar färjleden (3395: Erstan-Nötö farled) installeras dessutom trafikljusbojar i korsningen av färjleden för att stoppa trafiken på den korsande farleden när färjan är i rörelse. I samband med försöket flyttas Erstan-Nötö farleds sträckning också något norrut vid färjeleden. Märkningsförsöket i sig orsakar inga ändringar i sjötrafikens väjningsregler, enligt vilka den övriga sjötrafiken ska väja för en färja med begränsad styrförmåga.
I korsningen mellan Erstan-Nötö och Högsar färjeled installeras i pilotprojektet två trafikljusbojar på båda sidor om färjeleden. Trafikljusbojarna har ett rött fast ljus medan färjan är i rörelse, annars finns det inget ljus i bojen. Färjföraren tänder lamporna innan färjan startar och släcker lamporna när den anländer till den motsatta stranden. När rött ljus lyser är det förbjudet att korsa färjleden framför färjan. Färjan har dessutom gula blinkljus och en upplyst blinkande pil som anger färdriktningen när den är i rörelse. På färjan finns också informationstavlor som berättar om vajerdragningen.
Förhandsmärken för sjötrafik som meddelar om vajerfärjan förnyas i samband med försöket och placeringen av det sjötrafikmärke som är öster om färjan ändras. I anslutning till förhandsmärkena för vajerfärjan monteras tilläggsskyltar där man meddelar om ljusstyrning och varnar separat för vajer. Tilläggsskyltarnas texter finns på både finska och svenska. Tilläggsskyltarna anger så tydligt som möjligt vad som avses med ljusstyrning.
Installationen av skyltar, vägmärken och trafikljusbojar kommer sannolikt att ske under vecka 27.
Tilläggsinformation: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tel. 0295 020600
Nyckelord
Bilder
Om
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystystöitä Kankaanpäässä, Salossa ja Loimaan seudulla2.5.2024 11:19:01 EEST | Tiedote
Viikon 19 aikana jatketaan kantatien 44 uudelleen päällystettävän osuuden tasaustöitä. Tämän lisäksi päällystetään Salossa kantatiellä 52 ja Loimaan seudulla Mellilän keskustan ja valtatie 9:n välillä, Hirvikoskella sekä valtatiellä 9 Saikun sillan kohdalla. Lisäksi tehdään päällystystöitä valmistelevia töitä erinäisissä kohteissa sekä Loimaalla että Salossa.
Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät: Hitaasti kiiruhtaen kohti valoisempia aikoja2.5.2024 09:07:13 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen taloudessa nähdään jo positiivisia merkkejäkin, vaikka eri toimialojen kasvuodotuksissa on suuria eroja. Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat kohentuneet ja investoinnit kasvussa. Tietotekniikka-alalle, kaupanalalle, palvelualoille ja teollisuudelle odotetaan positiivista tulosta vuodelle 2024. Työttömyys näyttää kasvavan, mutta tilanteen odotetaan paranevan vuoden loppupuolella. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
I maj får Sagu ett eget verksamhetscenter för främjande av cirkulär ekonomi30.4.2024 15:36:21 EEST | Tiedote
Heini Mikkola, koordinator för projektet Pilotering och uppstart av verksamhetscenter, fick idén att Sagu skulle få en egen återvinningscentral redan för sju år sedan. Nu förverkligas drömmen när Leader Varsin Hyvä beviljade projektet landsbygdsfinansiering och Saguborna har inlett ett omfattande samarbete för att främja det.
Sauvoon avataan toukokuussa kiertotaloutta edistävä toimintakeskus30.4.2024 15:36:21 EEST | Tiedote
Toimintakeskuksen pilotointi ja käynnistäminen -hankkeen koordinaattori Heini Mikkola sai idean Sauvon omasta kierrätyskeskuksesta jo seitsemän vuotta sitten. Nyt unelma toteutuu, kun Leader Varsin Hyvä myönsi hankkeelle maaseuturahoituksen ja sauvolaiset lähtivät laajassa yhteistyössä edistämään asiaa.
Pikakorjaustöitä Ammakon sillalla E18 moottoritiellä Salossa30.4.2024 15:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus suorittaa torstaina 2.5. klo 8.00 alkaen Ammakon sillalla E18 moottoritiellä Salossa pikakorjaustöitä. Korjaustyön aikana korjataan sillan liikuntasaumalaite. Työn aikana ajosuunnassa Turku-Helsinki ohituskaista eli vasemmanpuoleinen ajokaista on suljettu liikenteeltä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum