Kustannusosakeyhtiö Parvs

Esinetaiteen elävän legendan, Marja Kolun tuotannosta kattava uutuuskirja

Jaa
Taiteilija ja "esinepoeetta” Marja Kolu on 1980-luvulta alkaen kuulunut maamme huomattavimpiin esine- ja installaatiotaiteen pioneereihin, jonka taiteellinen polku on kulkenut dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Uutuuskirja ”Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials” (Parvs 2022) on ensimmäinen kattava esitys Kolun 40-vuotisesta taiteilijanurasta, ja samalla se tarjoaa kiehtovaa ajankuvausta suomalaisen readymade-taiteen ennakkoluulottomille 1980- ja 1990-luvuille.

Marja Kolu löytää tilateostensa materiaalin ympäröivästä todellisuudesta. Hänen uransa sai alkunsa Kuopion purettujen puukortteleiden löydetyistä esineistä, jotka ”pyysivät päästä mukaan”. Taideteoksen suhde tilaan ja vuorovaikutus yleisön kanssa kuuluivat jo varhain Marja Kolun tuotannon keskeisiin nimittäjiin. 

Esineiden kierrätys, nykypäivän trendi, oli Kolulle itsestäänselvyys aivan uran alusta lähtien. Lapuan taidemuseoon 2021 rakennetussa retrospektiivisessa Kaikki katoaa valkoiseen -näyttelyssä, taiteilija päätyi maalaamaan moneen otteeseen kierrätetyt materiaalinsa valkoisiksi, näkymättömiin. Näin hän antoi esineille – ja omille ajatuksilleen – vapautuksen, unohduksen ja ylösnousemuksen.

Uutuuskirjan artikkeleissaan taidehistorioitsija Tarja Talvitie ja taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta pohtivat Marja Kolun taiteen monia ulottuvuuksia ja sen vaikutuksia suomalaiseen esine- ja installaatiotaiteen kenttään. Kirjan tekstit ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Marja Kolu (s. 1956) valmistui Kankaanpään taidekoulusta vuonna 1982. Hän jatkoi opintojaan Repin-instituutin kuvanveiston osastolla Pietarissa 1987–1988, suoritti kuvataiteen AMK-tutkinnon vuonna Tampereen ammattikorkeakoulussa 2002 ja valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta 2014.

Kolu tunnetaan erityisesti tilateoksistaan, readymade-teoksistaan sekä julkisista teoksistaan. Hän on osallistunut lukuisiin ammattitaiteilijoiden ryhmänäyttelyihin taidemuseoissa ja järjestänyt aktiivisesti omia gallerianäyttelyitä. Kolu osallistui myös Kuopion kuvataiteilijat ry:n järjestämiin kiertäviin nykytaiteen näyttelyihin Kuopion, Kajaanin ja Kemin taidemuseoissa sekä Tampereen nykytaiteen museossa 1980–1990-luvuilla.

Arvostelukappaleet ja taiteilijan haastattelupyynnöt: hanna.karppanen@parvs.fi

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials, Parvs 2022
Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials, Parvs 2022
Lataa
Marja Kolu: Epätoivoinen ompelijatar | Desperat sömmerska | Desperate Seamstress / Kaikki katoaa valkoiseen | Allt försvinner i vitt | Everything Vanishes into White, Lapuan taidemuseo | Lappo konstmuseum | Lapua Museum of Art, 2021. Kuva: Martti Kapanen
Marja Kolu: Epätoivoinen ompelijatar | Desperat sömmerska | Desperate Seamstress / Kaikki katoaa valkoiseen | Allt försvinner i vitt | Everything Vanishes into White, Lapuan taidemuseo | Lappo konstmuseum | Lapua Museum of Art, 2021. Kuva: Martti Kapanen
Lataa
Marja Kolu: Pakolaiskeskusteluja, (yläkerta) Eldanka-järven jää | (övre våningen) Flyktingdiskussioner, Isen i Eldankasjön | (top) Refugee Debate, On the Ice of Eldanka Lake; (alakerta) Kultakutri ja kolme karhua | (nedre våningen) Guldlock och de tre björnarna | (bottom) Goldilocks and the Three Bears, 1989, esinekooste | assemblage | assemblage. Kuva: Markku Hyvönen
Marja Kolu: Pakolaiskeskusteluja, (yläkerta) Eldanka-järven jää | (övre våningen) Flyktingdiskussioner, Isen i Eldankasjön | (top) Refugee Debate, On the Ice of Eldanka Lake; (alakerta) Kultakutri ja kolme karhua | (nedre våningen) Guldlock och de tre björnarna | (bottom) Goldilocks and the Three Bears, 1989, esinekooste | assemblage | assemblage. Kuva: Markku Hyvönen
Lataa
Marja Kolu: Aikamiespoika Teuvon huone | Ungkarlen Teuvos rum | The Room of Confirmed Bachelor Teuvo, tilateos | installation | installation; puu | trä | wood, metalli | metall | metal, puretun Puu-Kuopion laudat | bräder från det rivna trä-Kuopio | timber salvaged from the demolished wooden quarter of Kuopio, Vapauden aukio -galleria | galleri | gallery, Helsinki | Helsingfors, 1991, Kuopion taidemuseon kokoelma  Kuopio konstmuseums samling | Kuopio Art Museum’s collection. Kuva: Markku Hyvönen
Marja Kolu: Aikamiespoika Teuvon huone | Ungkarlen Teuvos rum | The Room of Confirmed Bachelor Teuvo, tilateos | installation | installation; puu | trä | wood, metalli | metall | metal, puretun Puu-Kuopion laudat | bräder från det rivna trä-Kuopio | timber salvaged from the demolished wooden quarter of Kuopio, Vapauden aukio -galleria | galleri | gallery, Helsinki | Helsingfors, 1991, Kuopion taidemuseon kokoelma Kuopio konstmuseums samling | Kuopio Art Museum’s collection. Kuva: Markku Hyvönen
Lataa
Marja Kolu: Rupla | Rubeln | Ruble, yhteisötaide- ja tilateos | samhälls- och installationskonst | installation and community art, Työnkulma, Kuopio, 1998. Kuva: Pekka Mäkinen
Marja Kolu: Rupla | Rubeln | Ruble, yhteisötaide- ja tilateos | samhälls- och installationskonst | installation and community art, Työnkulma, Kuopio, 1998. Kuva: Pekka Mäkinen
Lataa
Marja Kolu: Muuri | Muren | The Wall, 1998, tilateos | installation | installation; 550 kpl Karjalan Ryttylän tiiliä, crimpene-mekot | 550 st Ryttylätegel från Karelen, crimpleneklänningar | 550 Karellian bricks from Ryttylä, crimpene dresses. Kuva: Rune Snellman
Marja Kolu: Muuri | Muren | The Wall, 1998, tilateos | installation | installation; 550 kpl Karjalan Ryttylän tiiliä, crimpene-mekot | 550 st Ryttylätegel från Karelen, crimpleneklänningar | 550 Karellian bricks from Ryttylä, crimpene dresses. Kuva: Rune Snellman
Lataa
Marja Kolu: Ehdottomasti viimeinen päivällinen (etualalla) | Definitivt sista middagen (i förgrunden) | Definitely the Last Dinner (front) / Hyvä esine, paha esine | Det goda föremålet, det onda föremålet | Good Item, Bad Item, Riisa, Suomen ortodoksinen kirkkomuseo | Riisa, Finska ortodoxa kyrkans museum | Finnish Orthodox Church Museum Riisa, 2008. Kuva: Martti Kapanen
Marja Kolu: Ehdottomasti viimeinen päivällinen (etualalla) | Definitivt sista middagen (i förgrunden) | Definitely the Last Dinner (front) / Hyvä esine, paha esine | Det goda föremålet, det onda föremålet | Good Item, Bad Item, Riisa, Suomen ortodoksinen kirkkomuseo | Riisa, Finska ortodoxa kyrkans museum | Finnish Orthodox Church Museum Riisa, 2008. Kuva: Martti Kapanen
Lataa
Marja Kolu: Meidän herramme muurahaiset | Vår Herres myror | The Ants of Our Lord, 1989, esinekooste | assemblage | assemblage; puiset pyykkipojat | klädnypor av trä | wooden pegs Kuva: Markku Hyvönen
Marja Kolu: Meidän herramme muurahaiset | Vår Herres myror | The Ants of Our Lord, 1989, esinekooste | assemblage | assemblage; puiset pyykkipojat | klädnypor av trä | wooden pegs Kuva: Markku Hyvönen
Lataa
Marja Kolu: Minä heijastan sinua | Jag återspeglar dig | I Reflect You / Hyvä esine, paha esine | Det goda föremålet, det onda föremålet | Good Item, Bad Item, Riisa, Suomen ortodoksinen kirkkomuseo | Riisa, Finska ortodoxa kyrkans museum | Finnish Orthodox Church Museum Riisa, 2008. Kuva: Martti Kapanen
Marja Kolu: Minä heijastan sinua | Jag återspeglar dig | I Reflect You / Hyvä esine, paha esine | Det goda föremålet, det onda föremålet | Good Item, Bad Item, Riisa, Suomen ortodoksinen kirkkomuseo | Riisa, Finska ortodoxa kyrkans museum | Finnish Orthodox Church Museum Riisa, 2008. Kuva: Martti Kapanen
Lataa
Marja Kolu: Pesä | Bo | Nest, Jyväskylän taiteilijaseuran vuosinäyttely, Jyväskylä konstnärssällskaps årsutställning | Annual exhibition of the Jyväskylä artists’ association , 2006
Keski-Suomen museo | Mellersta Finlands museum | Museum of Central Finland. Kuva: Martti Kapanen
Marja Kolu: Pesä | Bo | Nest, Jyväskylän taiteilijaseuran vuosinäyttely, Jyväskylä konstnärssällskaps årsutställning | Annual exhibition of the Jyväskylä artists’ association , 2006 Keski-Suomen museo | Mellersta Finlands museum | Museum of Central Finland. Kuva: Martti Kapanen
Lataa
Marja Kolu: Kaikki katoaa valkoiseen | Allt försvinner i vitt | Everything Vanishes into White, Galleria | Galleri | Gallery Becker Jyväskylä, 2009. Kuva: Martti Kapanen
Marja Kolu: Kaikki katoaa valkoiseen | Allt försvinner i vitt | Everything Vanishes into White, Galleria | Galleri | Gallery Becker Jyväskylä, 2009. Kuva: Martti Kapanen
Lataa
Marja Kolu: Grill Grill, esinekooste | assemblage | assenblage, Galleria | Galleri | Gallery Sculptor, 2020. Kuva: Tiitus Verhe
Marja Kolu: Grill Grill, esinekooste | assemblage | assenblage, Galleria | Galleri | Gallery Sculptor, 2020. Kuva: Tiitus Verhe
Lataa
Marja Kolu. Kuva: Raija Skyttälä / Foto Airaksinen Oy
Marja Kolu. Kuva: Raija Skyttälä / Foto Airaksinen Oy
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Parvs-kustantamon ja Serlachiuksen taidekirjat vuonna 202510.4.2025 12:59:46 EEST | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachiuksen taidemuseon tiivis julkaisuyhteistyö on jatkunut jo lähes vuosikymmenen, ja sen tuloksena syntyneitä taidekirjoja on vuosina 2016–2025 ilmestynyt yhteensä jo yli 60. Tänä vuonna Parvs ja Serlachius julkaisevat yhdessä kahdeksan uutta teosta. Serlachiuksen monipuoliseen ja kunnianhimoiseen julkaisuohjelmaan kuuluu museon näyttelyitä dokumentoivia julkaisuja, Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelman teoksia esitteleviä julkaisuja, historiateoksia sekä vertaisarvioitua taidehistoriallista tutkimusta.

Esseekirja käsittelee sisällissodan unohdettuja naiskohtaloita Johanna Lecklinin taiteen kautta19.3.2025 10:12:18 EET | Tiedote

Kuvataiteilija ja tutkija Johanna Lecklin on viime vuosina tarkastellut teoksissaan tarinoita ja tarinankertomista – ja etenkin kertomuksia ja kuvia vuoden 1918 tapahtumista Suomessa. Nyt julkaistava esseekokoelma avaa Lecklinin taiteen kautta keskustelua historian tulkinnasta ja tarkastelee sitä, miten taiteessa voi lähestyä päivänpolttavia aiheita, jotka kumpuavat historiasta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye