Vid Märaholmskajen föreslås flytande höghus – feedbacken från stadsborna minskade reserveringsområdet

Floating Flats Oy ansöker om en reservation för utveckling av området vid Märaholmskajen för bostadsbyggande vid havet och verksamhet som betjänar invånare. Företaget deltog i Helsingfors stads program Innovativa höghus genom att presentera utvecklingen av högt och flytande boende i djupa strandområden, såsom gamla hamnar.
I utvecklingsreservationen ger staden tillstånd för partnern att planera i området som ägs av staden. Planeringsreservationen gäller till utgången av 2024. Staden beslutar separat om tomtöverlåtelsen som är inriktad på genomförandet. Floating Flats Oy har primär rätt att reservera tomterna som är planerade för flytande höghus, vilken grundar sig på förordet till projektet 2019 av arbetsgruppen för Innovativa höghus.
Nya alternativ och byggsätt för havsnära boende
Projektet svarar på stadens strategiska mål genom att på ett nytt sätt utnyttja Helsingfors havsnära dimension i boendet. Projektet utvecklar höghusbyggandet, tar nya boendealternativ för invånare och främjar stadens uppnående av det årliga bostadsproduktionsmålet. Ett motsvarande projekt har aldrig tidigare genomförts i Finland.
Floating Flats Oy ska först beviljas en planeringsreservation till utgången av 2024 för planeringen av projektet. Om planen är genomförbar, beslutar staden efter reservationstiden om överlåtelsen av området för byggande.
Under utvecklingsreservationen utreder Floating Flats Oy förutsättningarna för byggandet av flytande bostadshöghus med 4–5 våningar. Byggsättet är nytt i Finland och bolaget och staden utarbetar planeringsprinciperna för det tillsammans. Under planeringen utarbetar man för området en detaljplan som möjliggör byggandet.
I projektet utreds modulärt industriellt träbyggande och hur bostäder kan byggas med så lite störningar som möjligt i ett vattenområde. En del av byggandet torde kunna genomföras sjövägen utan att betydligt störa närområdena, naturen eller trafiken.
I utvecklingsfasen utvecklas ett servicekoncept för boende där man strävar efter tjänster i anslutning till havsnära boende, såsom badmöjlighet och förvaringsmöjlighet för färdmedel i sjötrafik. Parkeringen vid de flytande byggnaderna har planerats under byggnaderna på pontoner. Befolkningsskyddsrummen ska placeras i anslutning till nybyggnadsprojektet på Energigatan 8.
Förutom bostadshus planeras i området också havsnära offentligt stadsutrymme – en strandplan, gästbryggor och havsnära tjänster som ska vara tillgängliga för alla stadsinvånare. Reserveringsmottagaren ansvarar för planeringen av områdets havsnära offentliga stadsutrymmen och för genomförandet i samarbete med staden.
Den preliminära planen fick nästan 500 kommentarer av aktörer och användare i regionen
Den preliminära planen för Märaholmskajen kunde kommenteras på tjänsten Säg din åsikt i slutet av 2021. Planerna som presenterades i enkäten fick 480 kommentarer av stadsinvånarna.
Upplivandet av Märaholmskajens område och miljö ansågs i regel positivt. I stället för bostadsbyggandet som ökar trafiken och behovet av parkeringsplatser önskade man fler rekreationsaktiviteter i området.
De som svarade funderade också över bostädernas läge intill Kabelfabriken. Staden förutsätter att bostadsprojektets planerare samarbetar med Kiinteistö Oy Kaapelitalo. Vid planeringen av bostadsbyggandet ska man beakta även eventuellt buller från Kabelfabriken.
I december hölls ett digitalt möte för invånarna där man frågade förutom parkering och trafik också om projektets effekter på utsikter, dess miljöeffekter, tjänster som planeras i området och effekter som uppstår under byggandet. Feedbacken av stadsinvånarna har beaktats i villkoren för utvecklingsreservationen bland annat så att reserveringsområdet avsevärt minskades från det ursprungliga.
Bostäderna som planeras till Märaholmskajen ska genomföras som oreglerade ägarbostäder. JKMM Arkkitehdit Oy ansvarar för arkitektplaneringen.
Om stadsmiljösektorn godkänner förslaget för reservering av området för planering, framskrider ärendet därefter till stadsstyrelsen för beslut.
När planeringen av projektet framskrider bjuds stadsinvånarna in att i flera faser delta i och påverka utvecklingen av området. Under detaljplanearbetet som grundar sig på utvecklingsreservationen kan stadsinvånarna bekanta sig med och kommentera de olika planalternativen och senare ändringen av detaljplanen. Projektets mål är att områdets nya detaljplan ska vara lagakraftvunnen 2023.
Nyckelord
Kontakter
Ilkka Aaltonen
chef för teamet för fastighetsutveckling
utveckling av markegendom och tomter
Helsingfors stadsmiljösektor
tfn 09 310 364 41
ilkka.aaltonen@hel.fi
Kyösti Kyhälä
verkställande direktör
Floating Flats Oy
tfn 050 341 38 78
kyosti.kyhala@floatingflats.fi
Bilder

Länkar
Om

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum