Vaaratilanteista ilmoittaminen parantaa asiakkaan ja potilaan turvallisuutta
Hoitoon tai palveluun voi liittyä odottamattomia vaaratilanteita. Ilmoituslomakkeen kautta potilas, asiakas, hänen omaisensa tai läheisensä voi tehdä ilmoituksen hoidon tai palvelun aikana havaitsemastaan vaaratilanteesta. Tilanteeseen vaikuttaneiden tekijöiden tunnistaminen ja selvittäminen kehittää ja parantaa toimintaa ja prosesseja. Vaaratilanteista ilmoittaminen mahdollistaa kokemuksesta oppimiseen, aktiivisen osallisuuden hoidon, palvelun laadun sekä turvallisuuden kehittämisessä.
- On tärkeää, että myös asiakkailla, potilailla ja heidän läheisillään on mahdollisuus edistää turvallisen asioinnin, hoivan ja hoidon toteutumista. Osallisuuden lisääminen on myös osa kansallista asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaa, johon Keusotessa on sitouduttu, toteaa laatupäällikkö Minna-Maarit Immonen.
Ilmoittamisen vaaratilanteesta voi tehdä anonyymisti
Ilmoituksen vaaratilanteesta voi tehdä anonyymisti tai omalla nimellään. Yhteystietonsa jättäneelle vastataan kahden viikon kuluessa. Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti vastuuhenkilöiden toimesta. Havaitusta vaara- tai haittatilanteesta on hyvä keskustella myös hoitohenkilökunnan kanssa. Ilmoituksen voi tehdä myös paperisella lomakkeella terveydenhuollon yksiköissä.
Vaaratilanteiden ilmoituslomakkeella ei hoideta potilasvahinkojen korvauspyyntöjä, vaan niiden käsittely hoidetaan edelleen Potilasvakuutuskeskuksessa.
Lisätiedot medialle
Minna-Maarit Immonen, laatupäällikkö
050 497 2581 | minna-maarit.immonen@keusote.fi
Sanastoa:
- VAARATILANNE, Potilaan/asiakkaan turvallisuuden vaarantava tapahtuma, joka aiheuttaa tai voi aiheuttaa haittaa potilaalle/asiakkaalle
- LÄHELTÄ PITI –TAPAHTUMA, Vaaratapahtuma, joka olisi voinut aiheuttaa haittaa potilaalle/asiakkaalle. Haitalta vältyttiin joko sattumalta tai siksi, että poikkeama tai vaaratilanne havaittiin ja haitalliset seuraukset pystyttiin estämään ajoissa.
- HAITTATAPAHTUMA, Vaaratapahtuma, joka aiheuttaa haittaa potilaalle/asiakkaalle.
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusote laajentaa lähineuvontapisteitä Hyvinkäälle ja Mäntsälään2.5.2024 15:41:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle avautuu kaksi uutta lähineuvontapistettä. Toukokuun alussa avautuvat uudet pisteet Hyvinkään perhekeskukseen Renttolle ja Mäntsälän terveysasemalle. Pisteiltä tarjotaan kasvotusten tapahtuvaa ajanvarauksetonta ohjausta ja neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa lukuun ottamatta ajanvarausta.
Aluehallituksen päätöksiä 23.4.: Mielenterveys- ja päihdehuollon asumispalveluiden käyttövara yhdenmukaistetaan25.4.2024 08:58:50 EEST | Tiedote
Osana aluevaltuuston päättämää tuottavuus-ja taloudellisuusohjelman päätösten täytäntöönpanoa, aluehallitus päätti alentaa mielenterveys-ja päihdehuollon asumispalveluissa olevan käyttövaran lakisääteiseksi vähimmäiskäyttövaraksi 182 euroa kuukaudessa 1.6.2024 alkaen.
Innostava mahdollisuus vaikuttaa – Keskiuusimaalaiset ideoivat parempaa digiasiointia24.4.2024 09:15:27 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) puntaroivassa asukaspaneelissa reilu 40 keskiuusimaalaista ideoi Keusoten digiasioinnin kehittämistä hyvässä hengessä. Paneeliin osallistuneet kertoivat oppineensa uutta ja saaneensa innostavan mahdollisuuden vaikuttaa. Hyvinvointialueen päätöksentekijät saavat panelisteilta suosituksia digiasioinnin kehittämiseksi.
Keusoten uudessa palvelukatalogissa tiedot lähes 100 palvelusta22.4.2024 10:51:04 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on julkaissut Keusoten palvelukatalogin, jossa on palvelukuvaukset hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
THL:n selvitys: Keusoten ikääntyneiden palveluissa onnistuttu hallitsemaan työn kuormittavuutta19.4.2024 10:44:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) ikääntyneiden palveluissa työskentely on hyvällä mallilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) selvitti henkilöstön kuormitusta ikääntyneiden palveluissa, ja tulosten perusteella Keusoten yksiköissä on hyvä tilanne.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme