Kruunusillat seuraa vaelluskalojen liikkumista työmaa-alueen läpi

Kruunuvuorenselän siltatyömaan läpi kulkee ns. Vantaanjoen kalaväylä, jota käyttävät niin uhanalainen meritaimen ja vaellussiika kuin kutu- ja syönnösalueiden välillä liikkuvat kevätkutuiset kalalajit.
Kruunusillat-raitiotien suurimman sillan, Kruunuvuorensillan, rakentamisaikataulussa on huomioitu meneillään oleva meritaimenen päävaellusajankohta (15.8.-30.9.). Meritaimenen päävaelluksen aikana emme tee kaloja haittaavia vedenalaisia rakentamistöitä kalaväylän alueella.
Lisäksi kalojen liikkumista kalaväylällä tutkitaan tarkasti: ”Alueelle asennetaan yhdeksän vastaanotinta, jotka rekisteröivät kalojen liikkeet. Vastaanottimet on asennettu noin kolmen metrin syvyyteen. Tarkkailu kohdistuu taimenen ja lohen liikehdintään Kruunuvuorenselällä ja Vantaanjoen suulla”, kertoo tutkija Petri Karppinen Kala- ja vesitutkimus Oy:stä.
Taimen ja lohi vaeltavat Vanhankaupunginlahdelle noustakseen kutemaan Vantaanjokeen. Jokisuussa kalat pyydystetään ja niiden selkäevän tyvelle kiinnitetään lähetin. Tämän jälkeen kalat siirretään Suomenlinnan edustalle, josta ne suuntavat takaisin Vanhankaupunginlahdelle. Kalojen merkintä on nyt käynnissä, ja se kestää arviolta lokakuulle saakka.
Kaloihin kiinnitettyjen ultraäänilähettimien ja mereen sijoitettujen vastaanottimien avulla selvitetään, vaikuttavatko rakennustyöt ja paalurakenteet kalojen liikkumiseen. Vastaava seuranta on tehty ennen rakentamista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petri Karppinen, tutkija, Kala- ja vesitutkimus Oy, puh. 040 778 5069
Jari Humalajoki, projektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat, puh. 0400 437 884
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 9.12.20259.12.2025 18:50:52 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 9.12.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Stora förändringar i trafiken på Backasgatan från och med 16 december9.12.2025 11:15:56 EET | Pressmeddelande
Stora trafikarrangemang på Backasgatan genomförs natten mellan måndagen den 15 december och tisdagen den 16 december. Fordonstrafiken styrs till den östra sidan av Backasgatan och den västra sidan av gatan avgränsas som arbetsområde. För fordon återstår en körfil i vardera riktningen.
Mäkelänkadulla suuria muutoksia liikenteeseen 16. joulukuuta alkaen9.12.2025 11:15:56 EET | Tiedote
Mäkelänkadun peruskorjaukseen liittyviä suuria liikennejärjestelyitä tehdään maanantain 15.12. ja tiistain 16.12. välisenä yönä. Ajoneuvoliikenne ohjataan kulkemaan ainoastaan Mäkelänkadun itäpuolta, ja kadun länsipuoli rajataan työmaa-alueeksi. Ajoneuvoille jää käyttöön yhdet kaistat suuntaansa.
Pikku-Finlandian siirtäminen Medialukion lisätilaksi on alkamassa – kyseessä poikkeuksellinen hanke5.12.2025 12:19:37 EET | Tiedote
Tapulikaupungissa on alkamassa Suomen mittakaavassa poikkeuksellinen hanke, jossa Helsingin medialukion lisätilaksi siirretään Finlandia-talon väistötilana palvellut rakennus. Siirtäminen mahdollistaa lisärakennuksen toteuttamisen hyvin pienillä hiilipäästöillä verrattuna uudisrakentamiseen.
Little Finlandia’s move and conversion to school extension starts – an exceptional project5.12.2025 12:19:37 EET | Press release
A project of a scale rarely seen in Finland is about to begin in Tapulikaupunki, where a building that has served as the temporary facility of Finlandia Hall will be relocated and converted into an extension to the Helsinki Upper Secondary School of Media Arts. The relocation makes it possible to add an extension to the school with very low carbon emissions compared to constructing an entirely new building.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme