Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Kruunusillat seuraa vaelluskalojen liikkumista työmaa-alueen läpi

Jaa
Kruunusillat-työmaalla seurataan ultraäänilähettimien avulla taimenia ja lohia, jotka vaeltavat elo-syyskuussa siltatyömaan ohitse.
Kuvassa nukutettu taimen, joka saa kohta selkäänsä lähettimen. Kuva: Kala- ja vesitutkimus Oy
Kuvassa nukutettu taimen, joka saa kohta selkäänsä lähettimen. Kuva: Kala- ja vesitutkimus Oy

Kruunuvuorenselän siltatyömaan läpi kulkee ns. Vantaanjoen kalaväylä, jota käyttävät niin uhanalainen meritaimen ja vaellussiika kuin kutu- ja syönnösalueiden välillä liikkuvat kevätkutuiset kalalajit.

Kruunusillat-raitiotien suurimman sillan, Kruunuvuorensillan, rakentamisaikataulussa on huomioitu meneillään oleva meritaimenen päävaellusajankohta (15.8.-30.9.). Meritaimenen päävaelluksen aikana emme tee kaloja haittaavia vedenalaisia rakentamistöitä kalaväylän alueella.

Lisäksi kalojen liikkumista kalaväylällä tutkitaan tarkasti: ”Alueelle asennetaan yhdeksän vastaanotinta, jotka rekisteröivät kalojen liikkeet. Vastaanottimet on asennettu noin kolmen metrin syvyyteen. Tarkkailu kohdistuu taimenen ja lohen liikehdintään Kruunuvuorenselällä ja Vantaanjoen suulla”, kertoo tutkija Petri Karppinen Kala- ja vesitutkimus Oy:stä.

Taimen ja lohi vaeltavat Vanhankaupunginlahdelle noustakseen kutemaan Vantaanjokeen. Jokisuussa kalat pyydystetään ja niiden selkäevän tyvelle kiinnitetään lähetin. Tämän jälkeen kalat siirretään Suomenlinnan edustalle, josta ne suuntavat takaisin Vanhankaupunginlahdelle. Kalojen merkintä on nyt käynnissä, ja se kestää arviolta lokakuulle saakka.

Kaloihin kiinnitettyjen ultraäänilähettimien ja mereen sijoitettujen vastaanottimien avulla selvitetään, vaikuttavatko rakennustyöt ja paalurakenteet kalojen liikkumiseen. Vastaava seuranta on tehty ennen rakentamista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Petri Karppinen, tutkija, Kala- ja vesitutkimus Oy, puh. 040 778 5069
Jari Humalajoki, projektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat, puh. 0400 437 884

Kuvat

Kuvassa nukutettu taimen, joka saa kohta selkäänsä lähettimen. Kuva: Kala- ja vesitutkimus Oy
Kuvassa nukutettu taimen, joka saa kohta selkäänsä lähettimen. Kuva: Kala- ja vesitutkimus Oy
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kruunusillat-raitiotie

Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. 

Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.

Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. 

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.

www.kruunusillat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande

Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.

Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote

Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye