Milloin sähköpyörä tarvitsee liikennevakuutuksen?

Sähköisiä liikennevälineitä koskevat säännöt voivat saada kuluttajan pään pyörälle. Sähköistettyjä polkupyöriä on kahdenlaisia: sähköavusteisia, jotka vaativat myös polkemista, sekä moottorilla liikkuvia, joita ei tarvitse välttämättä itse polkea. Laitekaupoilla saa tosiaan olla valppaana.
Kevyet sähköiset liikkumisvälineet, kuten sähköavusteiset polkupyörät, eivät tarvitse liikennevakuutusta. Niissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 W ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 km/h. Pyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 km/h. Nämä luokitellaan lainsäädännössä polkupyöriksi, ja niillä liikuttaessa noudatetaan polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä.
Tätä nopeammat ja tehokkaammat kulkupelit on aina liikennevakuutettava. Jos moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 W, tai jos nopeus moottorin avustuksella on yli 25 km/h, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus. Sen voi hankkia liikennevakuutuksia myyvästä vakuutusyhtiöstä.
- Sääntöviidakko voi tuntua hankalalta, mutta kun selvittää pyörän moottorin tehon ja nopeuden, on aika helppoa tarkistaa, tarvitseeko se liikennevakuuttaa. Kaikki yli 250 W tehoisella moottorilla varustellut polkupyörät vaativat vakuutuksen, ja samoin ne, jotka liikkuvat pelkän moottorin voimin kovempaa kuin 25 km/h, selittää Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna.
Moottorilla kulkeva polkupyörä voikin olla mopo
Kun pyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h, tai sen moottorin teho on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella polkupyöräksi, eikä se ole tieliikennekelpoinen. Tällaiselle laitteelle on hankittava liikennevakuutus, ja lisäksi se on rekisteröitävä mopoksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
Jos laite ei täytä mopolle asetettuja vaatimuksia, ja sitä ei voi rekisteröidä, sillä ei saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Liikennevakuutus on silti otettava myös maastoajoa varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.
- Vakuutus on tärkeä ottaa vahinkojen varalle, vaikka laitetta ei käytettäisi tieliikenteessä. Maastossakin voi tulla vastaan yllättäviä tilanteita, joissa voi käydä huonosti. Liikennevakuutuksen kuljettajapaikkasuoja varmistaa, että vahingosta saa asianmukaiset korvaukset. Sairaanhoidosta, kuntoutuksesta, ansionmenetyksestä ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut voivat nousta korkeiksi, ja silloin on hyvä, että vakuutus on turvana, muistuttaa Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu.
Lisätietoja:
Liikennevakuutuskeskus, vakuutuspäällikkö Lauri Linna, p. 040 450 4591
Liikennevakuutuskeskus, korvauspäällikkö Antti Tuulensuu, p. 040 450 4671
etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi
Yhteyshenkilöt
Viestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Vuokraskuuttien aiheuttamat kolarit korvataan liikennevakuutuksesta19.6.2025 11:55:36 EEST | Tiedote
Vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla tulee olla lakisääteinen liikennevakuutus. Jos vuokralaudalla kolaroi, vakuutus korvaa vahingot. Viime päivinä julkisuudessa on ollut tapaus, jossa alaikäinen lapsi törmäsi vuokratulla sähköpotkulaudalla henkilöautoon. Vuokraskuutilla aiheutetut vahingot korvataan ensisijaisesti laudan liikennevakuutuksesta, eikä laudan kuljettaja ole lähtökohtaisesti korvausvelvollinen.
Miksi sähköpotkulaudan vuokrayhtiöllä on väliä onnettomuustilanteessa?17.6.2025 06:15:00 EEST | Tiedote
Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat tulivat liikennevakuutettaviksi viime vuonna. Lakimuutoksen tavoitteena oli hillitä yhteiskunnalle tulevia kustannuksia onnettomuuksista, kun korvaukset oli tarkoitus maksaa lakisääteisestä liikennevakuutuksesta. Tässä ei ole kuitenkaan onnistuttu odotetusti. Elokuussa voimaan tuleva liikennepalvelulaki tarjoaa uudenlaisia ratkaisuja tilanteeseen.
Tieliikenteessä sallitut sähköpyörät eivät yleensä vaadi liikennevakuutusta22.5.2025 06:09:00 EEST | Tiedote
Valtaosa Suomessa myytävistä sähköpyöristä on tieliikenteeseen soveltuvia sähköavusteisia pyöriä, joita ei liikennevakuuteta. Viime kesän lakiuudistus toi vakuuttamisvelvollisuuden piiriin lähinnä tieliikenteeseen soveltumattomia sähköpyöriä.
Moottoripyörien liikennevahingoista aiheutuu erittäin kalliita henkilökorvauksia2.5.2025 06:23:00 EEST | Tiedote
Moottoripyöräonnettomuuksien keskimääräiset henkilökorvaukset ovat merkittävästi suuremmat kuin muissa ajoneuvoluokissa. Erilaisten moottoripyörätyyppien välillä on suuria eroja vahinkotiheydessä ja korvausten määrissä, ilmenee Liikennevakuutuskeskuksen riskitutkimuksesta.
Sähköpotkulaudalle voi napsahtaa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu9.4.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Viime kesäkuussa voimaan tullut liikennevakuutuslain uudistus toi osan sähköpotkulaudoista vakuuttamisvelvollisiksi. Vakuutusta ei kuitenkaan ole otettu kaikille niille laudoille, joilla se pitäisi olla, ja seurauksena voi olla jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu. Vakuuttamattomien lautojen aiheuttamista vahingoista on jo tullut Liikennevakuutuskeskukselle vahinkoilmoituksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme