Viimeisten kesäviikonloppujen vietto näkyy suomalaisten ostoskoreissa – alueelliset erot kuitenkin suuria

Venetsialaisia vietetään erityisesti länsirannikolla, mutta tapa on yleistynyt myös sisämaan mökkipaikkakunnilla. Venetsialyhtyjä myydään nimestään huolimatta ympäri vuoden, mutta noin 10 % niiden myynnistä keskittyy elokuun viimeiselle viikolle S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku). Venetsialyhtyjen myynti korostuu eniten Pohjois-Savossa, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Ahvenanmaalla ja Kanta-Hämeessä.
Myös ulkotulien myynnissä nähdään selkeä myyntipiikki elokuun lopulla. Eniten ulkotulien myynti korostuu tuolloin Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa. Venetsialyhtyjen ja ulkokausivalojen lisäksi myydään erilaisia ulkokausivaloja, joiden myynti on kasvanut noin 10 % vuodesta 2019 asti. Erityisesti myyntiään ovat kasvattaneet ulkovalosarjat ja led-ulkokynttilät, joilla tuodaan tunnelmaa ja valoisuutta pihalle tai terassille elokuun pimenevissä illoissa.
”Myyntidatastamme löytyy myös mielenkiintoista tietoa siitä, mitä muuta venetsialyhtyjen ostajat hankkivat samalla kauppareissulla. Venetsialaisten viettäjien ostoskoreissa on usein kalapakasteita, naudanlihaa, juustoja ja kalaa. Lisäksi usein ostetaan myös muita kynttilöitä, kertakäyttöpöytäliinoja, lautasliinoja ja muita kattamisen tuotteita. Hieman yllättäen ostoskoreissa korostuvat myös syksyllä istutettavat kukkasipulit kuten narsissit ja tulppaanit, joita löytyy venetsialyhtyjä ostavien koreista kuusi kertaa useammin kuin muista ostoskoreista”, paljastaa päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.
Kesäkauden päätösjuhlat näkyvät myös grilliherkkujen myynnissä: elokuun viimeisenä viikonloppuna grillataan selvästi enemmän kuin edellisenä viikonloppuna, kunhan vain säät ovat suosiolliset. Useamman vuoden myyntidata S-ryhmän ruokakaupoista osoittaa, että elokuun viimeisenä viikonloppuna makkaramyynti on useilla paikkakunnilla edellistä viikonloppua suurempi.
”Makkaramyynti ei kuitenkaan ole suoraan kytköksissä kesäasukkaiden määrään, sillä useiden suosittujen mökkipaikkakuntien kuten Kustavin, Puumalan ja Hirvensalmen makkaramyynti jatkuu melko tasaisena ilman myyntipiikkiä. Sen sijaan Pohjanmaalla Venetsialaisia viettävillä paikkakunnilla myyntipiikki on paikoin jopa 60 %”, Oksa toteaa.
Elokuun ollessa lämmin ja aurinkoinen – kuten tänä vuonna – myynneissä korostuvat grilliherkkujen lisäksi monet muutkin kesän suosikkituotteet, kuten jäätelöt ja virvoitusjuomat, joita lämpimästä loppukesästä nauttivat suomalaiset ostavat runsaasti. Hellepäivien suosikkituotteiden myynnissä alueellisia eroja synnyttävät erityisesti paikalliset sääolosuhteet.
Rapujuhlien vietto näkyy myynneissä etenkin ruotsinkielisillä alueilla
Loppukesän ja alkusyksyn perinteisiin kuuluvat monella myös rapujuhlat, joita vietetään enimmäkseen heinäkuun lopulta syyskuun lopulle. Suosituin ajankohta ajoittuu elokuun viimeiselle viikonlopulle, jolloin vietetään alueesta riippuen kesäkauden päättäjäisiä tai venetsialaisia. Tuolloin myydään 15 % koko vuoden pakasterapumyynnistä. Eniten rapuja syödään ruotsinkielisillä alueilla: S-ryhmän myyntidatan mukaan pakasterapujen osuus kalapakastemyynnistä on elo-syyskuussa suurin Pohjanmaalla Närpiössä ja Maalahdessa, Ahvenanmaalla Finströmissä sekä Varsinais-Suomessa Paraisilla.
Rapukattauksen tuotteita on myynnissä jo heinäkuun alkupuolella, mutta niiden myynti lähtee kunnolla käyntiin ravustuksen alkamisviikolla. Eniten rapukattaustuotteita myydään elokuun viimeisellä viikolla, jolloin tehdään noin 15 % kokonaismyynnistä. Suomalaisia keitettyjä täplärapuja on puolestaan hyvin saatavilla heinäkuun lopusta aina rapukauden päättymiseen asti. Täplärapu on vieraslaji, minkä vuoksi sen pyytäminen on myös hyödyllistä.
Myyntidatan perusteella rapujuhlia järjestävien asiakkaiden ostoskoreissa korostuvat ulkotulien ja rapujuhlien kattaustuotteiden lisäksi katkaravut, mäti, tilli, naudanliha, paahtoleivät ja juustot, sekä erilaiset kivihedelmät, kuten nektariinit, persikat ja luumut. Juomiksi rapuja ostettaessa valitaan usein mietoja valkoviinijuomia, kuohuviinijuomia ja mixereitä.
”Isompia rapujuhlia varten valmiiksi keitetyt ravut kannattaa varata ennakkoon vähintään kahta päivää ennen omasta kaupasta. Jos juhliin osallistuu kasvissyöjiä, kotimaisista satokausituotteista löytyy loppukesästä monia hyviä vaihtoehtoja, joiden esillepanossa vain luovuus on rajana. Vinkkejä rapujuhlien järjestämiseen löytyy esimerkiksi Yhteishyvän sivuilta”, Oksa vinkkaa.
TOP10 Ulkotulien myynti elokuun viimeisellä viikolla per asukas
- Luoto
- Lestijärvi
- Pietarsaari
- Maalahti
- Kivijärvi
- Korsnäs
- Uusikaarlepyy
- Vöyri
- Kustavi
- Merikarvia
TOP10 Venetsialyhtyjen myynti elokuun viimeisellä viikolla per asukas
- Pietarsaari
- Posio
- Merikarvia
- Kempele
- Hartola
- Iisalmi
- Ypäjä
- Saarijärvi
- Raisio
- Kolari
TOP10 suurin makkaroiden myyntipiikki elokuun viimeisenä viikonloppuna edelliseen viikonloppuun verrattuna (keskiarvo 2018-2021)
- Pietarsaari
- Pedersören kunta
- Vaasa
- Uusikaarlepyy
- Närpiö
- Kokkola
- Vöyri
- Maalahti
- Soini
- Eura
TOP10 rapukunnat elo-syyskuussa (pakasterapujen osuus kalapakastemyynneistä)
- Närpiö
- Maalahti
- Finström
- Parainen
- Korsnäs
- Kemiönsaari
- Vaasa
- Kristiinankaupunki
- Porvoo
- Simo
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 7680699
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme