Tutkimus: Parempaa musiikkia, kiinnostavampia uutisia? Suosittelujärjestelmät kaipaavat käyttäjän aktiivisempaa vuorovaikutusta – ”On aika siirtyä algoritmiuupumuksesta yhteistyöhön”

Jaa
Solita ja Alice Labs julkistivat tänään kansainvälisen tutkimuksen, joka porautuu tekoälypohjaisten suosittelujärjestelmien ja käyttäjän suhteeseen. Viidessä maassa toteutettu tutkimus on osa kaksivuotista Everyday AI -hanketta, jossa oli myös mukana kaksi suurta suoratoistopalvelua, kotimaasta YLE. Tulokset kyseenalaistavat käyttäjän nykyisen roolin passiivisena vastaanottajana. Raportti suosittelee koneen ja ihmisen luovempaa yhteistyötä tarjoamalla käyttäjille monipuolisempia vuorovaikutustapoja.

Strategiseen kuluttajaymmärrykseen ja digitaalisten palveluiden kehitykseen erikoistuneiden Alice Labsin ja Solitan tutkimusraportti keskittyy erityisesti mobiili- ja verkkouutisten, sekä musiikki- ja videostriimauksen suosittelujärjestelmiin. Tutkimustulokset pohjautuvat 60:een suoratoistopalveluiden käyttäjien syvähaastatteluun USA:ssa, Kiinassa, Hollannissa, Intiassa ja Suomessa vuosien 2020–2021 aikana. Alice Labs toteutti tutkimuksen yhteistyössä Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen kanssa ja sitä rahoitti Liikesivistysrahasto.

Suosittelujärjestelmien kehitys jatkuu

Tämän hetken tekoälypohjaiset suosittelujärjestelmät pyrkivät pitkälti rakentamaan suosituksensa autonomisesti käyttäjän käyttäytymisen perusteella. Tutkijat muistuttavat, että tämä voi kuitenkin johtaa paikkansapitämättömiin johtopäätöksiin, koska sekä käyttökonteksti että käyttäjien odotukset muuttuvat taajaan.

Haastatteluihin perustuva tutkimus esittelee neljä tyypillistä tilannetta, joissa nykyisten suosittelujärjestelmien ja käyttäjien välille syntyy ratkaisematon jännite: 

  1. Käyttäjä, jonka toiveissa tapahtuu äkillinen muutos, turhautuu, kun suosittelut eivät reagoi muutokseen. 
  2. Käyttäjä, joka seuraa syvällisesti tiettyä aihepiiriä, pettyy, koska hänen suosituksensa eivät kehity kasvavan tietämyksen tahdissa.  
  3. Käyttäjä haluaa pureutua häntä kiinnostavaan seikkaan, mutta kokee suosittelujärjestelmän käyttämät luokittelut rajoittaviksi. 
  4. Käyttäjä haluaa löytää toisenlaista sisältöä kuin tavallisesti eikä suosittelujärjestelmä tarjoa oikeanlaista apua.

”Henkilökohtaisille suositteluille asetut odotukset vaihtelevat riippuen käyttäjän senhetkisistä mielihaluista, vireystilasta ja käyttökontekstista. Kun juopa tarjottujen suositusten ja käyttäjän todellisten odotusten välille kasvaa käyttäjän näkökulmasta liian isoksi, käyttäjän ja suosittelujärjestelmän välille muodostuu jännite. Tätä jännitettä täysin autonomisesti toimivan järjestelmän on usein erittäin vaikeaa ratkaista, kuvaa tutkija Kirsi Hantula Alice Labsista.


Tekoäly ja suositukset: algoritmiuupumuksesta yhteistyöhön 

Sen sijaan, että suosittelujärjestelmistä pyritään rakentamaan kaiken kattavia autonomisia järjestelmiä, tutkijoiden suositus onkin tarjota käyttäjille jatkossa aiempaa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omiin suositteluihinsa.

“Tulokset kyseenalaistavat nykyisen ajattelutavan, jossa käyttäjän rooli on passiivinen vastaanottaja, ja osoittavat tien kohti uutta tapaa ajatella suosittelun ja käyttäjän luovaa vuorovaikutusta. Uuden ymmärryksen valossa voidaan rakentaa suositteluja, jotka vastaavat paljon nykyistä rikkaammin inhimillisiin tarpeisiin”, uskoo Solitan Insight Lead Antti Rannisto.

Raportti tarjoilee useita ehdotuksia tulevaisuuden suosittelujärjestelmien kehittämiseen. Lataa koko raportti täältä 



LISÄTIETOJA

Alice Labs, johtava tutkija Kirsi Hantula, p. +358 45 670 5523 kirsi.hantula@alice-labs.com 

Solita, Insight Lead Antti Rannisto, p. +358 40 504 7196 antti.rannisto@solita.fi




Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Manifesto Oy
Salomonkatu 17 B (Autotalo, 12. krs)
00100 Helsinki

https://www.manifesto.fi

Olemme viestintätoimisto kunnianhimoisille organisaatioille, jotka haluavat tehdä tunnettuudesta liiketoiminnan menestystekijän.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Autoilijan painajainen: linnun uloste maalipinnalla – puhdista näin22.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesän saapuessa palaa myös autoilijan jokavuotinen painajainen auton maalipinnoille levinneen lintujen ulosteen muodossa. Säännöllinen autopesu kannattaakin läpi kesän, etteivät lika ja katupöly kerrostu ja pinty auton pinnoille. Pesuun kannattaa varata laadukkaita tuotteita esimerkiksi Autoglymiltä. Valikoimasta löytyy muun muassa vaahtoava autoshampoo, jolla onnistuu helposti ja nopeasti vaikeampienkin tahrojen poisto.

Valaistuksen trendit 2025 – uusia värejä, muotoja ja luonnonmateriaaleja19.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Kodin sisustus on monille suomalaisille tärkeä osa arjen viihtyisyyttä, ja yhä useammassa kodissa uskalletaan nykyään leikitellä väreillä ja muodoilla. Tiukkoja sisustustrendejä ei enää ole – sen sijaan koteja sisustetaan yhdistellen rohkeasti erilaisia tyylejä, sävyjä ja materiaaleja. Tärkeintä on, että kokonaisuus on omannäköinen ja rakentuu mieluiten aikaa kestävistä ratkaisuista. Myös valaistuksella on yhä suurempi merkitys, ja vuoden 2025 valaistustrendit heijastelevatkin sisustuksen ajankohtaisia suuntauksia.

St1:n kaikki yli 30 suurteholatausasemaa käyttöön Virta-palvelussa kesäkuun alusta14.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Energiayhtiö St1 ja Suomen suurin latauspalvelu Virta aloittavat yhteistyön 2.6.2025. Tähän mennessä latauksen maksaminen St1-asemilla on ollut mahdollista maksukortin lähimaksulla, mutta muutoksen myötä latauksen voi maksaa nyt myös Virta-sovelluksella ja RFID-tunnisteella. Etenkin työsuhdeautoilijoiden elämä helpottuu, sillä Virta -sovelluksella ja RFID-tunnisteella ladatessa erillisen kuluraportin tekeminen jää historiaan laskun mennessä automaattisesti leasing-tilille. Juha Vanninen, myynti- ja verkostojohtaja, St1: "Toivotamme Virta-asiakkaat tervetulleeksi lataamaan St1:n suurteholatausasemille. Latausasemamme sijaitsevat St1- ja Shell-asemien yhteydessä keskeisillä paikoilla hyvien liikenneyhteyksien varrella tarjoten lataushetkeen myös HelmiSimpukan palvelut.” St1-latauspisteissä hyödynnetään huipputeknologiaa, ja HPC-suurteholatauspisteissä lataus on huomattavasti nopeampaa kuin perinteisissä perus- ja teholatauspisteissä. Suurteholatauskenttien kokonaiskapasiteetti vaihtelee

Nyt on auton perusteellisen kevätpesun aika – katso Autoglymin puhdistusohjeet parhaaseen lopputulokseen13.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Talvi ja yöpakkaset ovat vihdoin takana päin, mikä tarkoittaa, että on aika laittaa auto kesäkuntoon. Olipa kyse sitten auton renkaista, maalipinnasta tai sisätiloista, huolellinen puhdistus kannattaa! Pitämällä huolen auton säännöllisestä puhtaanapidosta, liasta ei ehdi aiheutua suurempia vahinkoja ja seuraavat pesukerrat ovat helpompia. Autoglymiltä löytyy ratkaisu kaikkiin auton puhdistustarpeisiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye