Ruotsin rautateille suomalaisia meluseiniä – Sepa Oy investoi 3,5 miljoonaa Keiteleelle

– Tämä oli tavoittelemamme meluseinien viennin päänavaus Ruotsiin, jossa infrarakentamisen volyymi on kymmenkertainen Suomeen verrattuna, 120 työntekijää työllistävän Sepa Oy:n toimitusjohtaja Esko Ovaskainen kertoo.
Nyt julkistettu meluseinätoimitus toteutuu jo syyskuun aikana. Kohdetta ja muitakin Ruotsin rautatiehankkeita hallinnoi Ruotsin liikennevirasto Trafikverket.
Ruotsiin viedään puurakenteisia, Ruotsin liikenneviraston suunnitteluohjeen mukaisesti rakennettuja meluseiniä.
– Ruotsin liikennevirasto koordinoi parhaillaan myös suurprojektia, 300 kilometriä pitkää uutta Uumaja-Luulaja-rautatietä, joka etenee lähiaikoina tarjousvaiheeseen. Sekin sisältää ydinosaamistamme, lukuisia meluesteosuuksia ja siltoja, Esko Ovaskainen kertoo tulevista vientimahdollisuuksista.
– Tämä kauppa toteutui uudella viennin toimintamallillamme, jota olemme rakentaneet kahden vuoden ajan. Siinä me toimitamme tavaran ja paikallinen organisaatio hoitaa paikallisen logistiikan ja asennukset. Kumppaniksi löytyi Ruotsista BC-Install, jolla on käytettävissään suomalaisen emoyhtiö Blue Cargon 70 rekkaa ja tarvittavat asennusresurssit.
Uusi innovaatio ja 3,5 miljoonan investointi Keiteleelle
Sepa on samaan aikaan myös patentoimassa erityisesti rautateille kehittämäänsä, rei’itetyllä metallikuorella päällystettävää puurunkoista meluseinää, joka vaimennuksen lisäksi absorboi eli imee itseensä rautatien ääniä tehokkaasti. Vaimennusvaikutus on 9 desibeliä ja äänen eristävyys peräti 34 desibeliä.
Sepa Oy:n meluseiniä on Suomessa asennettu yhteensä kymmeniä kilometrejä, mm. Jyväskylä–Tikkakoski-moottoritielle (Valtatie 4).
Ruotsissa kiinnostusta on herättänyt meluseinien lisäksi Sepan aiemmin kehittämä vakiomuottiratkaisu, joka poistaa siltatyömailta tiheän tukipuiden viidakon, säästää puuta ja nopeuttaa sillan valmistumista.
Marraskuussa 40 vuotta täyttävä Sepa Oy julkisti vientiuutisen yhteydessä suuren investoinnin Keiteleen tuotantolaitokselleen. Uuden lujuuslajittelulinjan kustannusarvio on 3,5 miljoonaa euroa.
– Lujuuslajittelun kapasiteettimme kasvaa 100 000 kuutiometriin vuodessa. Uusi linja säästää raaka-ainetta ja ympäristöä. Myös työskentelyergonomia paranee, samoin työtilat muutenkin.
Tällä hetkellä Sepan tuotanto näkyy myös Helsingin ytimeen rakenteilla olevassa Kruunusillat-raitiotiessä, joka on Suomen suurin siltahanke. Yhtiön panosta on rakennustyössä 100 rekkakuormallisen verran.Toimitukset ovat sisältäneet mm. siltatyömaan puiset väliaikaisen sillan kansirakenteet, varsinaisen sillan kannen muottipukit ja pilarisolkien valumuotit.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Esko Ovaskainen, toimitusjohtaja
050 407 6016 I esko.ovaskainen@sepa.fi
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
Sepa Oy on vuonna 1982 perustettu perheyritys, joka on kasvanut Suomen merkittävimmäksi ja nykyaikaisimmaksi kattoristikoiden valmistajaksi. Yhtiön Keiteleellä sijaitseva tehdas on yksi toimialan suurimmista koko Euroopassa.
Erityyppisten kattoristikoiden lisäksi Sepa Oy valmistaa välipohjapalkkeja, paloristikoita, runkokehiä, siltamuotteja, meluesteitä sekä sääsuojia. Yrityksen asiakkaita ovat mm. Suomen suurimmat talotehtaat ja infrarakentajat, rakennus- ja tukkuliikkeet sekä yksityisasiakkaat.
Sepa Oy:n liikevaihto vuonna 2021 oli 28,9 miljoonaa euroa. Yhtiö työllistää noin 120 työntekijää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.