Fujitsu Finland Oy toteuttamaan palveluntuottajarekisteri Soteria

Uuden palveluntuottajarekisteri Soterin toimittajaksi on valittu Fujitsu Finland Oy. Soteri-rekisterin ensimmäinen käyttöönotto on vuoden 2024 alussa.
Kuvituskuva. Pexels.

Soteri on uusi lupa- ja valvontaviranomaisten rekisteri, jonne kootaan perustiedot kaikista yksityisistä ja julkisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista sekä yksityisistä varhaiskasvatuksen palveluntuottajista. Soteri toimii myös valvontatiedon rekisterinä. Rekisterin tiedot palvelevat Valviran ja aluehallintovirastojen sekä useiden sidosryhmien tiedontarpeita. Tietoja voivat hyödyntää myös sote-palveluja käyttävät asiakkaat.

Soterista on tavoitteena tehdä asiakaslähtöinen sähköinen palvelu, joka kerää yhteen rekisteriin kattavat, yhdenmukaiset ja ajantasaiset tiedot kaikista palveluntuottajista. Soteri korvaa aiemmat erilliset rekisterit ja käyttöönoton jälkeen tietoja ylläpidetään vain Soterissa. Tämä helpottaa niin palveluntuottajien kuin viranomaistenkin asiointia. Soteri on myös tärkeä osa Valviran digitaalisten palvelujen laajentamista ja hallitusohjelman digitalisaation edistämisen ohjelmakokonaisuutta.

Kuvituskuva. Pexels.

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut31.1.2024 08:39:40 EET | Tiedote

Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin. Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.

Adoptiolautakunta seuraa kansainvälisten adoptioiden tilannetta18.1.2024 15:08:54 EET | Tiedote

Kansainvälisissä adoptioissa on tullut ilmi epäselvyyksiä, joiden vuoksi Norjan ja Tanskan viranomaiset tekevät lisäselvityksiä. Norjassa adoptiotoimintaa valvova keskusviranomainen on suositellut kansainvälisen adoptiotoiminnan keskeyttämistä selvitysten ajaksi ja siellä odotetaan vastuuministeriön päätöstä asiasta. Tanskassa maan ainoa adoptiojärjestö Danish International Adoption on päättänyt itse lakkauttaa toimintansa maan adoptiokeskusviranomaisen valvontatoimien seurauksena. Taustalla ovat epäilyt, ettei adoptioita ole hoidettu kaikilta osin hyvien käytäntöjen mukaisesti joko lapsia luovuttavissa maissa tai vastaanottavan maan palvelunannossa.

Ammattioikeuksistaan luopuneet sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt hakevat oikeuksiaan takaisin4.1.2024 13:44:49 EET | Tiedote

Viime vuonna yhä useampi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö sai menetettyjä ammattioikeuksiaan takaisin verrattuna edelliseen vuoteen. Valvira palautti ammattioikeuksia kokonaan tai osittain 135 hakijalle, kun edellisenä vuonna luku oli 33. Kokonaan hyväksytyistä hakemuksista 107 oli sellaisia, joissa aiempi ammattioikeuden poisto oli perustunut ammattihenkilön omaan pyyntöön. Edellisenä vuonna vastaava määrä oli 10. Kaikkiaan valvontalautakunta ratkaisi viime vuonna 181 asiaa, joissa ammattihenkilö haki oikeuksiaan takaisin.

Valvira vastaa keskusteluun, joka koskee opiskelijoita tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä23.10.2023 17:25:35 EEST | Tiedote

Tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä työskenteleviä opiskelijoita koskeva Valviran verkkosivuilla oleva ohje on aiheuttanut kritiikkiä hyvinvointialueilla, koska sosiaalityöntekijöitä ja heidän sijaisiaan on vaikea saada. Ohjetta on hyvinvointialueilla pidetty liian tiukkana ja lain vastaisena. Hyvinvointialueet katsovat, että Valvira on yllättäen muuttanut ja tiukentanut ohjeistustaan.