Kymenlaakson Sähköverkko on varautunut mahdollisiin sähköpulatilanteisiin

Sähköpula syntyy, kun sähkön tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan sähkön kulutusta. Tilanne on Suomessa edelleen epätodennäköinen, mutta siihen on varauduttu sekä valtakunnallisesti että paikallisten verkkoyhtiöiden toimesta. Sähköpula on aina valtakunnallinen häiriötilanne, jossa kantaverkkoyhtiö Fingrid hallinnoi tilannetta valtakunnan tasolla ja ohjeistaa jakeluverkkoyhtiöitä toteuttamaan paikallisia sähkökatkoja.

Kymenlaakson Sähköverkolla on ajantasaiset varautumissuunnitelmat myös sen varalta, että katkoja jouduttaisiin tekemään sähköpulatilanteessa, kertoo toimitusjohtaja Jouni Pylvänäinen. Sähköpulan aikana sähköverkosta on kytkettävä osa kulutuksesta irti, jotta järjestelmä pysyy toiminnassa. Tämän jälkeen sähkökatkoja kierrätetään alueittain noin kahden tunnin katkoina, kunnes sähköpulatilanne on päättynyt. Kuluttajiin kohdistuvat sähkökatkot ovat viimeisimpiä toimenpiteitä, joita sähköpulassa tehdään.

Terveydelle ja turvallisuudelle kriittiset sähkön kuluttajat on rajattu sähkökatkojen ulkopuolelle. Kymenlaakson Sähköverkon alueella näitä ovat mm. sairaalat, terveyskeskukset ja pelastuslaitokset. Teknisten reunaehtojen vuoksi yksittäisiä asiakkaita ei voi rajata katkojen ulkopuolelle, vaan katkot toteutetaan johtolähdöittäin. Johtolähtö tarkoittaa sähkönjakeluasemalta lähtevää yksittäistä runkojohtoa, joka syöttää kyseisen alueen sähköverkkoa.

Sähköpulatilanteesta tiedotetaan useiden eri kanavien kautta

Sähköntarve on normaalioloissa suurimmillaan arkipäivisin aamun tunteina, jolloin yhteiskunta alkaa toimia, sekä vastaavasti alkuillasta, kun palataan kotiin. Sähköpulatilanteesta tiedotetaan asiakkaille tekstiviesteillä, yhtiön verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa sekä hyödyntämällä mediatiedotusta.

Sähköpulatilanteeseen on hyvä suhtautua rauhallisesti, vakuuttaa Pylvänäinen. Sähkökatko voi yllättää myös muista syistä ja sähköpulatilanteesta johtuva katko on täysin verrattavissa vaikkapa sähköverkon huoltotyön tai ukkosen aiheuttamaan katkoon. Kotona on hyvä olla varautumispaketti ihan tavallisenkin sähkökatkon varalta. Oleellisinta olisi nyt jokaisessa koti- ja yritystaloudessakin pohtia, miten omaa sähkönkulutusta voi vähentää ja laittaa suunnitelmat käytäntöön heti. Sähkön käyttöä vähentämällä saattaa olla mahdollista välttää sähköpulatilanteen vuoksi aiheutuvat sähkökatkot.

Miten voin varautua sähkökatkotilanteeseen?

Hyvä varautuminen on turvallisuuden ja toimintakyvyn perusta. Kotitalouksissa kahden tunnin sähkökatko ei aiheuta esimerkiksi pakastimen sisällön sulamista, mutta jos sähkökatko osuu pimeään vuorokaudenaikaan, on hyvä varata kotiin etukäteen vaikkapa patterilamppuja. Jokainen voi omalla toiminnallaan ehkäistä sähköpulan syntymistä vähentämällä sähkönkäyttöä omassa arjessaan.

Perusohjeita sähkökatkoihin varautumiseen ovat:

• Pidä kotona varalla pullovettä tai juotavaksi valmista mehua ja pieni varasto hyvin säilyviä ruokia.
  • Huolehdi, että kotoa löytyy ainakin yksi paristoilla toimiva valaisin ja varapattereita.
  • Varaa kotiin myös kynttilöitä ja tulitikkuja.
  • Varaa kotiin pattereilla toimiva radio.
  • Pidä puhelimet ja muut tietotekniset laitteet ladattuina. Hanki myös varavirtalähteitä.
  • Jos sinulla on takka, varaa polttopuita talven varalle hyvissä ajoin.
  • Pidä huolta, että sähköyhtiöllä on voimassa oleva puhelinnumerosi, jotta häiriötilanteiden viestit tavoittavat sinut. Omat tiedot voi päivittää KSOY:n Online-palvelussa.
  • Pysy rauhallisena. Tilanne on sähköyhtiöiden ammattilaisten hallinnassa ja sähköt palautuvat takaisin katkon jälkeen.