Högsarin lossin vaijerivetokokeilu keskeytetään ja vetovaijereiden turvallisuutta parantavan merkintäkokeilun liikennejärjestelyt puretaan
Vaijerivetoisen lossin merkintäkokeilun tavoitteena oli muun vesiliikenteen turvallisen kulun varmistaminen
Suomen Lauttaliikenne Oy on yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa testannut ja kehittänyt sähkökäyttöistä vaijerivetoista lossia Högsarin lauttapaikalla Nauvossa vuodesta 2018 lähtien. Vetovaijerit käyttäytyvät kuormitustilanteessa eri tavalla kuin perinteiset ohjausvaijerit. Vetovaijeri on lossin kulkusuunnassa lähellä vedenpintaa ja ajoittain reilusti vedenpinnan yläpuolella. Muun vesiliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi ELY-keskus käynnisti kesällä 2022 yhteistyössä Arctia Meritaito Oy:n, Suomen Lauttaliikenne Oy:n sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa vuoden mittaisen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilun Högsarin lossiväylällä. Kokeiluhankkeen tavoitteena oli varmistaa muun vesiliikenteen mahdollisimman turvallinen kulku lossiväylän yli. Se toteutettiin ohjaamalla vesiliikenne käyttämään virallista kulkuväylää, jolle lisättiin vesiliikenteen kulkua ohjaavat valo-opasteet. Kokeiluhankkeen tarkoituksena oli arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä.
Vetovaijereilla toteutettu lossiliikenne energiatehokasta ja ympäristöystävällistä
Sähkökäyttöisillä vetovaijerilosseilla voidaan vähentää merkittävästi lossiliikenteestä aiheutuvia päästöjä verrattuna perinteisiin ohjausvaijerilla varustettuihin dieselkäyttöisiin losseihin. Käytännössä paikalliset liikenteen hiilipäästöt poistuvat kokonaan ja energian kokonaiskulutus vähenee huomattavasti, jopa yli 50 %. Vaijeri veto poistaa lossin potkurivirtojen aiheuttaman pohjasedimenttien liikehdinnän ja veden samentumisen ja sähkökäyttö vähentää lossiliikenteen melupäästöjä merkittävästi. Kokonaisuudessaan vaijerivedolla lossiliikenteen päästöt ympäristöön pienenevät merkittävästi.
Pilotoinnilla arvioitiin ratkaisun käyttömahdollisuuksia laajemmin lossireiteillä
Kokeellisesti on voitu osoittaa, että sähkökäyttöisen vetovaijerilossin operoinnin energia- ja kustannustehokkuus ovat erinomaisella tasolla. Seuraavan vuosikymmenen aikana vaihtoehtoiset liikkumisratkaisut yleistyvät joka tapauksessa ELY-keskuksen asettamien lauttaliikenteen ympäristövaatimusten kiristyessä.
Högsarin lossin yhteydessä toteutettiin merkintäpilotointi tulevaisuuden tarpeita varten. Hankkeen tarkoituksena oli arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä. Pilotointihankkeen oli tarkoitus kestää vuoden ja sen aikana oli tarkoitus tuoda esiin turvallisuuteen, tekniikkaan ja käytettävyyteen liittyvät havainnot sekä mahdolliset kehitystarpeet. ELY-keskus harkitsee vakavasti hallinto-oikeuden päätöksestä valittamista korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2513.6.2025 10:15:05 EEST | Tiedote
Viikolla 25 Varsinais-Suomessa päällystetään Aurassa, Naantalissa, Pöytyällä, Salossa ja Laitilassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Porissa ja Huittisissa. Myös erilaisia päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon ABO Energy Suomi Oy:n suunnitteleman Maanpäänkulman tuulivoimahankkeen YVA-ohjelmasta, Pöytyä13.6.2025 09:40:07 EEST | Tiedote
ABO Energy Suomi Oy on toimittanut 11.4.2025 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee Maanpäänkulman tuulivoimahanketta.
Polsun sillan rakentaminen alkaa Säkylässä heinäkuussa – nykyinen silta pysyy käytössä rakentamisen ajan12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Polsun sillan rakentamistyöt Säkylässä maantiellä 12689 (Kirkkosaarentie). Työt on suunniteltu aloitettavan heinäkuun puolivälissä viikolla 29. Liikenne pysyy nykyisellä sillalla rakentamistöiden ajan, kunnes uusi silta on otettu käyttöön. Näin ollen töistä ei aiheudu merkittävästi liikennehaittoja. Uusi silta on tarkoitus ottaa liikennekäyttöön elokuun 2026 loppuun mennessä. Vanhan sillan purkutyöt ja siltapaikan viimeistelytyöt kestävät loppuvuoteen 2026 asti.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 246.6.2025 12:42:51 EEST | Tiedote
Viikolla 24 päällystystyöt jatkuvat laajalti Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Myös erilaiset päällystystä valmistelevat toimenpiteet, kuten rummun vaihdot, näkyvät tiestöllä. Maanteiden lisäksi päällystyksiä tehdään kevyen liikenteen väylillä.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 232.6.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Viikolla 23 päällystystöitä on käynnissä useilla kohteilla Varsinais-Suomessa. Päällystystöiden lisäksi tehdään erilaisia päällystystä valmistelevia töitä. Satakunnassa päällystetään Porissa ja Raumalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme