Alkon elokuun myyntitiedote. Raikkaus ja keveys ostokriteereinä.

Alkon litramyynti laski elokuussa 4,5 prosenttia verrattuna vuoden 2021 elokuuhun. Myynti litroissa oli 6,5 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin elokuussa oli 6,8 miljoonaa litraa. Elokuussa panimotuotteiden litramyynti laski 2,7 prosenttia, viinien 4,9 prosenttia ja väkevien 4,5 prosenttia verrattuna vuoden 2021 elokuuhun. Alkoholittomien myynti kasvoi 8,2 prosenttia.
Punaviinien litramyynti laski 14,1 prosenttia. Kuohuviinien ja valkoviinien myynti oli lähes viime vuoden elokuun tasolla, kun taas roseeviinien myynti kasvoi 12,5 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta (linkki tilastoihin).
Alkoholittomat vakavasti otettava seuralainen ruokapöytään
Alkoholittomat tuotteet ovat kiinteä osa Alkon valikoimaa, ja ostoskoriin päätyy alkoholiton vaihtoehto yhä useammin. Master of Wine, tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkunan mukaan Alko haluaa olla mukana vahvistamassa vastuullisempaa juomakulttuuria.
”Alkoholittomia ei haeta ainoastaan limun korvikkeena tervetuliaismaljaan, vaan niistä haetaan vakavasti otettavaa makumaailmoiden yhdistäjää myös ruokapöytään tai seurustelujuomaksi.”
”Alkoholittomuuden trendiin ovat tarttuneet hyvin erilaiset kuluttajat, joita kiinnostaa oma hyvinvointi. Tuntuu, että etenkin nuoret näyttävät tässä mallia.”
Saksa haastaa valkoviineissä Chilen
”Elokuun lämpö varmasti vaikutti siihen, että asiakkaamme suosivat raikkaita, viileänä nautittavia viinityyppejä, kuten roseeta, kuohuvia sekä valkoviinejä. Tuhdimmat punaviinit jäivät odottamaan syksyn viileneviä iltoja”, kuvailee Vilkuna.
”Italian kuohuviinit – etunenässä proseccot – olivat kuplivissa elokuun suosikkeja, samoin italialaiset roseet. Valkoviineissä puolestaan saksalaisten valkoviinien myynti kasvoi reilut viisi prosenttia. Saksa nousikin jo Chilen kannoille haastamaan sen perinteistä ykkössijaa”. kertoo Vilkuna.
Vilkunan mukaan saksalaisissa viineissä suomalaisia puhuttelee erityisesti niiden raikkaus ja hapokkuus.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme