Hirvensalmelle rakennetaan aurinkovoimala

Suur-Savon Sähkö vahvistaa Järvi-Suomen sähköntuotantoa ja on päättänyt toteuttaa aurinkovoimalan Hirvensalmelle. Voimalan rakentaa Solarigo Systems ja sen tuottama sähkö myydään Lumme Energian aurinkosähkösopimuksina.
Karttakuva voimalan sijainnista

Voimala rakennetaan Hirvensalmentien ja Otavantien risteyksen läheisyyteen. Aurinkovoimala rakentuu 9 200 paneelista, joiden huipputeho on noin 5 MW. Pinta-alaa voimalalla tulee olemaan noin 9 hehtaaria. Arvioitu valmistumisajankohta on vuoden 2023 loppupuolella. Odotettu sähkön vuosituotanto on 4 500 MWh, mikä vastaa noin 300 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta. Aurinkokentän päästötön sähköntuotanto vähentää hiilidioksidipäästöjä 400 500 kiloa vuosittain. Määrä vastaa 2,66 miljoonaa polttomoottoriautolla ajettua kilometriä.

–On hienoa, että Suur-Savon Sähkö investoi lisää päästötöntä energiantuotantoa Hirvensalmelle. Aurinkovoimala on hyvä lisä Kissakosken vesivoimalle. Aurinkosähkötuotannon vahvistaminen tukee ilmastotavoitteiden täyttymistä, iloitsee Hirvensalmen vs. kunnanjohtaja Anne Matilainen.

Päästötöntä energiaa ja huoltovarmuuden turvaamista

Suur-Savon Sähkölle investointi on merkittävä askel eteenpäin oman toimialueen sähköntuotannon edistämisessä. – Yhtiömme on investoinut jo pitkään päästöttömään energiantuotantoon. Olemme esimerkiksi mukana Lestijärven tuulivoimahankkeessa ja meillä on osuus Olkiluoto 3:sta. Mutta meille on tärkeää kehittää Järvi-Suomen sähköomavaraisuutta ja huoltovarmuutta, kertoo Suur-Savon Sähkö -konsernin toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen. – Aurinkovoimaloiden lisäksi kartoitamme mahdollisuuksia tuulivoiman rakentamiseen, jatkaa Tykkyläinen.

– Kehitämme Järvi-Suomesta aurinkoenergian edelläkävijää yhdessä Suur-Savon Sähkön kanssa. Solarigon asema Suomen johtavana aurinkosähköpuistojen toimittajana vahvistuu entisestään järvisuomalaisiin maakuntiin rakennettavien aurinkovoimaloiden myötä, iloitsee Solarigo Systemsin toimitusjohtaja Antti Koskelainen.

Karttakuva voimalan sijainnista

Suur-Savon Sähkö on järvisuomalainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa ja Ruotsissa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiö Lumme Energia ja aurinkovoimapalveluita tarjoava Solarigo Systems. Konsernin liikevaihto on yli 350 milj. euroa ja henkilöstömäärä noin 120 henkilöä.