Du kan förhindra gatudamm med valet av vinterdäck − bättre luftkvalitet med friktionsdäck
![Vintertrafik på Lönnrotsgatan. Foto: Roni Rekomaa.](/data/images/00952/103a03a1-cd8a-4e05-8812-1c7cb9b02af5-w_720.jpg)
Gatudamm är fortfarande ett påtagligt luftkvalitetsproblem
Under de senaste åren har avgasutsläppen från trafiken minskat i och med utvecklingen i fordonsteknik och luftskyddsåtgärder, men gatudammet som trafiken orsakar är fortfarande ett centralt problem för luftkvaliteten. Riktvärdena för inandningsbara partiklar som Världshälsoorganisationen WHO skärpte i slutet av förra året överskreds i stort. Europeiska unionens bindande gränsvärden för gatudamm kommer sannolikt att skärpas under de närmaste åren på basis av WHO:s riktvärden.
Dubbdäck är den huvudsakliga orsaken till gatudamm i städer – rentav hälften av gatudammet kommer från att dubbdäck ruggar upp vägytan. Flest dammiga dagar inträffar under vårens gatudammsäsong, men de förekommer också vid andra tider än under gatudammsäsongen, när gatuytorna är torra. För att bekämpa gatudamm har man i huvudstadsregionen utvecklat rengöringsmetoder för gatudamm, dammbindning och halkbekämpning. Man har nått goda resultat med åtgärderna, men den mest effektiva metoden att bekämpa hälsoskadligt gatudamm för att säkerställa bra luftkvalitet är att använda friktionsdäck istället för dubbdäck. Friktionsdäck orsakar även mindre buller och slitning av vägytan än dubbdäck.
Förutseende körstil är viktigare för trafiksäkerheten än däcktypen
Användningen av friktionsdäck har inte konstaterats öka antalet olyckor i Stockholm eller Oslo, där majoriteten redan använder friktionsdäck som vinterdäck. Dubbdäckens greppegenskaper är bättre vid isigt väglag, men i huvudstadsregionen är förekommer halt väglag avsevärt mer sällan än i övriga landet. En frusen vägyta förhindrar även effektivt halkbekämpning med vägsalt.
Trafiksäkerheten påverkas mer av förarens körstil än av däcktypen. Förutseende körning ökar säkerheten och är särskilt viktig i vinterns mer utmanande körförhållanden. Friktionsdäck passar utmärkt för vinterkörning i synnerhet om bilen har låsningsfria bromsar och elektronisk stabilitetskontroll.
För miljöns skull är det smart att främja valet av däck på såväl nationell nivå som stadsnivå
I det nationella luftvårdsprogrammet som godkänts av statsrådet står det att man ska öka kunskapen hos bilister om de bästa däckvalen för luftkvalitet och säkerhet. Helsingfors friktionsdäckkampanj stöder Helsingfors stads mål att öka andelen friktionsdäck i stadens vintertrafik från den befintliga mängden på cirka 30 procent till 70 procent senast vintern 2030–2031. Målet är inskrivet både i Helsingfors luftskyddsplan och i handlingsplanen för bullerbekämpning. För att främja målet inleder man hösten 2022 ett treårigt försök med dubbdäcksförbud på Lönnrotsgatan i Helsingfors.
Nyckelord
Kontakter
Milla Susi
Miljöinspektör, Stadsmiljösektorn, Miljötjänster
Helsingfors stad
tfn 09 310 38019, milla.susi@hel.fi
Suvi Haaparanta
Miljöinspektör, Stadsmiljösektorn, Miljötjänster
Helsingfors stad, tfn 09 310 32061
suvi.haaparanta@hel.fi
Nelli Kaski
Luftvårdsexpert, Helsingforsregionens miljötjänster HRM
tfn 050 363 0220
nelli.kaski@hsy.fi,
Niko Torvela
Miljöinspektör, Esbo Miljö- och byggnadstillsynscentral, Miljöskydd
tfn 043 826 5215, niko.torvela@espoo.fi
Jari Viinanen
Miljöchef, Stadsmiljösektorn/Miljöcentralen
Vanda stad
tfn 040 723 8353, jari.viinanen@vantaa.fi
Katja Ohtonen
Specialist, Miljöministeriet
tfn 050 301 3368, katja.ohtonen@gov.fi
Bilder
![Vintertrafik på Lönnrotsgatan. Foto: Roni Rekomaa.](/data/images/00952/103a03a1-cd8a-4e05-8812-1c7cb9b02af5-w_240.jpg)
Länkar
Om
![Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala](/data/images/00606/e9fb65e1-6047-4e7f-814f-a06749217ff2-w_300_h_250.png)
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Mustikkamaalla rakennetaan uutta ulkokuntosalia24.7.2024 14:56:35 EEST | Tiedote
Helsingin Mustikkamaalla alkoi heinäkuun alkupuolella Mustikkamaan liikuntapuiston perusparannusurakka. Urakan ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan ulkoliikuntasali. Myöhemmin uusitaan myös jalkapallokenttä.
Helsinki palauttaa koripallotelineitä kaupunkilaisten käyttöön23.7.2024 16:19:03 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki avaa Haagassa suljetut koripallokorit jälleen pelaamiselle. Pohjois-Haagan ala-asteen sekä Haagan peruskoulun pihoilla sijaitsevien koripallotelineiden sukat suljettiin pelaamisesta aiheutuneen melun vuoksi.
Saukonkanavan rakennustyöt etenevät Jätkäsaaressa23.7.2024 09:43:15 EEST | Tiedote
Urakassa siirrytään rakentamaan Saukonkanavan pohjoisen puolen tukimuuria ja paalulaattoja sekä Bermudan sillan kansirakennetta. Hanke mahdollistaa Jätkäsaaren rakentamisen tulevaisuudessa.
Helsinki poisti hylättyjä veneitä Kivinokasta – huonokuntoiset veneet päätyivät kaatopaikalle19.7.2024 14:38:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki tiedotti keväällä puuttuvansa luvattomaan maankäyttöön hylättyjen veneiden osalta. Ensimmäisenä poistettiin 17 hylättyä venettä Kivinokasta.
Töölönlahden kesäpuisto avautuu kaupunkilaisten käyttöön17.7.2024 16:06:41 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on uudistanut Töölönlahden puistoaluetta. Helsingin keskustan ja sen kulttuurirakennusten reunustama puistoalue on nyt entistä viihtyisämpi ja tarjoaa mahdollisuudet monipuoliseen harrastamiseen ja oleiluun.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum