Du kan förhindra gatudamm med valet av vinterdäck − bättre luftkvalitet med friktionsdäck

Gatudamm är fortfarande ett påtagligt luftkvalitetsproblem
Under de senaste åren har avgasutsläppen från trafiken minskat i och med utvecklingen i fordonsteknik och luftskyddsåtgärder, men gatudammet som trafiken orsakar är fortfarande ett centralt problem för luftkvaliteten. Riktvärdena för inandningsbara partiklar som Världshälsoorganisationen WHO skärpte i slutet av förra året överskreds i stort. Europeiska unionens bindande gränsvärden för gatudamm kommer sannolikt att skärpas under de närmaste åren på basis av WHO:s riktvärden.
Dubbdäck är den huvudsakliga orsaken till gatudamm i städer – rentav hälften av gatudammet kommer från att dubbdäck ruggar upp vägytan. Flest dammiga dagar inträffar under vårens gatudammsäsong, men de förekommer också vid andra tider än under gatudammsäsongen, när gatuytorna är torra. För att bekämpa gatudamm har man i huvudstadsregionen utvecklat rengöringsmetoder för gatudamm, dammbindning och halkbekämpning. Man har nått goda resultat med åtgärderna, men den mest effektiva metoden att bekämpa hälsoskadligt gatudamm för att säkerställa bra luftkvalitet är att använda friktionsdäck istället för dubbdäck. Friktionsdäck orsakar även mindre buller och slitning av vägytan än dubbdäck.
Förutseende körstil är viktigare för trafiksäkerheten än däcktypen
Användningen av friktionsdäck har inte konstaterats öka antalet olyckor i Stockholm eller Oslo, där majoriteten redan använder friktionsdäck som vinterdäck. Dubbdäckens greppegenskaper är bättre vid isigt väglag, men i huvudstadsregionen är förekommer halt väglag avsevärt mer sällan än i övriga landet. En frusen vägyta förhindrar även effektivt halkbekämpning med vägsalt.
Trafiksäkerheten påverkas mer av förarens körstil än av däcktypen. Förutseende körning ökar säkerheten och är särskilt viktig i vinterns mer utmanande körförhållanden. Friktionsdäck passar utmärkt för vinterkörning i synnerhet om bilen har låsningsfria bromsar och elektronisk stabilitetskontroll.
För miljöns skull är det smart att främja valet av däck på såväl nationell nivå som stadsnivå
I det nationella luftvårdsprogrammet som godkänts av statsrådet står det att man ska öka kunskapen hos bilister om de bästa däckvalen för luftkvalitet och säkerhet. Helsingfors friktionsdäckkampanj stöder Helsingfors stads mål att öka andelen friktionsdäck i stadens vintertrafik från den befintliga mängden på cirka 30 procent till 70 procent senast vintern 2030–2031. Målet är inskrivet både i Helsingfors luftskyddsplan och i handlingsplanen för bullerbekämpning. För att främja målet inleder man hösten 2022 ett treårigt försök med dubbdäcksförbud på Lönnrotsgatan i Helsingfors.
Nyckelord
Kontakter
Milla Susi
Miljöinspektör, Stadsmiljösektorn, Miljötjänster
Helsingfors stad
tfn 09 310 38019, milla.susi@hel.fi
Suvi Haaparanta
Miljöinspektör, Stadsmiljösektorn, Miljötjänster
Helsingfors stad, tfn 09 310 32061
suvi.haaparanta@hel.fi
Nelli Kaski
Luftvårdsexpert, Helsingforsregionens miljötjänster HRM
tfn 050 363 0220
nelli.kaski@hsy.fi,
Niko Torvela
Miljöinspektör, Esbo Miljö- och byggnadstillsynscentral, Miljöskydd
tfn 043 826 5215, niko.torvela@espoo.fi
Jari Viinanen
Miljöchef, Stadsmiljösektorn/Miljöcentralen
Vanda stad
tfn 040 723 8353, jari.viinanen@vantaa.fi
Katja Ohtonen
Specialist, Miljöministeriet
tfn 050 301 3368, katja.ohtonen@gov.fi
Bilder

Länkar
Om

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin itäisten saarien rantautumispaikkojen kilpailu on ratkennut – voittajaehdotus erottuu ja kunnioittaa luontoa5.12.2023 11:04:42 EET | Tiedote
Keväällä 2023 käynnistyneessä nuorten suunnittelijoiden Europan 17 –arkkitehtuurikilpailussa haettiin saarten rantautumispaikkojen konseptia. Voittajaksi valittu saksalaisarkkitehtien Halailla luontoa -ehdotus erottuu ilmeeltään perinteisestä saaristoarkkitehtuurista.
Kompletteringsbyggnation planeras för Bilhuskvarteret – idéer sökes genom en arkitekttävling4.12.2023 13:22:28 EET | Tiedote
En utbyggnad planeras för Bilhuskvarteret i Kampen. Arkitekttävlingen för kompletteringsbyggnationen inleds måndagen den 4 december. Syftet med tävlingen är att hitta en helhetsplan som fungerar för området och som utgör grunden för en ändring i detaljplanen.
Autotalokortteliin suunnitellaan täydennysrakentamista – ideoita haetaan arkkitehtuurikilpailun kautta4.12.2023 13:22:28 EET | Tiedote
Kampissa sijaitsevaan Autotalokortteliin suunnitellaan laajennusta. Täydennysrakentamista koskeva arkkitehtuurikilpailu käynnistyy maanantaina 4. joulukuuta. Kilpailun tarkoituksena on löytää alueelle toimiva kokonaissuunnitelma, joka toimii pohjana asemakaavan muutokselle.
Älä kasaa pihalumia tielle tai puistoihin4.12.2023 12:36:38 EET | Tiedote
Pihojen ja kattojen lumien poisto ja poiskuljetus on kaikkialla Helsingissä kiinteistöjen vastuulla. Pihalumia ei saa kasata tielle tai puistoihin. Kantakaupungissa kiinteistöt vastaavat myös jalkakäytävien talvikunnossapidosta.
Helsingin kaupunki valmistelee Ramsinniemen lehdon luonnonsuojelualueen laajentamista4.12.2023 09:29:46 EET | Tiedote
Helsingin kaupungin ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikkö on valmistellut esityksen Ramsinniemen lehdon luonnonsuojelualueen laajentamisesta. Suojelualueen laajennus kuuluu Helsingin luonnonsuojeluohjelman 2015–2024 kohteisiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum