Tutkitusti lähes puolet suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla – Älyvapaapäivä kannustaa keskittymään läsnäoloon

DNA:n teettämä 16–74-vuotiaiden älylaitteiden käyttöä ja niihin suhtautumista kartoittanut tutkimus osoittaa älylaitteilla vietettävän päivittäin varsin huomattavia tuntimääriä. Vapaa-ajalla älylaitteita käyttää valtaosa (92 %), ja peräti viidesosa käyttää niitä yli 5 tuntia päivässä viihteen kuluttamiseen, kuten älytelevision katseluun ja internetin selailuun. Töissä älylaitteita käyttää vastaavasti lähes puolet (46 %). Työkäyttö korostuu erityisesti 25–34-vuotiaiden keskuudessa, joista peräti 66 prosenttia käyttää älylaitteita työssään. Töissä älylaitteilla yli 5 tuntia päivässä viettää 29 prosenttia.
Tulosten valossa yleinen suhtautuminen älylaitteisiin on pääasiassa positiivista. Suurin osa suomalaisista eli 64 prosenttia kokee älylaitteiden tuoneen elämään enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Ikäryhmittäin vertailtuna 16–24-vuotiaat suhtautuvat älylaitteisiin negatiivisimmin. Heistä 14 prosenttia näkee niissä enemmän huonoja kuin hyviä puolia. 67 prosenttia kaikista vastaajista kokee älylaitteiden mahdollistaneen ajan säästämisen.
Viisi yleisintä syytä älylaitteiden liialliselle käytölle
Tutkimuksen mukaan jopa 44 prosenttia suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla ja noin neljännes ilmoitti olleensa tarkoituksellisesti ilman älylaitteita viimeisen kuukauden aikana. Datan perusteella pisimmillään ilman älylaitteita vietetty aika on enemmistöllä melko lyhyt. Puolella vastaajista pisin aika ilman älylaitteita hereilläoloajasta on ollut kuusi tuntia tai vähemmän. Vuorokauden tai enemmän ilman laitteita on ollut 17 prosenttia.
Yleisimmät syyt älylaitteiden liialliselle käytölle ovat luppoajan täyttäminen ja tylsyys (66 %), laitteiden parissa helposti ja huomaamatta aiottua pidempään oleminen (65 %), käytön tavaksi tuleminen (62 %), somen selailuun koukkuun jääminen (60 %) sekä tiedontarpeen täyttäminen (38 %).
“Emme pärjäisi nykyhteiskunnassa ilman toimivia verkkoja, digilaitteita ja digiosaamista. Laitteiden onkin tarkoitus tehdä elämästämme helpompaa ja mutkattomampaa, jotta meillä jäisi aikaa tärkeille asioille – yksin- ja yhdessäololle. Välillä tahtomattamme unohdumme laitteillemme, vaikka toisinaan olisi myös hyvä pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat juuri itselle ovat elämässä kaikkein merkityksellisimpiä. Tutkimustuloksista onkin tulkittavissa selkeä tahto vähentää älylaitteilla vietettyä aikaa”, toteaa DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.
Älyvapaapäivä tähtää murtamaan älylaitteista irrottautumisen kynnystä
DNA rohkaisee ja kannustaa yhteisiin hetkiin ilman älylaitteita järjestämällä yleisen Älyvapaapäivän sunnuntaina 2. lokakuuta. Tutkimuksesta selviää, että valtaosa (76 %) kokee läsnäolon ilman laitteita tärkeäksi, mutta samalla noin kolmannes (30 %) kokee älylaitteista irrottautumisen vaikeaksi. Ikäryhmittäin vertailtuna erityisesti 16–24-vuotiaat (61 %) ja 25–34-vuotiaat (51 %) kokevat viettävänsä liikaa aikaa älylaitteiden parissa. 25–34-vuotiaat myös kokevat älylaitteista irtautumisen vaikeimmaksi.
Lisäksi tuloksista käy ilmi, että suurin osa toivoo älylaitteiden sivuun laittamista useammin. 56 prosenttia toivoo perheenjäsenten ja 50 prosenttia kavereiden laittavan tarkoituksellisesti älylaitteet pois nykyistä useammin kasvotusten aikaa vietettäessä. Moni uskoo älylaitteiden käytön häiritsevän selvästi enemmän perheenjäseniä (41 %) kuin kavereita (26 %).
“Älylaitteiden käytön vähentäminen on ollut julkisesti laajasti esillä, ja tutkimuksemme vahvistaa läsnäolon merkitystä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevan yhteisöllisen teemapäivän tarpeelliseksi. Haluamme osaltamme myös madaltaa kynnystä älylaitteista irrottautumiseksi tarjoamalla mahdollisuuden tehdä se samaan aikaan muiden kanssa. Älyvapaapäivä on samalla hyvä mahdollisuus testata, kuinka usein ja missä tilanteissa älylaite houkuttelee ja sitä kautta miettiä omaa laitteiden käyttöä”, Tolvanen jatkaa.
DNA:n Älylaitteiden käyttötutkimus
DNA:n Nepalta tilaama älylaitteiden käyttöä ja niihin suhtautumista kartoittanut tutkimus on toteutettu online-paneelina 20.–29.5.2022. Tutkimukseen vastasi valtakunnallisesti tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista.
Lataa Älylatteiden käyttötutkimuksen tutkimusraportti täältä.
Tutustu Älylaitteiden käyttötutkimukseen ja Älyvapaapäivään nettisivuillamme.
Lisätietoja medialle
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.
Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release
Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme